/ Tävling /

27 augusti - SM-banan

Fulla av förväntan på A-stationen.
 
Nu har jag ältat detta tillräckligt, men eftersom många frågar så tänkte jag ändå en sista gång gå i genom händelserna under 2012 SM-rapport.

Vi lottade på fredag eftermiddag och fick startnummer 10. Nästan mitt emellan våra träningskamrater Jaeger som fick nummer 8 och Dollar nummer 11. Jag kände mig trygg med Balto som hade startnumret före mig. Han visade sig vara vass när vi möttes i Flen i våras. Jag hade önskat mig ett lägre startnummer, men man vet ju egentligen inte vilket startnummer som är bra eller dåligt. Det man med säkerhet vet är att det är svårare att snabbt klara vinklar på sträckan ju högre startnummer man har. Hundarna jobbar i luftvittringen och beroende på hur vinden ligger dras vittringen ut allt längre för varje hund som går.

Egentligen började det redan på A-stationen där alla direkt kunde konstatera att uppbindningsplatserna var felaktigt placerade. Ove sa till mig att hålla igen truten och jag i min tur väste åt honom att han absolut måste vara bredvid Allti vid sändande och mottagande så att ingen hund skulle kunna rusa på henne. Eftersom Allti aldrig har läst regelboken så var vi inte det minsta bekymrade att upplägget skulle störa henne. 
 
Den oinvigde undrar förstås vad som är fel med att lägga uppbindningsplatserna bredvid framföring och start på detta sätt. Det största felet var att startnummer 12-20 låg ute i banan.Hundarna skulle dessutom kunna rusa direkt till sin uppbindningsplats. Sedan låg många hundar i nedförslut, vilket kanske inte var så lyckat. Eftersom hund nummer 1 startar, så innebar det också att de sista startnumren skulle få väldigt svårt att hinna ner till framföringen och starten. När vi skulle starta marschen ut till B så märkte både Ove och jag att det var märkligt för Allti att först gå nerför backen och sedan uppför den bara 20 meter längre bort. Medan vi stod där och väntade på att alla skulle ställa upp sig, så spanade hon över det höga gräset och jag gjorde tecken till Ove att ställa upp bakom oss i stället. Normalt stannar han alltid på uppbindningsplatsen.
 
Uppbindningsplatserna flyttades till plan mark.

I rapportsammanhang är vi tävlande oftast mer pålästa vad gäller reglerna än vad arrangörerna är. Jag tror ingen har några problem med detta, utan på de flesta tävlingar löses eventuella frågetecken med glatt humör. Detta gällde även uppbindningsplatserna på SM. När vi hade lämnat A-stationen rättades felet till genom att uppbindningsplatserna flyttades ner på gräsplätten framför publiken. Det som dock fortfarande saknades var en uppvärmningssträcka och denna ska vara förlagd så att hundarna inte störs. Detta var omöjligt att få ut med det upplägg som var. I bland kan man fundera över denna förkärlek till slalombackar i SM-sammanhang. Jag är helt övertygad om att det var slalombacken som fick styra hela detta upplägg.

På detta foto, taget av Ia Weyland, är förarna på väg tillbaka nerför backen och här ser
man att lite av lutningen. Sträckan går mellan de båda kullarna och fortsätter ca 300
meter ner till A-stationen.
 
När det var dags för avfärd från A-stationen och jag tog på mig ryggsäcken så undrade jag hur jag egentligen hade tänkt när jag packade den. Det var en tung last att släpa på uppför backen. När vi kommit upp en bit sneddade vi genom ett skogsparti och korsade en väg. Högre upp på backen hade vi noterat några orangeklädda figurer som var vägvakter. Det kändes tryggt att det fanns vakter och ännu tryggare kändes det när vi hade kommit en bit på banan. Det var sånt virrvarr av stigar och motionsslingor att jag knappt kunde memorera den. Jag tror att denna kartbild ger en hyfsad bild av sträckningen även om den inte är exakt.
När vi hade korsat vägen gick vi genom ett nytt skogsparti och kom ut på motionsslinga som vi följde dryga hundra meter. Nytt skogsparti där vi följde en smal stig där även andra skytten stod. Strax innan B-stationen kom vi ut på en motionsslinga som vi korsade och kom in på en ny stig där B-stationen var belägen. 

