/ Boken /

20 juli - Så till något helt annat

I dag hade jag besök av en valpspekulant som ville träffa Allt-i. Det är tur att hon är en snäll jycke som sköter sig i alla sammanhang;-). Vi avslutade besöket med ett lydnadspass på Strängnäs BK. Det gick bra, men jag tyckte nog att hon var lite långsammare än vanligt. Fick en del av förklaringen när jag satte mig i bilen för att åka hem. + 28 grader i skuggan....

Så till något helt annat. Mitt bokmanus har ju legat orört under snart ett år. För en tid sedan skickade jag det till en lektör för att få synpunkter.





Jag fick dels en del synpunkter på:
- Story och konstruktion
- Språk och berättarröst
- Tempo och gestaltning
- Karaktärer
- Miljö

Amazon har tydligen en lista på vad en bok ska uppfylla för att vara bra. Jag fick grönmärkt (dvs att det fungerar) på följande:
- Nytta: spännande att se hur det går till i företagsledande miljöer
- Fokus: det finns en röd tråd med starkt fokus på huvudpersonen Carina
- En känsla av samhörighet: gestaltning och mer spänst i språket skulle göra den ännu bättre
- Enkelhet: helt ok
- Kreativitet: berättelsen har en unik utgångspunkt
- Trivsel: familjescenerna skapar detta
- Lycka: slutklämmen är bra!
- Trovärdighet: bra, men kan bli ännu bättre med mer gestaltning
- Provocerande: finns absolut i de orättvisor och pålagor som presenteras
- Upplyftande: slutet ger detta

Men sedan fanns det förstås en del gulmärkta punkter (dvs sånt som behöver utvecklas) också:
- Information, dvs fakta som läsaren behöver för att förstå berättelsen: fungerar bra, men det finns lite luckor. Gestaltning är nyckeln.
- Tyngd, dvs det relativa värdet av berättelsen: Kan bli bättre med gestaltning
- En fängslande stil: redovisande och litet stelt beskrivet
- Humor: finns minimalt, lägg in mer
- Underhållning: stor poetntial med mer gestaltning
- Ett rappt tempo: kan höjas med gestaltning och mer aktivt språkbruk
- Bildspråk: finns, men använd mer
- Iver, dvs att skriva med energi och att få med sig läsaren: det stela språket förtar ivern
- Aktivt, minnesvärt (prosa som fäster): språklig ambition är dock inte högprioriterat
- En WOW-känsla: blir bättre med annan inledning

Så man skulle kunna säga att halva boken är en bestseller:-)).
Skämt åsido så är gestaltning tydligen nyckeln till de största bristerna i manuset. Då kommer även det stela språket att försvinna. För er som inte vet vad gestaltning är så kan jag ge några exempel:

"Pojken blev ledsen" är berättande, medan man gestaltar genom att exempelvis skriva "Pojkens axlar skakade krampaktigt och tårararna rann ner för hans kinder".

"Hon blev förbannad" är berättande, medan man kan gestalta genom att exempelvis skriva "Hennes ögon smalnade och högröd i ansiktet slog hon näven i bordet så att glasen flög".

I stället för att skriva "Soffan var tung" kan detta gestaltas med att "Han flåsade när soffan bars ut".

Inte lätt detta. Absolut inte.

#1 / / Linda och Clicker:

Hua, det där lät avancerat. Inte konstigt att jag aldrig kommit på tanken att bli författare. Men du får nog till det. Blir spännande att följa.

#2 / / Eva:

Det var lite att bita i! Hoppas du får tid, lust och ork att ge dig på det igen, för det kan nog bli riktigt bra då!

#3 / / Mia o Razzel:

Oj, tips jag kan ge till min man som vill skriva bok.Hoppad du orkar hålla i och utveckla boken. Väntar med spänning.

#4 / / Camilla:

Bra lista det där! Gestaltning är SVÅRT. Ser verkligen fram emot bokens utgivning, ett mycket intressant ämne. Josefina är varmt välkommen hit till Lund i höst, det är en härlig stad :-).

#5 / / Angelica:

Jag är såååå imponerad av dig Ingrid!!!Stort lycka till med boken, jag beställer ett ex direkt! Ses på måndag:)

#6 / / Anna & Daniel:

Ja det verkar inte vara det lättaste det här med författarskap...

Jag hoppas iaf att du fortsätter för jag skulle verkligen vilja läsa din bok!



Vi ses imorgon :-D