/ Allmänt /

26 mars - Nytt sjukintyg

29111-252
Allt-I i bassängen

I går tog jag äntligen tag i lite surdegar med anledning av mina skador. Försäkringsbolaget vill ha sjukintyg och beslut från Försäkringskassan. Enligt Försäkringskassan var jag tvungen att skriva in mig på arbetsförmedlingen för att dom ska kunna ta ställning till sjukpenning då jag saknar arbetsgivare. Jag satt hela förmiddagen och försökte komma fram till ortopeden för att dels få sjukintyg och dels få en tid för uppföljning av mina skador. Eftersom deras telefonkö var fylld hela tiden så bestämde jag mig för att åka till sta'n. Dels för att skriva in mig på arbetsförmedlingen och dels för att åka upp till ortopeden. Det gick snabbt efter det personliga besöket på ortopeden. Dom ringde en timme senare när vi var ute  skogen och promenerade med hundarna. Jag fick tid redan i dag. Förutom promenaden i går så gick vi ut i fårhagen och körde intervaller med Allt-I.

Så i dag var det äntligen dags att få besked om läkningsprocessen. Bäckenet röntgades inte eftersom frakturerna betecknades som stabila. Jag fick veta att det är upp till mig att avgöra när jag kan gå utan kryckor. Så då har jag alltså gjort rätt som kastat den ena kryckan. Jag hade väl hoppats på att få ett tidsperspektiv på när den andra kan läggas åt sidan, men det är väl bara att prova, avvakta och känna efter när det går. Trots att jag knappt stödjer nåt med den vänstra kryckan så är det en viss skillnad med och utan. Om 1-2 veckor hoppas jag kunna gå utan. Det skulle underlätta.

När det gäller armbågen så fick jag veta att jag nu får börja belasta, dvs träna upp musklerna. Jag berättade att problemet inte bara sitter i rörligheten i armbågen, utan att rörligheten i axeln blivit så dålig. Dessutom att jag har fruktansvärt ont i nacke och axlar. Jag visade skillnaden i rörlighet mellan vänster och höger axel. Läkaren menade att den vänstra har jag ju använt, inte haft i gips osv. Bara att träna på med andra ord. Jag fick i alla fall ett sjukintyg till sista april. Läkaren försäkrade att armen så småningom kommer att kännas mer normal. Jag klagade som sjutton i dag och det börjar faktiskt bli väldigt jobbigt med en "död fisk" till arm och svidande smärta i axlar och nacke. Det kändes lite bättre när han sa till mig att jag måste förstå att jag varit väldigt allvarligt skadad och då tar det tid.

Jag har försökt att vara observant i dag på hur jag använder höger arm och att undvika att kompensera med axeln. När jag har handen i knät och ska lyfta upp den till tangentbordet så måste jag försöka göra en rak rörelse och böja armen. När jag har bråttom vrider jag hela armen i sidled och drar den i en båge. Då frestar det på i axeln. Det är ju för att jag skjuter upp axeln och spänner nacken som jag får så himla ont. I morgon ska jag till sjukgymnasten och då ska jag be om lite råd och tips på övningar.

I kväll har vi varit till Södertälje på hundsim. Det är ju mest Ove som jobbar när vi är där. Jag sköter bara efterbehandlingen - så gott jag kan, men jag antar att jag får lite träning jag med. I dag tog jag tid på intervallerna och vi körde 2 minuters snabbjobb-2 minuter lugnt tempo i 4 serier.

I morgon sjukgymnast - undrar om det märks nån förbättring?