/ Valpar /

27 april - Sista natten med gänget

Sista veckan har varit "underbart" jobbig och jag har undrat varje dag hur länge hyllplan och skåpluckor i vårt nya kök ska klara sig.  Ändå har jag inte haft mage att sätta ut de små liven i hundhuset när vi lämnat dem.

Valparna har blivit mer och mer krävande på yta och i går stod de och var helt "rabiata" och ville ut ur köket. Vid två tillfällen lyckades de också dra bort gallren och skuttade lyckligt omkring i vardagsrummet. Jag blev en gång så less på deras tjat att jag drog bort gallren och lockade ut dem på tomten altanvägen. Sedan lyckades jag hålla hela flocken samlad upp i skogen. Där tog vi en promenad. Vilken härlig känsla att promenera med sex halvvilda schäfervalpar runt fötterna. En kvart i skogen räckte dock för att de skulle lugna ner sig Jag lyckades få med mig nästan alla hem igen också. Men när jag räknade in dom så saknades en och jag fick gå ut igen. Det var Ajas som hamnat på fel sida om en sten och han blev överlycklig när jag kom och hämtade honom. Miss är inte till stor hjälp i skogen. Hon är helt fokuserad på att hitta pinnar att leka med...

I dag har jag gjort om samma strapats med valparna ett par gånger och de får alltmer bråttom ut på altanen och fixar trappen ner snabbt och smidigt...:-)).

I går kväll tog jag fram ett par morötter och gav dem att leka med. Jag kunde inte ana att det skulle ha sån effekt på dom. Alla sex valparna deltog i leken och de rusade runt i köket och jagade varandra alltmedan morötterna hela tiden bytte "ägare". Så småningom var det inte längre två morötter, utan det låg morotsbitar i hela köket. De var dock rätt enkla att baxa in i valprummet för natten och jag kunde i lugn och ro städa upp i förödelsen. "The same procedure as every night"....:-)).

29111-89
Morotsjakten i full gång: Längst bort Allt-I och från vänster: Aqila, Accsa och
Ampere (i en stilstudie)



29111-90
Ampere och Aqila har dragkamp

29111-91
Aqila har vunnit...i alla fall en liten bit

29111-92
Allt-I med moroten - Aqila på språng

I går var det för övrigt dags för veterinärbesiktning och alla fem klarade sig utan anmärkning. Alstra och Miss ska veterinärbesiktas nästa vecka eftersom de ska "levereras" först nästa helg.

Lite konstigt kommer det att kännas när de troppar av den ena efter den andra. Förhoppningsvis kommer jag att få träffa dem allihop någon gång i sommar. Fem valpträffar är inbokade fram till oktober och även om alla inte kan komma varje gång så hoppas jag att de har möjlighet att dyka upp någon av gångerna. Alstra och Accsa kommer jag dessutom att träffa på Norpatorps läger i sommar.

Det har blivit lite si och så med träningen och nu kan jag inte skylla på snö och kyla. I tisdags åkte jag i alla fall till klubben och gick en promenad med Duro och Miss. När jag kom tillbaka var det gemensam platsliggning med skott och det var inga problem alls. Jag koncentrerade träningen på framåtsändandet och bitarna faller nog snart på plats..hoppas jag. Rapportgodis är inhandlat så någon "repa" ska vi väl hinna i helgen.