/ Träning /

18 mars - Snart tävlingsdags

Jag har haft en hektisk vecka med hundsim i måndags och sedan lydnadsträning och uppletande tisdag och onsdag. I torsdags åkte jag till Tällberg på konferens, så det blev ingen träning torsdag och fredag. Däremot har jag under veckan tittat på tävlingsplaneringen för våren. Det blir sannolikt debut på hemmaplan i mitten av april. Jag funderar på att anmäla till ett par högre klass spår också. I maj kommer vi att åka ner till Karlskrona och tävla elit rapport. Jag har även planerat in en träningshelg i rapport 21-22 april, vilket ska bli jättekul.

I går skjutsade jag Sofie till basketmatch och under tiden hon spelade så tränade jag spår och uppletande med Duro och Allt-i. Spåren gick väl hyfsat, men jag lämnade några pinnar i skogen....Det är en himmelsvid skillnad på Duro och Allt-i på uppletande, med fördel Allt-i. Nu tror jag inte att de kommer att tillåta att jag byter hund inför uppletandet, så det är bara att kämpa på.

Lördag eftermiddag och kväll var vi på Eskilsgalan, så det har varit lite segt i dag. Jag steg inte upp förrän vid halv tio. Klockan ett var det genrep på klubben inför nästa helg. Då ska det bli uppvisning av olika grenar för vårens kursdeltagare. Vi ska visa rapport med Duro och kommer att köra längs ett gärde och ha en förflyttning bort till en skogsdunge. När vi genrepat så körde jag uppletande med Duro och Allt-i. Helvallad ruta och fyra föremål. Allt-i brås på sin mor, som har en otrolig fart och intensitet i sitt letande. Duro gjorde ett hyfsat uppletande, men tacklar av om han får leta länge efter ett föremål. Det handlar om motivation.

Vi tränade "fuskrapport" med Allt-i och körde 10 skick ca 100 meter med ca 30 sekunders vila. Sedan körde jag i genom lydnaden med Allt-i. För Duro blev det bara kryp och skall. Jag hade tänkt köra stegen, men det blåste så mycket så jag stod över.

Veckan som kommer blir det hundsim både måndag och torsdag.

#1 / / Kattis:

Ja, fullt upp verkar du ha i alla fall! :) Här har det både regnat, haglat och snöat idag. Blähä, nu vill vi ha vår!! Ha det gott!

#2 / / Ingrid:

Det har varit si så där med vädret här också. Håller med dig - vi vill också ha vår.

#3 / / Lotta:

Finns det inte nog med pinnar i skogen utan att ni behöver fylla på? ;-)

#4 / / Christel:

Spår??? Vad 17 är det känns det som just nu! Igår fm var det nästan så det började kännas som att kanske snart... Det har gått över nu! 1,5 dm kramsnö, perfekt för snöbollskrig, har fallit sedan dess! Tur att vi inte hunnit ställa undan skidorna! :-D

#5 / / Ingrid:

Blää Lotta - hade bra spårhundar en gång i tiden. Rapporthundar har en benägenhet att ha bråttom, hitta lite genvägar osv.

Christel: Har du aldrig hört talas om spårsnö..;-)