/ Träning och valpar /

30 september - Grattis Marianne och Ampere

Så har den sjätte Endurovalpen varit ute och tävlat. Marianne med Ampere fixade ett tredjepris på 139,5 poäng i lydnadsklass 1. Marianne talade om redan från början att hon skulle träna och aktivera hunden, men det där med tävlingar var hon tveksam till. Jag vet inte vad som fått henne att ändra sig, men jag vet att hon tycker det är hemskt nervöst. Men nu har hon i alla fall klarat sig i genom hela tävlingsprogrammet och vad jag vet så överlevde hon det, fixade ett tredjepris och kom sexa på tävlingen. Jag tror att detta bara är början...;-). För ett förstapris i lydnadsettan krävs åttor i snitt. För uppflyttning i appellen krävs 7-or i snitt. Ampere har vad jag förstått kommit ganska långt i sin utbildning i både spår och rapport. Vore synd om han aldrig får visa upp det för världen.....;.)

29111-449
Marianne och Enduros Ampere

Jag har haft en svag vecka vad gäller hundträning. Torsdag och fredag har jag varit på konferens i Stockholm, ätit på Operakällaren och bott på Royal Viking. Skybaren på hotellet var helt fantastisk. Det enda djävliga var att jag tog ett par snyggare skor som jag haft undangömda i min gardeob och drog på mig rejäla skavsår på hälarna.

Vi har haft och har fortfarande ett helsicke med Duro och löptikarna. Jag tror inte att det längre är Allt-I han skriker efter, utan nu är det Qrossa som är mest intressant. Det är i alla fall ett himla rangerande av hundar hit och dit.

I går var det regnigt och trist väder hela dagen, så det blev ingen träning. Jag storstädade sovrummet och vardagsrummet innan det var dags att åka bort på middag till bekanta. Det var en trevlig kväll, men eftersom vi kom i säng först klockan två i natt så sov vi en bra bit in på förmiddagen. Trots det så har vi hunnit väldigt mycket. Vi målade klart höförrådet och jag har storstädat hallen. Storstädning innebär i min värld att alla lister och varenda dammsamlare får sig en omgång. Alltså inte bara dammsugning, utan näst intill flyttstädning....

29111-450
Höladan till höger- delvis dolt av vinterns vedförråd - är nu färdiggrundad

I eftermiddag åkte vi till en ny rapportbana. Vi hittade den av en slump förra helgen och det visade sig vara ett riktigt lyckokast. Kanon för snabbjobb. En vandringsled som går upp och ner och svänger hit och dit. Vi skulle egentligen köra korta skick, men det blev halvlångt. Första skicket 55 sekunder, andra och tredje på 1,25 och sista på 2,10. Men jag tror det är bra att Allt-I kört lite längre sträckor inför nästa helg. Nu återstår bara platsliggning med skott med andra hundar och några skick med skott på sträckan så är vi så redo man kan vara.....Vi har fått PM och det är två lägre hundar, jag tror det var en högre och 6-7 elithundar.

Tänk om det varit som tidigare att lägre hundarna fick starta sist. Då skulle jag känna mig ganska säker. Vem i helsicke kom på den briljanta idéen att lägre ska starta först?! Sedan kan man ju undra hur vi andra kunde vara så klantiga att vi inte opponerade oss. Förmodligen för att vi inte hade någon lägre hund på G. Jag vet att man trodde att man underlättade genom att lägrehundarna inte skulle få så lång liggtid. Men det är ju bara första skicket - sedan får dom samma liggtid som med tidigare regler. Det tar ca 20 minuter att gå från A till B och 30 minuter från det man lämnat A-stationen tills det är dags att skicka. Om det dröjer 30 eller 50 minuter är ju ganska ovidkommande. Svårigheten nu blir att låta en helt orutinerad hund "dra" hela gänget. Bryta sig loss från flocken för att springa de 1100 metrarna till A. Usch vad nervös jag blir... och om hon hade haft elit och högrehundar framför sig så är jag säker på att nån måste ut på sträckan och handgripligen stoppa henne för att hon ska spricka. Tänk vad en regelrevidering kan förändra mycket. Nu känns det bara halvsäkert....fast Ove tror i vanlig ordning att det kommer att gå bra. "Vadå? Hon kan ju detta" är hans kommentar.
#1 / / Kattis:

Det kommer säkert gå jättebra! Bara ni tränar lite skott under sträckorna! ;)

#2 / / marianne:

Tack så mycket för dina snälla ord! :D
Jag har ju en så fruktansvärt härlig hund med så mycket i sig så det vore synd och skam att inte visa upp vad han kan.
Det kommer att gå jättebra! Håller tummarna för er och vi kommer ner till Eskilstuna den 28:e.

#3 / / Ingrid:

Kul Marianne! Det var ju ett tag sedan jag såg Ampe i action - om man bortser från MH-et förstås. Säg till om ni vill passa på att köra några sträckor i hop med Allt-I så fixar vi det före eller efter lydnadsträningen.