Sändandet från B-stationen gick väldigt smidigt. Det var bara en hund som inte ville lämna stationen. Övriga gick som tåget. Jag var väldigt nöjd med framföringen och det var bra klös i Allti när hon drog i väg över ett klipparti, kastade sig över motionsslingan, in i skogspartiet på andra sidan och vidare bland detta virvarr av stigbyten. Det visade sig att Allti hade 2,04 på första sträckan, vilket var snabbaste tiden ner till A. 

När alla hade skickat sina hundar fortsatte vi på förlängningen till C. Vi följde en bred stig ca 75 meter efter B-stationen och från den stigen vinklade vi ner vänster och in i torr skog med en hel del kvistar och bruna barr på marken. Det gick ganska brant ner till C-stationen. 
 
Ove och Allti står vid framföringen på A-stationen.
 
Framföring uppför backen.
 

Allti på startlinjen. Startar ganska brant som synes.
 
Full fart.

Så småningom började hundarna skickas upp till C. De första hundarna kom som på räls och någonstans vid hund 6 hörde jag att någon sa att nu har de börjat komma in alltmer snett. Till vänster om stationen fanns en brant slänt med en massa ris. Hund nummer 8 kom in ca 50 meter bakom punkten för mottagande och föraren fick ropa in sin hund. Jaeger kom in lite längre fram. Det var pirrigt att ta emot eftersom man inte riktigt visste varifrån hunden skulle komma. Framifrån eller var som helst i en 180 gradig vinkel? Jag visste att de första hundarna hade kommit in på runt 4 minuter och när 5 minuter hade gått var jag riktigt skakad. Sedan ropade någon att hon var uppe på slänten snett bakom mig och jag ropade allt jag kunde. Hon kom skuttande mellan uppbindningsplatserna och lyckades nå mig utan att göra sig illa på alla kvistar och grenar som stack upp.
 
Skiss över C-stationen. De gråa strecken symboliserar att det på hela detta område finns en massa spår och vittring av alla som befunnit sig på stationen.
 
Jag kunde konstatera att Allti tappat ca en och en halv minut mot täten på denna andra sträcka. Men vet att hon är rätt snabb på tredje. Frågan var bara hur hon skulle bete sig när jag skickade henne från en startpunkt där hon aldrig hade passerat, Hon hade ju, liksom många andra, kommit snett bakifrån. Men det var inga problem. Visserligen hade hon öronen framåt i stället för slickade bakåt, men det gick undan. Allti hade 3.13 ner till A, så hon hade tredje bästa tid. Yes! Vi var med i leken igen. För att klara 9,5 i betyg, så kunde hon tappa nästan ytterligare en och en halv minut på sista sträckan. 
 
Viss oro fanns bland förarna när vi upptäckte att förlängningen inte fortsatte bakåt, utan vinklade uppför slänten nästan direkt efter de sista uppbindningsplatserna. Enligt reglerna ska sträckan vara rak minst hundra meter efter stationsområdet. Det fanns heller inte tid att gå särskilt långt i förlängningens riktning genom att stationen var ganska utdragen och det var svårt att gå där. Å andra sidan avgränsades stationen bakåt av tät snårig skog, så jag trodde inte det skulle vara så stora problem för Allti, även om det skulle kunna ta lite extra tid. Men det var lika för alla.

Förlängningen till D, gick alltså uppför en brant slänt. Sedan var det stig, plant och ganska lättsprunget. Startnummer 9 hade försvunnit på tredje skicket där han fick problem att lämna stationen pga att han kommit in fel. Så jag hade nr 8, som var Jaeger, före mig på sista sträckan. Hund nr 7 kom in och vi väntade på Jaeger. Det kom meddelande om att han inte hade lämnat stationen. Nu visste jag att banan var fri och var helt övertygad om att snart få ta emot Allti. Men ingen hund kom. I det längsta hoppades jag att de hade skjutit på hennes starttid. Men när hon hade varit ute i tio minuter insåg jag att något hade hänt. Jag tyckte att jag hade hört båda skotten och var väldigt förbryllad. Hade hon kommit upp på C och inte klarat att hitta utgången? Det lät märkligt, men jag bestämde mig för att det nog tyvärr var så. 

