/ Träning /

12 september - Ett litet genombrott

I morse var det dags för cykling med Duro. Jag har honom lös på dessa cykelturer på morgonen, eftersom "endast tuppen är vaken". När jag kommit till kurvan ett par hundra meter bort sprang två rådjur över vägen bara ett tiotal meter framför oss. Duro ökade farten några steg, men när jag kallade in tvärnitade han och kom upp jämsides med mig. Duktig kille!

"Genombrottet" handlade dock inte om detta, utan om stege och kryp. I går kväll åkte vi till klubben för att träna stege. Det gick jättebra, förutom att han hoppade över sista pinnen på nervägen.

Krypet har väl känts som om det står helt stilla. Ett steg - duktig, ett steg - duktig, ett steg - nej backa tillbaka, ett steg - duktig...osv. Även om följsamheten är betydligt bättre (tidigare skulle han fortsatt fem meter utan att bry sig om att jag stod stilla), så tar han alltså några decimeter extra framåt emellanåt.

Högervinklar går bra när jag gör det i anslutning till "ett steg i taget", men vänstervinklar har jag legat lågt med eftersom han har legat i vägen och rest sig om jag råkat peta i honom med foten. Men så i morse kom alltså ett litet genombrott. Jag hade honom liggande och vred mig sakta i korta vänster-om på stället. Första gången klappade jag försiktigt på mitt ben (för att han inte skulle missförstå och sätta sig) och sa Fot. Väldigt snabbt kom han på att vrida in baken mot mitt ben. Sedan kunde jag alltså fortsätta att ta små, små steg i en cirkel åt vänster och vid varje steg vred han in sig så att han låg rakt. Min tanke är att låta honom använda denna teknik i vänstersvängar. Då kan han dessutom fixa det, även om han skulle råka ligga något långt fram.

Ingen kvällsträning planerad eftersom distriktet har styrelsemöte.