/ Allmänt /

21 juli - Från en belöning till nästa

Jag har haft en fullspäckad vecka. I måndags åkte jag till Uppsala för att hjälpa Josefina med gardiner och för att vi skulle träna lite. Vi började med träningen och åkte i väg tillsammans med Anneli och Farah. Jag gick ut spår åt alla hundar. Till Allti ett kort men klurigt spår. Det blev inte mindre klurigt av att jag i princip gick in i det när jag lade Bolts spår. Sedan följde jag med Annelie och Farah på deras spår. De var jätteduktiga. Missade en pinne, men jag fick möjlighet att se hur de arbetar och kunde komma med (förhoppningsvis) några goda råd. Eftersom Josefina hade fel skor på sig så fick jag spåra med Bolt. Han hade också ett knivigt spår. Hans spår gick bara 3-4 meter från Alltis spår på slutet. Men han löste det jättefint. Slutligen var det Allti. Frenetisk och intensiv som vanligt, men hon var jätteduktig och fixade alla kluriga spetsvinklarsom jag hade lagt in. Hon höll även spåret bra på slutet, var inne och nosade på Bolts spår, men gick tillbaka till sitt eget.
 
Efter spåret åkte vi och det blev lite lydnad för Bolt och Farah. Bolt är ringrostig, men han går mycket bättre med Josefina än med mig. Vi lade in några läggande under gång där Josefina gick långt. Det tog ett par upprepningar innan han förstod att man ska ligga ner även om matte går i väg långt. Det var ju detta han missade på när han tävlade lägre klass för ett par år sedan. Vi får se om det blir ett nytt försök i lägre för honom i höst. Men i så fall får vi nog öka träningsfrekvensen... ;-).
 
Josefina med Bolt.
 

Annelie och Farah på fria följet.
Vi tittar på inlärningen av framförgående med targetsticka.Det såg bra ut.

Vackra Enduros Farah.
 
Gardinerna blev en historia för sig. Jag och Josefina åkte till IKEA och handlade gardiner och vissa tillbehör som vi var tvungen att ha för att få upp tygstyckena. När vi handlat skjutsade jag Josefina till gymmet och åkte till Annelii. Tiden flög i väg och efter fika och hundprat ett par timmar var det dags att hämta avkomlingen på gymmet. Sedan kom det svåraste. Att med små medel - läs utan symaskin och med ett halvdant strykjärn utan strykbräda - få till gardinerna. Vi hade köpt band som man kan stryka på och få till en fåll, men oj vilket pyssel det var. Halv elva på kvällen var jag klar och kunde rulla hemåt.

Sedan var det en dag med matlagning inför kennellägret, ett besök hos frissan och i onsdags började en fyradagarskurs med Eva Bertilsson hos Eva Bodfäldt Education. Första dagen kändes lite "skum". Jag var som ett stort frågetecken inför vissa påståenden och begrepp första dagen. Jag försökte hela tiden hitta något konkret att hänga upp det hela på och som tur var så kunde jag det så småningom. Inlärningsteori är inte lätt när man ägnat ett helt liv till att bara gå på trial and error.

Under den första dagen fick vi träna på att försöka få till en kedja av Signal - Beteende - Konsekvens (Belöning) utan att få in skräpbeteenden i det hela. Starten skulle alltid ske från en station där det var ok att släppa fokus för både förare och hund. Utanför stationen skulle allt handla om fokus och vi fick fundera ut korta kedjor. Jag gjorde det enkelt för mig och tränade på släppanden. 
Min kedja var:
Inkallning från stationen - Lek - Signal "Loss" - Belöna med godis - Signal "sitt" - Belöna med godis - Signal "Ligg" - Belöna med lek in till stationen.

Jag upptäckte att det inte var så bra att belöna med lek in till stationen eftersom jag knappt orkade dra Allti med mig. Så fortsättningsvis belönade jag med godis som hon fick gnaga på in till stationen. 

Sedan skulle vi träna på att se vad som händer när belöningen tar slut. Det är ofta här vi får en massa skräpbeteenden, t ex att hunden tittar bort, nosar osv. Ofta förstärker vi detta med en signal, typ smackar eller säger "här var det". När hunden tittar belönas det och det finns risk för att vi får en kedja. Om jag tittar bort när belöningen är slut, så får jag en signal och ny belöning. Vi tränade en hel del på att bygga kedjor utan avbrott för skräpbeteenden.

Något att tänka på vid inlärning är att ha täta belöningar. Studier visar att första beteendet som belönas efter ett långt uppehåll tenderar hunden att återkomma till.
 
Den tredje dagen skulle vi träna på flytövningar, dvs övningar med många repetitioner som blir rätt. Flyt i dessa övningar innebar precision i högsta möjliga fart. Sedan skulle vi dessutom lägga på störningar och variationer i övningen.
 
Jag valde att träna galopp mot targetplatta (som en del i framåtsändandet). Jag utgick från att Allti skulle kunna göra detta tillräckligt många gånger, men för att få flyt i snabba upprepningar så var jag tvungen att ha belöningsplacering bakom henne så att vi skulle kunna starta om från samma punkt om och om igen. Efter diskussion kom vi dock fram till att det vore bättre med belöningsplacering framåt eftersom hon sedan i det hela momentet ska fortsätta framåt. Begränsningen var min oförmåga att kunna kasta en boll över huvudet på henne i rätt ögonblick. Så i stället satte jag ner henne och placerade jag mig själv på sidan i jämnhöjd med targetplattan. Jag hade ingen aning om hon skulle sikta på mig eller targeten när jag gav signal för galoppen. Men fasen, hon fixade att satsa på targeten trots att jag stod vid sidan och dessutom med en boll i handen. Hmm, undrar om jag skulle kunna lära henne hela momentet utan förare?... ;-).

Summa summarum så var det en givande kurs och jag fick bekräftelser på att många av mina idéer har stöd i inlärningsteorierna också. 
 
I dag har vi varit duktiga och fått mycket gjort här hemma. Städning och annat pyssel, långpromenad med hundarna och en tur till Strängnäs BK för att träna framåtsändandet och krypet. Anneli och Klasse hade redan anlänt och vi stannade och drack kaffe efter träningen.

I morgon ska jag jobba på förmiddagen och sedan till Redog för att kolla upp Alltis hälta. Hon har inte haltat senaste dagarna, men å andra sidan har vi inte kört maxbelastning heller. Så vi får hoppas att de hittar var det sitter och har goda råd för vad jag ska göra.
#1 / / Marie,Troya o Tyra:

Toppen med stationsträning för fokuset! Har kört det en del med min instruktör ( som i sin tur gått kurs för Eva .b) hoppas ni får ett härligt läger!