Av de hundar som startade efter nummer 7 var det bara två stycken som kom upp till D-stationen. Många av de övriga var också ute väldigt länge i området.
 
Jag var helt övertygad om att man under detta SM, då man förlagt rapportbanan till ett strövområde med ett virrvarr av stigar och motionsspår, hade säkerställt att motionsspåren var avspärrade för allmänheten. Jag hade hela tiden tyckt att det var lite kul med alla stigar och varit helt trygg i att området hade säkrats just genom att det låg där det låg. När jag fick hela historien klar för mig fick jag kalla kårar. Strax efter det att Ove hade skickat Allti hörde han tävlingsledaren prata i sin kommunikationsradio. "Vi måste göra något för att få bort allt folk på sträckan", hörde han. Allti, som dragit i väg från D-stationen i samma fart på fjärde som på andra skicket, kom tillbaka till A efter 15 minuter. Skytt nummer två, bara 300 meter från B-stationen, berättade att det först hade kommit förbi två personer med hund på den smala stigen. Strax därefter två sura gubbar och en minut efter gubbarna kom Allti i full karriär. Om hon bara hade kommit förbi B-stationen, så hade hon kommit bort från den välbesökta delen av området.
 
Jag frågade skytten hur länge hon varit borta innan hon kom tillbaka förbi honom. Han sa då att hon aldrig kommit tillbaka, utan måste ha tagit en annan väg. Därför tror jag inte längre på att hon sprang till C och vände där. Eftersom hon hade passerat skyttarna fyra gånger, så hade hon i så fall med största sannolikhet tagit samma väg tillbaka den femte gången. 
 
Vi får aldrig veta exakt vad som hände där ute på sträckan. Men så pigg och fokuserad som hon var på sin väg upp mot D-stationen, så finns det inte på kartan att hon skulle avbryta sitt arbete utan att vara absolut tvungen. Jag har spekulerat och våndats. Sett hemska bilder framför mig på sura gubbar som hytter med nävarna och fäktar med armarna mot henne. "Stick härifrån hundjävel. Stick!" Så behöver det inte ha gått till. Och jag hoppas verkligen att det inte gått till så. Men hon har sprungit förbi folk på sträckor tidigare, inte brytt sig om bärplockare som suttit bara ett par meter från sträckan. Hon är egentligen inte speciellt intresserad av vare sig hundar eller folk. Så något har varit fruktansvärt fel när hon inte ens vänder och tar samma väg tillbaka. Det är gräsligt! Det är fruktansvärt dåligt. Ingen kan någonsin få mig att tycka något annat och jag hoppas att det inte förstört något för framtiden. 
 
Diskussioner har förts på Facebook, både öppet och i slutna grupper om rapportbanor i allmänhet och detta rapport-SM i synnerhet. Jag har framfört alla mina synpunkter till SBK:s kontrollant av banan. Inte för att det förändrar årets SM, men förhoppningsvis kanske man undviker samma misstag inför kommande år. Jag har full förståelse för att rapportgrenen är en liten sport och att alla de funktionärer som finns ute på klubbarna har svårt att känna till alla regler. Därför är det också viktigt att vi inte ombeds att lägga locket på, som någon hade uttryckt det. Med locket på lär vi aldrig öka kunskapen eller se någon utveckling.

Så bara en slutkläm, så har jag spytt klart sedan. Jag vill poängtera att de hundar som stod på pallen är bra. De är tillräckligt bra för att ha kunnat stå på pallen även med likvärdiga förutsättningar för alla deltagare. Efter mina över 150 rapporttävlingar så har jag tillräcklig rutin för att veta att förutsättningarna under en rapporttävling kan variera för olika hundar. Någon har oturen att det står en hund ute på sträckan. Sånt kan inte arrangören rå över och det kan hända var som helst i startfältet. Men på denna tävling är sambandet mellan långa tider/spruckna hundar och höga startnummer så uppenbar. 85% av hundarna med startnummer 1-7 klarade sig medan bara 15% av hundarna med startnummer 8-20 klarade sig. Det är helt tillåtet att lägga in vinklar på en rapportsträcka, men om man gör det på en tävling med många hundar, så ska man vara medveten om att de högre startnumren kan ha sämre förutsättningar än de lägre. Man kan strunta i det, men man ska vara medveten om det. Och om man nödvändigtvis lägger en sträcka i ett strövområde på "bästa sändningstid", ja då ska man vara medveten om att det kan sluta betydligt värre än att x antal hundar spricker på en sketen rapporttävling.
 
