/ Träning /

Inomhusträning

Jag hade sett fram emot träningskväll i skogen med Josefina och Fendi, men det har varit skitväder i dag och var inte direkt trevligt i kväll heller. Så vi valde inomhusträning i stället. Lilla Fendi var precis så underbart fin som jag föreställt mig. 
 
 
Josefina körde lite ryggsäcken, som handlar om avslappning och tyst koncentration. De hade även tränat lite nostarget och mycket mer hann de inte eftersom den lilla blev trött. Hon hade varit här sedan tvåtiden och inte sovit just någonting.
 
Qbaz Fendi tränar koncentration på en utlagd godisbit.
När hon svarar genom att trycka sig bakåt får hon ta godisbiten.

Sedan var det Guzzi som skulle träna. Om Fendi var lite för trött, så var Guzzi åt andra hållet. Henne var jag klantig att ta direkt från rastgården där hon laddat sedan klockan två.... så det var mycket slarv i dag. Men vi tränade främst på frontingångar och apportering. Apporteringen fick jag vänta med tills jag varit ute på en timmes promenad i obanad terräng. Där har vi just börjat med gripa-hålla och jag ska väl erkänna att vi bara är på gripa... Men jag har bestämt mig för att ta det lugnt. Om vi nu ska köra IPO så är det träapporter som gäller. Inom brukset har jag alltid tänkt att "äh, de slutar tugga när metallen och tunga apporten kommer" och det har de faktiskt gjort. Men de elithundar som jag kört upp i flera grenar har alltid tuggat på träapporten när jag sedan gått tillbaka och kört lägre i en ny gren. Så nu måste jag vara mer noggrann.
 
Jag jobbade alltså främst med frontingångar när Josefina var här. Jag har inte hållit på så många träningar med detta eftersom det tagit hela sommaren för mig att bestämma om jag tror mig enbart köra bruks eller om jag även ska prova på IPO. Jag har inte bestämt mig än, men däremot har jag kommit så långt att jag har bestämt mig för IPO-ingångar. Sedan återstår att bestämma om hon ska gå runt eller direkt på benet, men det ska jag fundera på ett tag till. Bara helt nyligen har jag slutat ta hjälp med händerna. Nu ser det nog lite stelt ut för jag får anstränga mig att stå rakt med armarna ner. Men jag tycker att hon går in rakt och fint. Det som händer om jag blir kaxig och kör för långa sträckor är att hon kan sätta sig för långt i från mig. Så jag kommer att nöta på med kort avstånd ett tag.
 
I morgon hoppas jag på bättre väder. Då ska jag besöka "min" (?) skyddsgrupp på Strängnäs BK. På torsdag åker vi till Hultsfred för IPO-läger torsdag till söndag. Det ser vi verkligen fram emot.