/ Träning /

11 juni - Genrep 2 något sämre..

29111-138
Hundhuset utan "skrot" - skillnaden kan ses på Nybyggarsidan under hundhus

Det är bara att lägga ovanstående bild på minnet. Innan sommaren är slut ska det se lite annorlunda ut.

I dag fortsatte Treklubbarstävlingen i Strängnäs. Det började med platsliggning (jag trodde vi skulle slippa det i dag). Det blev en riktig test av Duros förmåga att ligga plats. En mallehanne bredvid honom började rulla runt. Mallen hade så kul att han inte märkte att han under sitt rullande kom allt närmare den stora mörka besten från Jäders-Husby (Duro alltså). När mallen rullat färdigt så lade han sig fint plats igen. Duro som nyfiket betraktat det hela hade då lagt ner huvudet igen och inväntade sin matte. Duro fick dock nerdrag för att han krupit lite just efter det att jag lämnat honom.

Lydnaden gick betydligt sämre i dag. Kanske var inte jag lika taggad, kanske tog värmen ut sin rätt, kanske sjönk förväntan när exakt samma program utspelades på samma plats, med samma tävlingsledare två dagar i rad. Tävlingslydnad är ju alltid ett visst mått av avdressyr.  Att framåtsändandet är långt i från färdigt - ja det vet jag. Det som förvånade i dag var ingången på tunga apporten. Hoppet som är Duros paradmoment gick snett genom att jag stod för nära så han slog i kraftigt. Jag blev så förvånad att jag höll på att glömma att kommendera sitt, så Duro var 6-7 meter ute innan sitt-kommandot kom. I och för sig en bra test på att han verkligen fortsätter framåt tills jag kommenderar...:-)

Betyg på lydnaden under de två dagarna. Resultatet dag 2 visas inom parentes.

                                                                           
Fritt Följ 8,5-9 (8,5-8,5)
Inkalln. med stå 9-9 (8,5-9,5)
Framåtsändande 5-8 (6-7)
Platsläggande 8-9 (8,5-9)
Stående 9,5-9,5 (8-9)
Krypande 7-8 (7-8)
Skall 8,5- 8 (8-7)
Hopp 10-10 (6-8)
Tungt föremål 9-9 (6-7)
Platsliggning 10-10 (9-9)
Totalt poäng 245 (222,5)

Nu tycker jag i och för sig att domarna var rätt snälla, men det känns som om vi har uppflyttningslydnad även med en del missar.

På dagens uppletande så tog han två föremål och fick betyg 5. Han jobbar bra så länge han jobbar, men på något sätt så räcker inte "bränslet" fullt ut...OK då 30 grader i skuggan, men jag har ju noterat detta även på träning så det blir att fundera. Betyg på uppletandet kan bli nödvändigt nästa helg om vi ska klara uppflyttning till elit. Det ska i alla fall bli spännande. Det är ett stort startfält på 15 hundar i lägre-elit så mycket annat kan förstås också hända. Eskilstuna vann i alla fall "Giganternas kamp" totalt dessa två dagar. Kul! Nu får vi ladda för att försvara segern nästa år. Vem vet - kanske startar jag med Allt-I i appell då.

Nu gäller det att träna på rätt saker den kommande veckan så får vi se hur det går.