#1 / / Mia och Greta :

Ja vi får ju aldrig veta! :-( Men tråkigt att lämna med en bitter eftersmak i munnen. Nu får vi se fram emot ett spännande år och nästa år ska jag se er två dagar på SM :-)

#2 / / Anonym:

OJ! Vilken arrangörsmiss! Hoppas verkligen att inte Allti upplevt något otrevligt därute i skogen som ni får försöka rehabilitera sedan. Sura gubbar är inte att lita på!

#3 / / Jenny i Sollefteå:

Äh! Jag glömde att fylla i att det var från mig... (Det anonyma inlägget alltså :)

#4 / / Jenny i Sollefteå:

kommentaren menar jag ju, jag har nog klivit upp för tidigt...

Svar: Haha! Så kan det ju bli i bland:-)
Kennel Enduro

#5 / / Anna Jonsson:

Jag det finns ju gränser för hur förutsättningarna kan göras för hundarna SM eller inte..
Sen har jag också svårt att se tjusningen med alla dessa slalombackar? Slalombacke kräver endast fysik och vilken rapporthundsförare är inte medveten om att rapporthunden är en elitidrottare?
Fram för svårigheter/tekniska klurigheter som vägval m.m. men INTE innefattar personer som inte är medveten om att det pågår en tävling (kan ju till och med vara hundrädda)!
Lycka till nästa år! Vi håller tummarna att ni får er revans! Och all heder åt de ekipage som faktiskt genomförde tävlingen!
/Anna

Svar: Jag tror som du. Ingen av dessa hundar har det minsta problem med vare sig backar eller en massa vägval. Genom att vägvalen gjordes på grundsträckan som sedan är känd, så är det ingen svårighet för en rutinerad rapporthund. Tiderna talar sitt tydliga språk. Detta var en racerbana.
Kennel Enduro

#6 / / Nyberg Bengt Väinö:

Hej Ingrid.
Jag gick sträckan veckan innan tävlingen, min kommentar till Eva var att jag inte skulle skicka min hund i denna bana, jag kommenterade en del saker om banan, men där var de som visste bättre // Väinö

Svar: Jag tyckte inte banan var fel, men allt folk....Vad är din uppfattning Väinö? På vad sätt var gubbarna sura? Skulle de ha flyttat sig för en hund?
Kennel Enduro

#7 / / Nyberg Bengt Väinö:

Jag tyckte att banan var fel dår fanns ett flertal ställe hundar kunde skada sig om de kom sidan om stigen , det händer att de ibland genar som vi såg även här vid första skytten. Paret som var ute med hund lovade förflytta sig fort som möjligt. Joggaran skulle skynda sig ut från stigen. De två gubbarna påtalade de hade rätt att gå där,de verkade ha svårt att flytta sig även för hund. Samtliga påpekade att de inte sett någon avspärrning // Väinö

Svar: Om man inte vågar skicka på denna bana pga skaderisk så finns det nog inte många banor man kan starta på. De flesta ställen där det var risigt så var det trots allt ganska torra grenar och knappast någon fara bedömde jag. Klart att oturen kan vara framme, men det kan den överallt. Nej, det värsta var allt folk som vi inte har en aning om hur de betedde sig.
Kennel Enduro

#8 / / Annika, Diesel o Indy:

Intressant, men samtidigt förfärande läsning!! Jag inte låta bli att tycka att man borde vara mycket mer noggrann med banan när det är SM! Nog för att den ska vara lite knepig, men det ska vara kontrollerbara svårigheter. Trist!!
En annan fråga, har du någon ny valpkull planerad?

Svar: Nej, ingen valpkull i närtid. Nästa planerade kull är Allti som ska paras för sista gången nästa vinter. Sedan får vi se när det är dags för tikarna i C- och D-kullen. Förmodligen kommer någon av dem att paras först hösten/vintern 2014 skulle jag tro.
Kennel Enduro

#9 / / Jessica:

Ja jag kan inte mycket om rapporten men även för mig verkar upplägget heltokigt. Även om det är ett SM och det ska vara svårt måste ju omsorgen om hundarna finnas där ändå.

