/ Allmänt /

17 februari - Nu kan vi leka också :-)

Fina Cross.
 
Visst är det en hel del extra jobb med rangering av hundar. Ja, inte bara hundar förresten. Vi tar det säkra före det osäkra och sätter in vår katt Micke i Josefinas rum under de timmar Cross är inne. Jag tror det skulle gå alldeles utmärkt att låta Cross träffa katten, men Ove protesterar. Denna gång håller sig Ove dock lugn vad gäller mitt engagemang i Cross. När Drive var här och jag tränade som mest lät det så här:
- Men du tänker ju behålla honom!
- Nää, det tänker jag inte alls det!
- Joo, jag tror du lurar mig. Du tänker visst behålla honom.
- Nää, det tänker jag inte alls!
- Men du håller ju på med honom hela tiden.
- Jag måste ju för helvete göra honom säljbar...
Ja, ungefär så lät det. 
Med Cross är det lite annorlunda. Inget ont om Drive. Polisen ville ju trots allt ha honom. Men jag inbillar mig att Cross skulle smälta in var som helst. Han är otroligt lydig. Det spelar ingen roll om det är andra hundar eller rådjur eller vad det är. Han kommer direkt man ropar. Det kunde jag ju inte skryta med när det gällde Drive, där jag till sist gick med midjebälte för att jag visste att jag var chanslös om något vilt skuttade upp och drog i väg.
 
I går var hundarna ute i rastgården på eftermiddagen. Jag skulle haft en videokamera med, men det kommer väl fler tillfällen. När Bolt såg Cross i den andra rastgården sprang han fullraggad emot och gurglade. Jag tror han blev lite förvånad. Drive käftade ju emot. Men inte Cross, utan han gick lugnt fram mot gallret, vek öronen bakåt och stod och viftade på svansen. Det såg faktiskt väldigt roligt ut.
 
I dag fick Cross ta Alltis plats och följa med på Lek-clinic med Tobias Gustavsson på Hundens Hus i Stockholm. Jag trodde det var mycket större än det var och undrade hur det skulle gå med de andra hundarna. Förträffligt skulle jag vilja säga. Det var 8 hundar och kanske dubbelt så många observatörer.
 
 
Fina killen. Han satt så snällt när jag gick och hämtade kaffe.
 
Alla fick börja med att presentera sig. Sedan fick hundarna en och en göra följande övning:
Föraren skulle kasta ett föremål och sedan stå stilla. Vad gör hunden?
Alla hundarna sprang efter föremålet, men sedan var det lite olika varianter. 
Efter övningen diskuterades varje hund och vad som behövdes utvecklas. På Cross var det tugg och omtag, men det visste jag förstås redan. Obesrvatörerna fick sätta betyg mellan 1 och 10 på hur stort intresse hundarna hade för att leka. Cross fick en tia. Och det är klart att han tycker om att leka och samarbete är hans starka sida.
 
Sedan hade vi teori fram till lunch. En del saker kan vara värda att nämna. Inte för att jag inte visste, men för att man ofta glömmer det. Jo, man glömmer att leka på riktigt. Viftar lite med en leksak som belöning, tar tillbaka den och fortsätter träna. Man glömmer lätt att lek faktiskt är träning.
 
Hunden är en av få arter som regelmässigt leker med både artfränder och andra arter. Här kommer några exempel:
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har funderat en hel del varför så många har problem att fånga sin hunds intresse. Framförallt när det är störningar runtomkring, t ex andra hundar. Tobias berättade om en studie som hade gjorts med 44 hundar som delades in i två grupper. I den ena gruppen vann hunden 20 ggr av 20. I den andra gruppen förlorade hunden 20 ggr av 20.
 
Förlorarna blev mer passiva och riktade uppmärksamheten åt annat håll medan vinnarna oftare sökte kontakt med hundägarna. Egentligen inte konstigt alls. För vad ska motivera hunden att leka om den aldrig vinner?
Det finns fortfarande en oro och tro att det är farligt att låta hunden vinna. I studien fanns inget samband mellan utfallet av kamplekar och aggression eller dominans. 
 
Man har också sett samma mönster hos andra arter, t. ex dödskalleapor som inte leker med en annan individ om den förlorar oftare än 60 %.
 
Under dagens övningar fick vi också analysera vad hundarna tyckte var lustfyllt i leken. Leksaken? Samspelet? Bita och slita? Att vinna? Vi tittade även på förväntan hos hunden när leken upphörde, kommer den tillbaka med föremålet? Hur riktar den blicken? Tugg? Avståndsreglering?
 
Det jag tyckte var intressant var Tobias tankar om stress och frustration. Jag tycker själv att dessa begrepp ofta felaktigt benämns som mycket motor, stora drifter och att det är "mycket hund". En annan sak som var intressant var att han hade samma idéer som jag vad gäller fokus och koncentration vid arbeten som ska riktas ut från föraren. Nu nämnde Tobias sök och spår, men jag har exakt samma tänk vad gäller rapporten. Vi glömmer ofta dessa övningar och vill att hunden alltid ska söka ögonkontakt för att få något. T ex när de väntar på Varsågod vid matskålen. Men det vi vill i t ex rapporten är ju att hunden ska fokusera framåt, inte på oss.
 
Det blev stora förbättringar med Cross i dag. Men det gäller att belöna, dvs släppa när han håller. Inte när han tuggar om. Mina observatörer föreslog dessutom kamp på olika höjder. Genom att hålla kamptrasan högt var han tvungen att dra neråt och Pang där släppte jag - belöning. Sedan inväntade jag rätt tillfälle att ta i trasan, dvs när han höll den stilla utan att tugga. 
 
Och vad spelar det för roll om han tuggar om då? kan man undra. I mitt fall handlar det om att jag inte tycker att leken är rolig om jag riskerar att komma mellan med fingrarna. Dessutom lär han ha tugget med sig i apporteringarna också. Så leken ska vi fortsätta att jobba med.
#1 / / Angelica:

Åh, fina Cross. Så tomt utan honom. Han har verkligen det där extra. Tack för att du finns!!!!!

Svar: Jag förstår det. Visst är han något extra och otroligt godmodig och lydig.
Ingrid Bahlenberg

#2 / / Lillemor:

Spännande det låter, en sak som jag funderar över är varför många hundar börjar tugga och ta omtag ju närmare föraren ( och förares händer) den kommer!? Pratade ni om det!? Eller är det bara mina hundar som har sånna tendenser!?
Jag ska tänka på när jag låter freda och när jag ska ta bollen av henne - bra tips ;-) men jag är ändå nyfiken på varför beteende kommer fram

#3 / / Jenny i Sollefteå:

Intressant läsning!

#4 / / Mia och Greta:

Låter väldigt intressant den där Lek-kliniken.
Han verkar superfin Cross