/ Valpar /

H-kullen 5 veckor

Valparna har sitt första besök. Foto: Hägglund.
 
 
Jag förstår inte att veckorna gått så snabbt. Valparna är redan 5 veckor och jag tycker att jag börjar få koll på dem. Men det är en otroligt jämn kull. Sociala och trevliga allihop. De kampar och leker, men än så länge mest med varandra, vilket resulterar i en del känsloyttringar i form av vrede emellanåt. Rutinerna är inarbetade, men jag kommer att ändra lite på morgonrutinerna.

 
Nu är det uppstigning strax före klockan sju och jag börjar med att utfodra valpar och Dio. Medan valparna äter så mockar jag lite efter natten. Det är bråttom, bråttom om man ska hinna det medan de äter, för de äter attans snabbt. När maten är uppäten så hänger de på mig och då gäller det att jag hunnit ta upp det mesta. När valparna stökat runt ett tag så rastar jag Dio och därefter våra egna hundar. Efter frukosten så får våra hundar gå ut i rastgårdarna och katten in i ett rum så att han inte ska bli uppäten av Dio. Därefter kommer valparna och Dio upp i köket. När de busat och sovit så har jag tagit ut dem i omgångar. Städning av valprummet måste också hinnas med under dagen. Vid lunchtid är det mat igen och rastning av Dio. Sedan brukar man få torka en del i köket. På eftermiddagen försöker jag hinna gå en långpromenad med våra hundar. Sedan är det nytt kör med valparna, eller besökare eller något annat som ska göras innan det är dags för mat och rastningar igen. Framåt sextiden på kvällen ska alla valpar ner i valprummet och det blir en del springande fram och tillbaka. När doften av Ajax och Klorin sprider sig i köket, katten är tillbaka i soffan och våra hundar kommit in, så kan man pusta ett par timmar innan det är dags för sista kvällracet. Utfodring av valpar, mocka lite och byta lite tidningar, gosa lite med dem, rasta de vuxna hundarna. Klockan brukar vara elva innan allt är klart och det är bara att ladda för en ny dag.

I morgon ska jag börja stiga upp lite tidigare och starta med att rasta våra hundar är det tänkt. Sedan får de gå till rastgårdarna innan jag kör morgonracet med Dio och valparna. De är nu tillräckligt stora för att släppas ut direkt från valprummet. Så min tanke är att ta ut dem direkt på morgonen, ge mat ute och låta dem vara ute en stund innan vi tar upp dem i köket. På fredag kommer Dios matte hit och när den stora valpbesökarhelgen passerat så kommer vi att åka en hel del till Kjulaskogen på dagarna. Det ska bli roligt.
 
Farstun och Stjärnan under utevistelse veckan som gått. Foto: Hägglund.
 
 Stjärnan och Grålle under veckan som gått. Foto: Hägglund.
 
 

I dag har det varit dags för veckofotografering. Just innan fotograferingen så hade de ätit .... med hela kroppen. Jag försökte snygga till dem så gott det gick och ännu svårare var att få någon skärpa på fotona. Jag hade liksom inte hela dagen på mig.


Ettan är fortfarande mörkast grå.
 
 
Jag ser en look-alike. Ängeln är otroligt lik Bestha Elsa i uttrycket som valp.
 
 
En Sotis söt som socker. Men hon ska sannolikt flytta långt, långt norrut och bo hos sin mormorsmor. Förhoppningsvis blir hon en fullvärdig ReMiss. Och hon ska heta Enduros Hutta.
 
 
 Här är Snabba. Hon är nästan lika mörkt grå som Ettan.
 
 
Nosa är först med att resa öronen.
 
 
Lillan påminner också om ett par valpar ur tidigare kullar. Fakstiskt lik Aqila och Cenit i uttrycket.
 
 
 
 Farstun är svår att få bra foton på. Men söt är han. Påminner om Allt-I som valp och blir säkert lika
mörkt grå.
 
 
Stjärnan hade jag också problem att fotografera i dag. 
 
 
Grålle lyckades jag sätta i ett "fängelse" så han satt stilla.
 
 
Svansen blev nog lite bländad av solen.
 
 
Tjejern frös och tyckte det var dags att gå in igen. 


Innan 6 veckor kommer det att vara klart vem som ska ha vilken valp. Så som jag skrev så blir det mycket besök för de små fr o m i morgon och fram till måndag. De flesta namnen är klara: Hutta, Hixi, Honda, Hälsa, Husky Hugin, Hilo och en hund som ska ha två namn där tilltalsnamnet blir Charlie. Jag funderar på Enduros Huligan Charlie eller Enduros Hero Charlie. Om någon har fler förslag på attribut på "H" till Charlie så är det bara att ösa på. 

Det trista med att jag lägger ut foton på kullarna är att många redan bestämt sig innan de ens har träffat valparna. Jag har varit med om det i varenda kull och de hundar som fotoraferats i en fördelaktig dager har oftast haft flest intressenter. Nu verkar det otroliga ha inträffat att mörkt grått är "ute". Det ska uppenbarligen vara "Guzzi-färgat" i år eller för att snitsa till det "Missfärgat" . Valparnas mormorsmor Norpatorps Miss, vår stamtik, är också svart med bruna tecken, men hon har faktiskt genetiskt ingenting med den färgkombinationen att göra eftersom hon har lämnat helsvart anlag till  Allt-I och detta har först över till Dio via Allt-I eller Yargo som också har ett svart anlag. Så "Guzzifärgen" i G- och H-kullen kommer via pappa Drago. Jag försöker så gott det går att para i hop rätt valp med rätt köpare. Men då utifrån valpköparens önskemål på egenskaper. Att para i hop tre "Guzzifärgade" valpar med fler än tre valpköpare ... det är liksom en omöjlig uppgift. Jag hoppas i alla fall att alla blir nöjda med sina valpar oavsett färg. 
 
 
 
 
 
 
#1 / / Maria:

Eftersom inte alla snygga schäfrar kan heta Hover så röstar vi för enduros Handsome Charlie :)

#2 / / Ylva:

Åh! Vilka fantastiskt härliga valpar! Stort grattis till den fina kullen önskar stolt morfar Yargo!

#3 / / Anonym:

Vi ser fram mot nästa besök och tack för de fina bilderna! Här kommer några namnförslag till Charlie :
Harley Charlie
Harlie Charlie
Happy Charlie och
H-Charlie Chaplin

#4 / / Lotta Östholm:

Fantastiska bilder/film och härligt att läsa texten, har verkligen blivit veckans höjdpunkt med veckans valpblogg!! Längtar...