/ Allmänt / Träning och valpar / Tävling /

En resumé

Ja, så får det bli. En resumé alltså. Hur man nu summerar allt som hänt under drygt två månader. I början av mars hade i alla fall G-kullen en valpträff och jag fick träffa lilla Gissa igen. Granit hade jag ju redan träffat och Guzzi ser jag varje dag, vare sig jag vill eller inte... ;-)
 
Gissa 3,5 månad.
 
Gissa hade hunnit börja lite valpövningar i rapport och här en kort film på hene och Granit från 8 mars:
 
 
Annandag påsk hade vi ytterligare en valpträff, men då kunde inte Nisse (Granit) vara med.

Gissa 4,5 månad
 
Vi tränade uppletande, spår och körde rapport. Denna gång hade vi valparna uppbundna så att de kunde se när den andra sprang. 

Det går framåt med Guzzis träning, men vad gäller lydnadsträning ligger jag lågt. Jag tycker det är svårt när man inte kan dra i gång leken riktigt och hon har haft en tandlossning som heter duga. Ett tag hade hon bara de små framtänderna och molarerna längst bak. Det är lite svårt att kampa då. Men nu har tänderna kommit och jag är glad att hon får alla tänder med tanke på att Allt-I saknar en p2:a.

På rapporten har vi börjat med uppbindningar och korta förlängningar. Vi har även börjat köra stationer utom synhåll. Allra bäst är hon nog i spåret. Jag har aldrig haft en valp som spårat så lugnt och koncentrerat. 

Enduros Guzzi 4,5 månad.

Guzzi.
 
Flera Endurohundar visat framtassarna ute på tävlingsbanan. Lina med Bestha Elsa har tagit cert i spår, Etta har tävlat lydnadsettan och tog ett förstapris på fantastiska 190 poäng, Harriet och Did It har blivit uppflyttade till elitklass spår och det är kennelns tionde elithund. 30 % elithundar (av de som uppnått tillräcklig ålder är inte dåligt). Cenit och Clicker är på gång i elitklass spår och sök och jag följer dem med spänning. Emma och Petri med Diamant har fått i hop till ett certpoäng i rapport och jag är säker på att det kommer många fler. Lillemor och Freda har blivit uppflyttade till högre spår. Jag hoppas att jag inte glömt någon. Detta får mig att inse att jag måste göra en sammanställning på hemsidan så att man enkelt kan se var de olika hundarna befinner sig. Det börjar bli svårt att hålla reda på i huvudet.
 
Emma och Diamant på fria följet.

Så till den tråkiga delen. Vi har säsongsdebuterat med Allt-I i rapporten. Jag har både känt och kunnat se att hon inte är i sin livs form. Hon har inte riktigt gått i hop efter valparna och vi har inte vågat fysträna särskilt hårt med tanke på hennes tidigare skada. Men hon skötte sig över förväntan på rapporten ändå. Tidsnerdraget blev inte värre än att man kan göra ett hyfsat resultat med en bra lydnad. Vi ligger väl någonstans mellan 3 och 4 minuter efter de snabbaste och visst känns det sorgligt när hon varit så snabb, men man har att välja på att acceptera det eller att inte tävla alls. Och man kunde se på henne att hon verkligen uppskattade tävlingsrapporten. Om en hund kan le så gjorde hon just det. Och i starterna går hon i väg med samma (ok nästan i alla fall) klipp som alltid. Det är sedan hon tappar. Men det absolut tråkigaste var lydnaden. Jag har visserligen inte tränat så mycket lydnad, men det har jag inte behövt de senaste 2-3 åren. Hon försökte verkligen, men hade ingen riktig kraft i fartmomenten. Antiklimax kom på hoppet som hon tog stöd i på uthoppet och klättrade över på tillbakahoppet. Något kändes väldigt fel. Jag såg det i rörelsemönstret på uppletandet också. Det kan vara samma skada som tidigare, men jag tänker även på smällen hon fick i höstas när hon sprang in i en sten som hon inte hann väja för. Nästa fredag ska vi åka ner till Freddy Wegelius för att titta över henne så får vi se om han hittar något.


På tävlingen slog det mig att detta kanske var vår sista och då var jag tvungen att njuta och le.

 
 
Och hon försökte verkligen - det gjorde hon...

Nästa helg ska Dio, Denver och Diamant göra MT och exteriörbeskrivning. Veckan därpå väntar en L-test. Tur att jag har en massa Endurohundar att följa nu när det inte blir så mycket spänning för egen del :-).
#1 / / Eva & Elda:

kul o läsa om alla hundar som är ute o tävlar,
osså va det Twiggy som börjat med lyd II
o fick första pris inte så bra poäng men hon e på G
min sessa

#2 / / Lena i Tullinge:

Vad roligt att du skrev lite i bloggen. Guzzi är väldigt lik sin mormor utseendemässigt.