/ Tävling /

24 september - Grattis Linda och Clicker!


Linda och Enduros Clicker uppflyttade till lägre klass.

I dag har Linda och Clicker tävlat appellklass spår i Mjölby. Det resulterade till uppflyttning på 264 poäng. De hade fullt på spåret och 10-9,5 på budföringen. En väldigt fin och trevlig lydnad, där matte glömde säga "sitt" (hon brukar inte säga det) på hoppet. Men i dag så gjorde Clicker ett jojo-hopp och hade säkert satt sig med ett kommando. Jag vet inte hur Linda resonerar, men jag brukar ha som utmanande mål att spräcka 300-poängsgränsen och vet att det inte är det enklaste. I mitt fall har det bara hänt en gång. I Lindas fall hade 8-8 på hoppet räckt för att göra det. Det är bra att ha såna marginaler. 9,5-10 på apportering i appellklass hör inte till vanligheten och är imponerande. Ett stort grattis Linda!

I dag har det varit ett underbart väder. Josefina har kommit hem från Lund och ska tävla lägre med Bolt i morgon. Så i dag har vi kört i genom hela lägreprogrammet. Jag åkte till Kjula och lade ett fullängdsspår som fick ligga medan jag åkte och handlade. Sedan hämtade jag Josefina och Bolt.


Josefina tar på sig kängorna inför spåret.


De skötte sig jättefint i spårskogen. Jag varnade dock för att skogen i morgon knappast är så lätt att gå i som i Kjula. Bolt ringade lite på upptaget och Josefina hade lite kort lina, men 8-9 hade han säkert fått. De tog alla pinnarna, så det kändes lovande.


Bolt på spåret.




Belöning vid apport.


Vi åkte från skogen direkt till Strängnäs BK för att träna lydnad. Så vi tränade platsliggning med skott och tillsammans med två andra hundar. Budföring med skott. Båda dessa moment skulle ge 10-10. Han är sååå häftig när han ger järnnet över planen. Kraftfullt och en jädrans utväxling. Över ett slätt gärde vet då tusan om Allti har en chans mot Bolt. Men hans namn förpliktar ju..;-).

Lydnaden såg också fin ut. Han plogar en aning på linförigheten och jag kan tänka mig att han får 7,5-8 ungefär. Framförgåendet vände han sig om åt ena hållet, annars bara lite drag i kopplet. Kan få 8-8. Läggandet var fint, men han går och hukar lite på transporten, väntar på kommando. Kanske 8-8. Krypet står vi över. Inkallningen är klockren 10-10. På apporteringen har han ett jättefint gripande. Full fart ut och full fart tillbaka. Ingången är mycket bättre sedan vi lagt om den så att han går in direkt på benet i stället för runt. Han tuggar en aning och får kanske 8,5-9. Hoppet blev lite tokigt i dag genom att Josefina sa fel. Hon sa hopp i stället för sitt, men normalt gör han det för minst 8-8.

Om det går så här bra i morgon, så har de stora chanser till uppflyttning. Men träning och tävling är inte samma sakk...som bekant;-). Roligt ska det bli i alla fall.

Jag har inte tränat något alls efter Nordiska, men i dag blev det ett lydnadspass. Jag kan bara konstatera att allt sitter som det ska. Förutom krypet som fortfarande är av varierande kvalitet. Några steg bra och några steg skuttskutt. Det är väl krypet vi får kämpa med det närmaste året...eller också är det redan kört. Dags för en ny hund att träna på?...;-).

#1 / / Mia och Greta:

Lycka till i morgon nu Josefina!

#2 / / Bengt-Ove & Duro:

Håller tummarna.

#3 / / Nina:

Grattis Linda och Clicker.

Lycka till imorgon Josefina

#4 / / Ann-Margret & Vinja:

STORT GRATTIS till Linda & Clicker till uppflyttningen :)

Och LYCKA TILL Josefina i morgon på eran lägre tävling :)