/ Valpar /

25 mars - Genitiv - vem tänkte på det?

För en dryg vecka sedan satt jag en sen kväll och gick in på SKK Hunddata. Jag hade inte fått registeringsbevisen på på valparna, men tänkte kolla om det var på "G" och hittade mina valpar som avkommor efter Nicke och Miss. MEN....det stod Enduro Ajas, Enduro Ampere...osv utan genitiv. Jag blev alldeles matt. Jag hade trott att det var SKK som satte genitivet och hade undrat om de skulle sätt med eller utan apostrof. Jag började kolla hur det stod i ansökan på kennelnamn och begrep ganska snabbt att jag gjort ett stort misstag. Jag hade registrerat kennel Enduro, men för att valparna ska heta Enduros blablabla så måste man registrera kennelnamnet med genitiv. Jag ringde SKK och de ansökte hos FCI om namnet Enduros och det brukar normalt ta fyra veckor. Nu blev det klart på två dagar. Registreringsavdelningen var också mycket hjälpsamma och redan efter en vecka så har allt rättat till sig. Så nu kommer de att heta Enduros Ajas, Enduros Ampere, Enduros Accsa, Enduros Allt-I, Enduros Aqila och Enduros Alstra... pust.....precis som jag hade tänkt mig. Jag såg i går att det var ändrat på SKK Hunddata och har pustat ut efter mycket vånda.

I dag har det varit städdag. Jag har tänkt ändra städdag till torsdag kväll nu när det är så fint väder. Då känns det eländigt att städa på helgen. Men i dag skulle vi fixa så att valparna kan börja vara i köket. Dessutom börjar valplådan kännas lite "trång" så den bar vi ut och satte i stället bara ett galleri dörren till klädkammaren. I köket har vi satt upp galler mellan vardagsrum och kök samt hall och kök.

Valparna fick göra en första tur ut i stora världen i dag. Tänk vad allt ändras. I dag var "Femman"(Tjockisen, som inte längre skiljer ut sig) "bäst". Medan de övriga var lite ängsliga till att börja med så spatserade hon runt med svansen i vädret och undersökte nyfiket allt som skulle undersökas. Efter en halvtimme i köket somnade hela "skocken" i en hög och bars sedan tillbaka till sin "lya".

29111-52
Oj, vad spännande - och vad ljust det är här.....

29111-53
Miss gjorde lekinviter och greppade valparna över nacke och nos -
här pussar hon "Femman"

Det känns lite onödigt att inte ha Miss och Duro tillsammans på promenaderna. Ok att jag måste gå i två omgångar och inte ha tikarna i hop, men Duro borde kunna gå med Miss också. Så i dag fick de ta sin första promenad tillsammans. Oj, vilket liv det var. De mätte sig, jagade varandra, mätte, skällde och for runt. Efter ett varv runt mitt skidspår var båda ganska trötta och sedan har de varit tillsammans inne. Skönt - då får Duro lite mer "kvalitetstid" - eller vad man ska kalla det.

29111-54
Duro och Miss tillsammans i hallen