#10 / / Marie:

Låter ju som helt vansinne att lägga en (sån stor)tävling i ett/på ett motionsområde. Brukar det inte vara koppeltvång på motions slingor? Har det kommit en hundrädd människa där och fått möte med en framrusande hund har ju en riktigt hundrädd blivit vettskrämd!

Svar: Eftersom personerna med en hund, en joggare och två sura gubbar passerade på stigen vid andra skytten inom loppet av några minuter strax innan startnummer tio kom, så fanns det säkerligen folk även på andra slingor som hundarna passerade. Ingen av de jag räknade upp kände till att det skulle komma hundar springande, så det är klart att folk kan ha blivit skrämda. Bara två av 13 hundar sprang sista sträckan. Av dessa var det i och för sig fem som aldrig startade, men två av sju är också väldigt alarmerande.
Kennel Enduro

#11 / / Bengt & Mette:

Bra talat, Ingrid!!

Svar: Tack :-)Den värsta ilskan har lagt sig nu. Det gör den alltid.
Kennel Enduro

#12 / / Per:

Kanske lite off topic, men varför är det så få schäfrar i sökhundsgruppen på SM? Är inte så insatt i tävlingsverksamheten, men har andra raser bättre kapacitet i just söket, eller vad beror detta på?

Svar: Per, det blir ett långt svar från mig. Jag har varit med sedan början av åttiotalet och har min egen syn på saken: när kelpie och border collie gjorde sin entré inom brukset förändrades idealet markant. Man tjusades av dessa hundars förmåga till snabba start och stopp, snabba sättanden och en enorm lyhördhet som är en viktig egenskap på en vallhund. Under åttiotalet ändrades därmed inriktningen på schäferaveln för att få fram explosiva hundar som kunde röra sig på ungefär samma sätt. Tyvärr har inte alltid nerverna hängt med för att hålla i hop paketet utan man har fått högtempererade hundar som åker ner i betyg pga av gnäll. Jag skulle vilja påstå att ljudet är det största problemet inom schäfern. Alla håller inte med utan menar att hunden ligger högt i det moderna uttrycket "drift".Så den första anledningen ligger i att schäfern har problem att konkurrera på lydnadsplanen.
När det gäller själva söket har vi sett samma utveckling. Domarna har tjusats av hundar som i full fart går i raka skick, i ett noggrant inlärt mönster. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Detta har påverkat bedömningskriterierna. På samma sätt som kriterierna har ändrats vad t ex gäller bakåtsstegsförflyttningar på fria följet (tidigare krävdes inte att hunden backade för man hade aldrig sett någon göra det) så blev idealet plötsligt ett sökarbete med raka skick, oavsett vind och förmågan att lösa det praktiska arbetet.
I rapporten anser jag att sanningen kommer fram. Man behöver inte tjusas av t ex bc:ns förmåga att ta frekventa steg som gör att det ser ut att gå väldigt snabbt. Klockan avgör och många schäfrar springer bevisligen lika snabbt, trots att det inte ser så ut för blotta ögat. Nu ska det tilläggas att det även beror på banans sträckning. Knixiga rapportbanor där schäferns utväxling i steget inte kommer till sin rätt, gynnar små, lätta hundar.
I söket springer hundarna korta sträckor i kuperad, knixig terräng. Detta gynnar en liten och lätt hund med frekventa steg. Då pratar jag bara om synintrycket eftersom man har den tid man har till förfogande att lösa uppgiften. Det faktiska arbetet kan utföras lika bra av en uthållig schäfer med stor arbetslust, men de har svårt att konkurrera betygsmässigt. Det är mycket mer en bedömningssport som typ i lydnaden än vad spåret och rapporten är.
Hoppas du förstår hur jag menar:-)
Kennel Enduro

#13 / / Nyberg Bengt Väinö:

Hej Ingrid
Om jag skickade ut Elda och hon skulle få en skada, då fick jag flytta ut i stallet på obestämd tid, där är ingen värme bara bra ventilation // Väinö

Svar: Du är bra rolig du, men det tog ett tag innan jag förstod vad du menade..;-)
Kennel Enduro