/ Allmänt /

28 juli - Är det så enkelt?

Fick ett mail från min bror där jag fick veta att min svägerska vunnit en gratisresa för två med flyg till Göteborg. Under min barnledighet vet jag att jag roade mig med att skriva verser och slogans till än det ena och än det andra för att vinna diverse saker. Jag lyckades kamma hem ett antal nyckelringar och andra typiska reklamsaker, men någon resa vann jag aldrig. Så här löd min svägerskas vinnartext:

"En gratis resa till Götet med Flyg,
Gör reskassan extra dryg,
För bokmässan vi packar,
Och resebyrån tackar!"


Aqila

Jag fick sms från Nina i dag. Sedan hon var här har dom tränat platsliggning varannan dag med störning och varannan dag utan störning. Aqila har legat utan problem. På fredag ska vi träffas igen och träna platsliggning med Qrossa som störning i Strängnäs. Om allt går bra så planerar vi in platsliggning med skott framöver. Aqila har börjat löpa, men det verkar inte som om löpning påverkar de här tikarna speciellt. Med Allt-I så har jag inte märkt någon skillnad vid löp, utan tränar precis som vanligt. Men sedan kan jag ju misstänka att mycket av "knepigheten" hos många tikar är rena järnspöken hos ägarna. För i ärlighetens namn - vad ska man ha en brukshund till som dels inte kan användas under löp, som inte heller kan användas en månad innan löpet för att "hon snart ska löpa". Om tiken dessutom inte kan användas två månader efter löp för att "hon är skendräktig" alternativt "hon blir alltid så knepig efter löpningen", ja då blir det inte så mycket kvar av tävlingssäsongen. Och om hunden ska användas i tjänst, så måste man väl nästan ha tre stycken och växla mellan.

Det är fortsatt varmt och jag önskar att vi hade luftkonditionering. Jag sover snart på altanen om vädret fortsätter. I morse steg jag upp halv sex och gick tidig promenad med hundarna för att det skulle vara svalt. Jag har skrivit på boken större delen av förmiddagen. På eftermiddagen åkte jag och handlade hundfoder. Jag ska gå över till valpfoder åt Allt-I nu. Jag handlade ingredienser till en god förrätt/entrérätt som vi fick förra söndagen när vi var bortbjudna. Snabbt, gott och enkelt: Ta nybakat lantbröd och skär i skivor. Lägg på grön pesto och soltorkad tomat. Toppa med en skiva pamesanost. Sätt in i ugnen på 175 grader i 5-6 minuter. En granne tipsade oss om att det är gott att grilla vanligt rimmat bogfläsk. Så även det satsade jag på i dag. Och det var verkligen gott. Skär i lite tjockare skivor än vanligt stekfläsk och pensla med grillolja. Det var gott som omväxling och man behöver nog en del extra salt nu när man svettas för jämnan.

Allt-I blir allt större och stegen allt tyngre. Hon galopperar inte särskilt långa sträckor och inte särskilt fort...;-). Jag avvaktar med foto till den stora valpgissartävlingen. Jag tänkte eventuellt härma Krokasmeden och ha en sådan tävling jag också. Foto på Allt-I i hop med tävlingsbestämmelser kommer om en dryg vecka. Larvigt? Ja, kanske, men vad ska man hitta på när man är i väntans tider?
#1 / / Kattis:

Vadå valpgissartävling? Nu har jag missat nåt...!!

#2 / / Ingrid:

Nej Kattis, du har inget missat. Det kommer en tävling där du får möjlighet att gissa antalet valpar. Men det blir när det är någon vecka kvar. Då sätter jag ut ett foto på tjockisen.

#3 / / Lina:

En sån fin syster hon har Allt-I, verkligen ett jättefint uttryck!



Skojigt med valpgissartävling!!! Vad kan man vinna? En valp ;-) s



#4 / / Ingrid:

Jo hon är fin Aqila. Min egen uppfattning är att hon är den bästa i kullen. En riktigt rejäl hund, som dock kräver sin förare...:-). Men det beror helt på vad man vill ha. Det är ingen slump att jag bett att få låna henne nästa år...



Jo, man kan vinna en valp, fast det ska i så fall vara om man har tur med den trisslott som jag tänkte ha som pris...;-)



#5 / / Lena o Atte:



Den där förrätten lät ju underbart god!

Pesto, soltorkade tomater och parmesan är ju så gott, måste prova........

Spännande att Allt-I börjar bli rund om magen!!

Ha det bra i värmen (håll tummarna för oss på lördag, lägre sök).

//Lena