/ Träning /

27 oktober - Höstlovsvecka

Ja, inte hade jag kommit i håg att det var höstlov denna vecka. Det innebär att det inte blir fulla "arbetsdagar" denna vecka heller. Men även då jag inte skriver så funderar jag på boken, så den blir nog klar till sist.

Jag åkte och lämnade in Volvon på Bilia i dag och hyrde en liten Clio för att kunna ta mig hem. De ringde och berättade att de hittat en felkod, där det verkar som om elektroniken inte känner igen nyckeln...?? .. ja nåt sånt sa han i alla fall. Dom fick behålla bilen till i morgon, så sedan hoppas jag att den kommer att starta utan problem.

Jag och Josefina gick en promenad med hundarna på gärdet när jag kom hem. Sedan skrev jag på boken i ett par timmar. På eftermiddagen tränade jag först lite lydnad med Allt-I. Josefina och hennes kompis var med och det behövs uppenbarligen lite kommendering. Jag märkte det på långa inkallningen. Framåtsändandet gick bra och krypet hyfsat. Skallet likaså. Hoppet tränar jag inte så mycket. Det finns inte något att direkt träna på där. Det skulle möjligen vara att lägga in störningsträning - om jag nu ska göra det. Jag har inte bestämt mig. Våra brukstävlingar är ju ganska stereotypa och till skillnad från lydnadsklass så är det inte speciellt mycket störningar på tävling.

Jag hjälpte Josefina med inledande övningar på uppletandet. Det gick kanonfint, men snacka om att den lilla valpen har långa vindlingar i hjärnan. Det tar väldigt lång tid för honom att fundera ut vad han ska göra. När Josefina kopplat loss honom så satt han still i minst fem sekunder (kanske det dubbla). Sedan struttade han i väg och letade och gjorde ett tigerhopp över föremålet. Överlycklig tillbaka till matte.

Jag har faktiskt aldrig sett något liknande vad gäller reaktionstid eller funderartid eller vad man ska kalla det. Det är samma sak när Josefina springer i väg. Då sitter han bra länge och tittar efter henne innan han sätter fart. Man har precis gett upp hoppet när det börjar rycka i hans tassar. Skumt.

Avslutningsvis cyklade jag med Allt-I i 40 minuter. Vi tog en vända ner till Mälaren i det fina höstvädret och kom sedan in på vår vanliga cykelväg runt golfbanan. Jag var helt slut när jag om hem. Usch för att cykla i motvind.
#1 / / Lina:

Jag vill också ha höstlov! Det är alltför få ljusa timmar på dygnet just nu. Tack och lov att vi har inomhushall på jobbet så man kan få lite tränat trots regn och rusk ute!



Blir lite nyfiken på hur ni lägger upp uppletandet för Bolt, men vi kan vänta tills i November. Vi tar rubb och stubb då ;-)



Kram från Elsa med familj

#2 / / Anonym:

Genom åren har jag kört strikt enligt Järveruds "Din hund" både vad gäller spår och uppletande. På senare år har jag gjort vissa modifieringar. På spåret har jag inte kört frispår, utan använt sele och koppel (eller kort lina). Detta för att kunna stanna upp när valpen inte spårar. När valpen är tillbaka i spåret får den gå framåt igen.



På uppletandet blir många valpar mer intresserade av personen som går ut än själva föremålet. Dessutom kanske man inte alltid har med sig en medhjälpare. Så där har jag börjat ta med mig valpen ut och kastat föremålet i högt gräs. Sedan flyttat tillbaka och släppt valpen. Jag tycker det fungerar mycket bättre än att de ska se en person på håll som står och bollar med ett föremål.



Jag vet att många i dag tillämpar både spontanspår och spontana uppletande. Det går bra det också. Jag har provat bådadera, men är inte frälst.

#3 / / Ingrid:

Genom åren har jag kört strikt enligt Järveruds "Din hund" både vad gäller spår och uppletande. På senare år har jag gjort vissa modifieringar. På spåret har jag inte kört frispår, utan använt sele och koppel (eller kort lina). Detta för att kunna stanna upp när valpen inte spårar. När valpen är tillbaka i spåret får den gå framåt igen.



På uppletandet blir många valpar mer intresserade av personen som går ut än själva föremålet. Dessutom kanske man inte alltid har med sig en medhjälpare. Så där har jag börjat ta med mig valpen ut och kastat föremålet i högt gräs. Sedan flyttat tillbaka och släppt valpen. Jag tycker det fungerar mycket bättre än att de ska se en person på håll som står och bollar med ett föremål.



Jag vet att många i dag tillämpar både spontanspår och spontana uppletande. Det går bra det också. Jag har provat bådadera, men är inte frälst.

#4 / / Lina:

Okej, ja spåret kör jag som du. Både med valpar och vuxna hundar.



Uppletandet ska jag fundera lite över, låter som en bra idé!



#5 / / Ingrid:

Jo, Lina. Det som ofta brister är att valpen inte kommer tillbaka med föremålen. Så till november tycker jag du ska jobba mycet på detta separat. Kasta föremål och jobba på avlämnanden. Du är ju duktig med klicker, så du kan säkert shejpa in detta.

#6 / / Lina:

Ingrid - Det har du helt rätt i. Idag har vi faktiskt tränat på avlämnandet. Jag har börjat med att låta henne lämna av ett föremål i min hand för att komma åt sin favoritleksak. Kastar inget än utan låter henne bara plocka upp den direkt från marken.



Ska träna det tills vi träffas så hoppas jag vi kan visa upp något som påminner om ett avlämnande ;-)