/ Träning /

28 augusti - En helg i hundens tecken

En helg i hundens tecken. Tja, vad annat. Men förr eller senare kommer verkligheten i kapp oss och det blir dags för surdegarnas helg...;-).

I går var det alltså valpträff för D-kullen. I dag fick jag en länk till YouTube på vackra Denver, som bor i Östersund och inte kan komma lika ofta som de som bor "nästgårds". Denver är 10 månader och jag imponeras av koncentrationen hos honom. Fortfarande lite slängig i sina rörelser, men härlig att se.



Vi somnade sent i natt genom att det var bröllopsfest på nedervåningen. Efter ca två timmars sömn väcktes vi av världens åskoväder. Det blixtrade alldeles inpå huset och jag vågade knappt gå upp och stänga fönstret när regnet piskade in på golvet. Efter detta blev det sovmorgon till halv tio. Tur att vi har hundar som sover så länge vi sover..;-).

I dag hade vi bokat träning med SuperDollar. Vi började med rapportträning. Ca 250 meter grundträcka och två förlängningar på 100-150 meter vardera. Allti gick först varje skick och på tredje ville jag att Ove skulle komma och göra en dykopp, för jag tyckte inte hon laddade för fulllt på första skicket. Vi skickade även ett femte skick i dag. Nu blir det bara fartträning och framföringar med Bolt som hare fram till Nordiska.

Vi hade lite knytis i vanlig ordning, så på Strängnäs BK lånade vi köket och värmde medhavd gulaschsoppa som vi åt bröd med ost till. Jag kom även i håg att ta med creme fraische att klicka i soppan.
Efter måltiden tränade vi det korta lydnadsprogram som körs på Nordiska. Inget kul program alls kan jag tycka: Hunden ska läggas vi planens kant medan man går in och hälsar på domaren. Sedan visas man en punkt att ställa upp på. Där kallar man in hunden i en slät inkallning och därefter startar fria följet. Sedan är det ställande och läggande under gång, apportering med en sån där 2 kg träapport som IPO-hundarna har och platsliggning 3 minuter utom synhåll.

Jag har aldrig tränat in ställande under gång med Allt-I, men trodde hon skulle göra det ändå. Hon är ju en smart hund som brukar förstå vad jag säger. Men se det gjorde hon inte alls. Hon satte sig i stället och Ove ropade:
- Säg stå åt henne!
Men vad fasen. Stanna har hon ju hört på långa inkallningen. Stå skulle ju vara fullständigt nytt. Nåja några sättande under gång senare, så begrep jag att vi måste ta det från grunden. Till slut så stannade hon i alla fall. Men vi får träna på det lite varje dag nu.

Vi hade inte tillgång till någon tung träapport, så det är väl bäst att fixa fram en sådan. Sedan kommer nästa fråga. Hur ska jag kunna kasta i väg en 2 kg träapport när jag knappt får i väg metallen med min skadade arm. Apporten kommer bergis att landa någonstans mellan 3 och 4 meter framför mig. Så detta får jag nog också se till att träna på.

Vi avslutade med uppletande. Dollar körde motivation och jag körde tävlingsmässigt för att ännu en gång testa systemet. Föremålen var lite svårare att hitta i dag. Hon tog det fjärde strax efter det att tiden hade gått ut. Tror den hade gått ut i alla fall. Men det känns helt ok att jobba så här med henne.

Direkt efter träningen åkte vi hem för att fixa i ordning inför en surströmmingsskiva i all enkelhet. Jag hade nämnt till Ove att jag ville äta surströmming i helgen och Ove frågade några av våra tidigare grannar om de ville komma. Det ville dom, så jag slapp äta fiskarna ensam.