/ Allmänt /

27 januari - Detta evinnerliga pinkande

Jag borde haft en bild på bloggen. Det är otroligt fint ute nu med all snö. I onsdags tränade jag lydnad med både Duro och Allt-i trots snö och kyla. Duros träning inriktades på förflyttningar under tystnad samt ljudgivning. Allt-i tog ett steg framåt i utbildningsstegen vad gäller apporteringen. Jag körde några apport vid sidan samt inkallning med apporten i munnen. Sedan lade jag ut apporten och när hon grep den kallade jag in. Vid den sista övningen kastade jag ut apporten - jag höll henne visserligen kvar i halsbandet - och sa ingenting mer än apport när jag släppte henne. Hon sprang ut full fart, grep apporten och kom in sjäv. Det ser bra ut.

I torsdags åkte jag och Ove med Duro och Allt-i till Södertälje och tränade hundsim. Det var en jättefin anläggning och eftersom vi hade den för oss själva var det inget stress. Det var Allt-i:s första simpass och efter att ha plaskat rejält ett tag gled hon runt fint. Duro hade inte glömt något trots att det nästan var ett år sedan sist. Jag har bokat in mig varje torsdag en månad framåt nu. Vi får ett specialpris om vi simmar tre månader framåt så det ska vi göra. Det är två timmars resa tur o retur, men jätteroligt. Jag ska ha med kameran nästa gång.

I dag har vi gjort upp ett skidspår i fårhagen bredvis. Gärdet vi använde förra året är sådd nu. Det är möjligt att vi får åka där, men fårhagen går lika bra även om det blir en betydligt kortare slinga. Jag får väl åka fler varv i stället. Duro och även de andra åt en massa snö så i eftermiddag har de velat ut och kissa var och varannan minut. Duro kan stå i minuter, komma in och vilja ut och kissa igen efter en kvart...

Resten av dagen har jag förberett domarkonferensen som ska vara i morgon i Botkyrka. Sedan ska det vara ett tillfälle till nästa helg i Flen. Så det blir två halva helger vad gäller hundträning för min del.
#1 / / Kattis:

Vad är det för domarkonferens du ska på? Tror det skulle va jättekul att åka skidor med hunden, men jag har typ aldrig stått på ett par skidor så hur skulle det se ut?! *s* Tinca skulle förmodligen älska det! Vad kostar hundsim egentligen? Svindyrt antar jag, men det vore kul att testa!

#2 / / Ingrid:

Vi har bokat oss för simning i tre månader och betalar då 85:- per hund och gång. Detta är extremt billigt. På tidigare anläggningar har det kostat alltifrån 100:-/halvtimme till 300:-per halvtimme. Här sköter vi oss själva och ingen står med klocka, utan vi kan i lugn och ro simma hunden och efterbehandla. Det tar nästan en timme per hund.

Domarkonferensen är i Sörmlandsdistriktets regi. Jag sitter som tävlingssektoransvarig inom distriktet och denna gång har vi gått i genom de nya bruks-och lydnadsreglerna.

#3 / / Anna:

Kul att du skaffat egen domän!
Jag har en utmaning åt dig i min blogg!
:-) Anna

#4 / / Lotta:

Kul att du nappade på mitt domännamnsförslag. Men det var kanske inte sååå långsökt... ;-) Ska fixa till länken på min blogg också så att den hamnar rätt.

#5 / / Ingrid:

Nej inte alls så långsökt och enduro.se var förstås redan upptaget (vilket inte heller var så förvånande).