/ Träning och valpar /

28 oktober - Enduros Ajas godkänd försvarsmaktshund

29111-429
Ett suveränt ekipage: Håkan o Ajas

Jag vet inte vad jag ska säga, men Håkan och Ajas har en fantastisk säsong bakom sig. Började visserligen med en del besvikelse (för Håkan- jag har aldrig varit besviken) då Ajas missade sina första appelltävlingar. Men sedan har det gått som på räls. Uppflyttad till högre klass spår och godkänd FM-hund. Ännu ej 20 månader gammal.

Certprovet i korthet: Mottagning och visitering av främmande person, Biltransport i främmande bil i hop med annan hund. Bastjänst under hela provet utan kontakt med föraren. Föraren hämtar bara hunden inför varje moment - däremellan har föraren ingen kontakt med hunden. När hunden ligger i bas, så ligger den i en koja utomhus. Patrullering 1 km med vind- och ljudfiguranter. Stillasittande bevakning görs under en timme med ljudfiguranter. Andra dagen, efter en natt i bas utan kontakt med föraren, sker patrullering med spårupptag samt efter upptag 1500 meter spår med tre apporter (trä, plast och metall).

Bas över natt fungerade kanonbra för Ajas enligt Håkan.  I dag var det dags för 1500 meter spår med tre föremål: plast, trä och metall. Ajas tog bakspår och missade en apport. Husse var nöjd med spåret. Trodde att Håkan därmed också klarat de mål han satt upp för säsongen, men han hoppas på att komma med på en lägre söktävling också.

Vi andra Endurohundägare har träffats i dag för träning på Eskilstuna BK. Ja, inte Margoth då - men 100 mil enkel väg är en hyfsat bra ursäkt...;-). Vi träffades i alla fall klockan 11 och körde lydnad fram till klockan 14, då vi åt mat. Vi hade alla hundar med oss uppbundna nere vid planen. Vi körde först i genom linförighet och läggande med alla hundar, sedan framförgående och inkallning, sen apportering och hopp.

Efter maten körde vi kryp, budföring med skott och platsliggning med skott. Vi blev tillsagda efter budföringen att inte skjuta för det var valpkurs längre bort. Som tur var skulle dom ha fikapaus så vi fick lov att köra platsen då. Träningsmässigt så var platsliggningen med skott min egen behållning. Äntligen fick jag se om Allt-i klarade det på annan plats och med andra hundar. Det gick helt utan problem.

Det var så kul att träffa valparna igen. Och dom är så lika varandra, men ändå så olika. Den lugna, kloka Accsa. Den kalviga, barnsliga Ampere. Det intensiva och heta Aqila. Så Allt-i som är något mittemellan dessa. Det är roligt att dom alla tränar så flitigt och att dom fått blodad tand av årets tävlingar. Alla var intresserade av att vi har en träningshelg i vår/sommar med inhyrd instruktör. Så nu ska jag börja jobba på det.

Jag hann inte fotografera någonting, men det gjorde Amperes husse så jag väntar att få lite foton att sätta ut i morgon.

Dagen slutade mindre trevligt. Mellan budföringen och platsliggningen så tömde jag magasinet i pistolen på hylsor för att sätta in nya skott. Dom tomma hylsorna lade jag i fickan för ett miljömässigt korrekt omhändertagande så småningom. Vi fortsatte att träna och jag fick lite godis när jag hjälpte till med övrigas träning. När jag kom hem så hade Ove jobbat på tomten hela dagen, så hundarna var fortfarande i hundhuset. Jag släppte ut dom och kände att jag hade godis  fickan. Jag gav dem av godiset och dom var som pirajor. En godisbit blev kvar i fickan, så den lade jag i Duros matskål när jag kom in. När hundarna hade ätit upp så låg något kvar i Duros skål. En patronhylsa. Det tog några sekunder innan jag fattat vad som hänt. Det var inte alls godis som jag matat hundarna med ute i mörkret. Det var ju tomhylsorna. Jag blev helnervös och började undra vad hylsorna är gjorda av. Ordet blyförgiftning dök upp i mitt huvud. Sedan vet jag inte hur vass kanten på hylsorna är och om de kan skada tarmarna. Jag är fortfarande lite orolig, men hoppas och tror att dom kapslas in och kommer ut den naturliga vägen. Så i morgonbitti är det jag som tar plastpåsar med mig och kollar igenom deras morgonbajs.

Fy vad klantigt av mig! För att inte tala om vilka glupska hundar.....men i flock sväljer dom allt man kastar åt dom. Väldigt behändigt när någon ska ha medicin, mindre behändigt när man slänger åt dom tomhylsor.
#1 / / Saga & Torboldts kennel:

Du ska se att hundarna rensat ut hylsorna från maten. Hundar är ju glupska, men ändå... Måla inte den fule på väggen i förtid...

#2 / / Anna:

Hoppas hylsorna kommer ut den naturliga vägen...

Tack för en mycket trevlig dag!

Sist men inte minst GRATTIS Ajas och Håkan ni är grymma!!

#3 / / Margoth:

Usch, men hylsorna är inte av bly så det är nog inte något problem...

GRATTIS Håkan o Ajas, strongt gjort!!!

#4 / / marianne:

hoppas hylsorna kommer ut ordentligt.. vilka hyenor du måste ha!
Tack för en trevlig och lärorik dag.

Sist ett stort grattis till Håkan och Ajas.. vilka killar

#5 / / Ingrid:

Hyenor minst sagt. Dom bara står och smäller med käftarna när man kastar ut "godis" åt dom. Inga hylsor kom ut nu på morgonen. Dom kan ju ha spottat ut hylsorna när jag inte såg det, men jag tror inte det. Jag tittade lite i gräset där jag stod när jag gav dom "godiset", men dels är det svårt att se s små saker i gräset, dessutom vet jag inte exakt var jag stod. Det var ju mörkt. Ska kolla eras avföring i eftermiddag också. Fy så trist sånt här är...

#6 / / Lena:

Vilka härliga hundar A-kullen verkar vara!!(och duktiga valpköpare)
Ja, vad obehagligt med tomhylsorna, men de kommer säkert att komma ut den "naturliga" vägen.
Har varit med om något liknande men då var det en 25-öring. Precis när jag kastat åt godiset till hundarna fattade jag vad det var, men då var det för sent...... den kom ut senare.
Hälsningar Lena

#7 / / Catherina:

Här händer det något hela tiden. Riktigt duktigt av Ajas med förare, stort grattis.

Bunkra upp med sparris hemma, alltid bra att ha när det svalts olämpliga föremål.