/ Allmänt /

23 mars - Spjälstaket

Dagarna har rusat i väg och jag har åter varit dålig på uppdateringar. 
Förra helgen hörde jag att Allti lät konstig i halsen. Hon hade whiskeyvoice som om hon stått och skällt oavbrutet flera dagar i rad. Det innebar att all träning ställdes in förra veckan. Som tur var har det onda, vad det nu var, gått över.

Förra helgen hade jag besök av Annelie och Farah
 
Annelie med Farah och halvbrodern Cross.

Vi började med en liten promenad där Farah och Cross fick springa runt på gärdet och leka en stund. Sedan åt vi gratinerade musslor till förrätt och köttfärsbiffar med bakad potatis och tillbehör. Det blev en sen kväll med mycket snack. På lördagen tränade vi inomhus och lade upp en liten strategi för Annelie och Farah.

Veckan som har gått har det varit fortsatt kallt. Allti har fått sitt tredje pass i vattentrasken och travade så smått. I onsdags var vi på hundsim, men i övrigt har vi nöjt oss med promenader. Det har inte varit lika soligt, men skönt skaren har hållit eftersom det är så halt i skogen. Intervallträningen får ligga nere tills underlaget är säkrare. Det skulle kanske kunna gå att köra på gärdena, men jag är rädd att hon går igenom och gör sig illa eller skär sig. 
 
Det har inte hänt så mycket denna vecka. Vi har kommit in i rutinerna med hundarna. På morgnarna går jag först med Allti och Bolt en halvtimme, sedan med Allti och Cross. Ove går med Odette och hinner fixa frukosten medan jag är ute. När hundarna har ätit morgonmålet får Allti och Bolt gå ut i rastgården eller ner i hundrummet och Cross får komma upp. På eftermiddagarna har det blivit långpromenader för alla hundar. Ove går med Cross och Odette. Jag går med Allti och Bolt. På kvällen byter Allti och Bolt plats med Cross.
Lite pysslande är det, men rutinerna sitter på plats.

I går fick vi beök av en spekulant som var intresserad av Cross. Det var så lustigt när de kom. Cross blev så himla lycklig och till sig. Han betedde sig som om det var gamla bekanta som kom. I dag ringde de tillbaka och hade bestämt sig för att köpa Cross. Men han blir kvar hos oss till efter korningen den 11 maj. Dels för att hans nya husse och matte håller på att flytta och dessutom för att det ska bli en bra start där husse är ledig ett par veckor när Cross kommer. Jag får säkert möjlighet att ta ett foto på Cross med sin nya husse så småningom. Men jag kan säga så mycket som att Cross kommer att fortsätta tränas och förhoppningsvis stega sig upp i klasserna :-).

I helgen har jag bokat plats på Bokmässan i Göteborg. Jag har gått med i Egenutgivarna som är en förening för oberoende författare och där är vi flera författare som delar på en monter. Jag hade tänkt boka ett Guldpaket, men kom på att F-kullen har MH lördag-söndag. Så det blir att jag är på mässan torsdag-fredag. Kul ska det bli.

I dag skulle F-kullen ha haft valpträff, men de flesta var uppbokade på annat samtidigt som det är alldeles för mycket snö och kallt för att fylla en dag på ett par hundar. Så jag ställde in. I stället fick jag en massa tid över. Den har använts till att rensa skrivbordet, tvätta, städa lite och promenerat med hundarna.

Underbart väder på dagens promenad. 
 
Jag kollade almanackan och insåg att tävlingssäsongen börjar nu. Jag hade tänkt ha premiär på DM i slutet av april. Nu tyder mycket på att det inte blir någon DM-start i år heller. Förmodligen kommer Allti att börja löpa om 2-3 veckor. Hon börjar bli alltmer utfälld och i dag såg jag att hon även tunnat ur rejält. Så jag har ökat hennes matsranson med 2-3 dl om dagen.

Men det känns väldigt overkligt att ge sig ut och tävla om 5 veckor. Vi har ju inte kört ett rapportpass sedan oktober. Ingen lydnad att tala om heller. Vi får se om vi får till lite bra lydnadsträning i Forshaga under påsk :-).
#1 / / Mia och Greta:

Nämen får jag inte se dig på rapporten i år heller :-(
Vad roligt att det verkar lösa sig för Cross :-) Hoppas det blir jättebra!