/ Valpar /

31 oktober - Dundervalparna 2 år!

Fasen vad fort tiden går. I dag gratulerar jag D-kullen på 2-årsdagen och som vanligt flödar nostalgin när jag tänker tillbaka på mina valpar och den tid då de verkligen var mina. Bakom D-kullen finns även en annan historia. Det började med att jag träffade Yargo v Haus Veile våren 2010 och blev helsåld på denna hund.Det var exakt vad jag letade efter. En kompakt, explosiv och social hund med mycket kamplust.

Yargo v Haus Veile

Många var tveksamma till mitt val av hanhund när jag annonserade ut den planerade kombinationen på hemsidan. Av någon märklig anledning så finns det alltid folk som har åsikter om vad andra gör. Jag har varit med om att få synpunkter vid nästan varje kull. Det finns inga genetiskt perfekta hundar. Och mig veterligen finns det inte heller några helt perfekta kullar, så det är klart att någon träffar rätt till sist.

Inför parningen med Yargo fick jag bl a ett anonymt inlägg i gästboken där "Kajsa" tyckte till: "Har tittat på filmerna av Yargo - är det verkligen lämpligt att avla på en hund med så mycket rädslor vid 4 års ålder? Dåligt avelsmaterial anser jag."
Jag hade naturligtvis inte sett några rädslor. Då hade jag inte gjort valet. En sak är att man inte håller med eller konstaterar att den hanhunden hade jag aldrig valt. Men därifrån till att lägga energi på att sitta och knåpa i hop anonyma inlägg. Om man är så himla engagerad i vad andra gör, så vore det väl vettigare att lyfta telefonluren för att ringa och fråga.

Jag är inte mer än människa och en av mina svagheter är att jag tar åt mig alldeles för mycket av vad andra tycker. Jag mådde faktiskt rätt dåligt av diskussionerna på nätet. Jag menar, det spelar ju ingen roll hur bra valpar man själv tror att det blir. Man vill ju inte bli sittande kvar med 6-7 valpar. Och som snacket gick så förstår jag att en och annan valpspekulant hoppade av. Jag pratade med Ove, som normalt är den som är mest tveksam till risken att få "hela huset fullt av hundar". Jag frågade honom om vi verkligen skulle genomföra detta.
- Inte fan ska du väl låta folk på nätet bestämma vilka hanhundar du ska använda!, fräste han och plötsligt var han inte ett dugg rädd för att få hela huset fullt av hundar. Vi bestämde att om det skulle hända, så skulle vi banne mig träna upp varenda byracka i kullen själva och visa hur rätt vi hade haft. 
Ett tag såg jag med skräckblandad förtjusning fram emot att sätta i gång med projekt "träna upp en hel valpkull"....:-).
Nu blev det inte så, utan valparna var tingade innan de var födda och deras duktiga ägare har bevisat det som skulle bevisas.

 
När valparna var 2,5 vecka åkte jag till Sevilla på romanskrivarkurs. Jag visste att det skulle hända mycket med valparna under den vecka jag var borta. Skitsnacket hade påverkat mig så till den milda grad att jag hade mardrömmar sista natten innan jag kom hem. Jag drömde att jag skulle komma uppför trappan, hundarna skulle skälla och valparna skulle sitta som darrande asplöv ihoptryckta längst in i ett hörn. 
Men så blev det inte. Dessa valpar, som av kreti och pleti förutspåddes en massa rädslor, kom tultande emot mig med svansar som gick som propellrar. 
 
 
Alla Endurovalpar har varit matglada, men ingen kull har kunnat mäta sig med D-kullen vad gäller aptit. De var formligen galna... ;-). Inte nog med att de skrek innan maten sattes ner och åt snabbt som attan. De såg dessutom till att plocka upp varenda smula efter sig.
 
 
Dante 7 veckor hälsar på sin storebror Bolt.
 
Mycket snö och kallt var det också...
 
 
Längst bak: Denver, Dio och Drive. Främre raden: Dante, Did It och Diamant.


Nu har vi hunnit se en hel del av vad det blev av Dundervalparna. Denver tävlar sök och spår och är uppflyttad till lägre klass. Dio är uppflyttad till lägre klass spår. Diamant tävlar högre klass spår och rapport. Förmodligen är hon snart elithund i båda grenarna. Drive har gjort L-test hos polisen, som även köpt honom efter ett par månaders prövotid. Kanske kan han snart titulera sig polishund. Utbildningen pågår i alla fall för fullt. Samtliga har genomfört MH och jag kan lugna Kajsa med att de skötte sig bra. Inga större rädslereaktioner och faktiskt en och annan femma på nyfikenheten. Samtliga är röntgade med HD A och ED ua.

Ett stort grattis till D-kullen på 2-årsdagen! Finaste, finaste Dundervalpar <3.

Denver
 
Drive springer direkt fram till spöket.
 
Diamant går direkt fram till overallen.

Dio, som vi så småningom kommer att ta en valpkull på.
 
Did It
 
Dante
#1 / / Eva & Elda:

Grattis till 2 åringarna

#2 / / Mikkel:

Grattis med dagen til Dunderhundene!

#3 / / Mia och Greta:

Grattis på 2-årsdagen Dundervalparna. Och vilken tur att du inte lyssnade för mycket på skitsnacket. :-)

#4 / / Bengt-Ove & Duro:

Tänk vad rätt Ni haft Så fina schäferhundar, det är inte bara D-hundar som är bra. Kolla resultaten under 2012.(Tips till Kajsa, be om ursäkt.)Det är för mycke neg-tänk inom schäferfolket.Fram för rakryggade sociala hundar med mycket kamp.
Vänliga hälsningsar från Duro och Bengt-Ove i Listerby

#5 / / Kerstin Gustafsson:

GRATTIS D-kullen..... måste kännas gôtt så här efteråt med facit i hand !

#6 / / Ann-Margret, Vinja o Bozza:

GRATTIS alla i D-kullen på 2-årsdagen :)

#7 / / Nina:

Grattis till D-kullen

#8 / / Åsa G:

Visst är det läckert att kunna "ge igen" utan att egentligen anstränga sig. Bara att våga göra det man själv tror på och sedan konstatera att det var helt rätt!

Svar: Åsa, jag är egentligen ingenting för att ge igen. Det finns inga genetiskt perfekta hundar och inga perfekta kullar. Men det olyckskorparna kraxat om hittills har inte stämt. Så jag hoppas att de slutar med dessa "påhopp".
Kennel Enduro

#9 / / Jenny i Sollefteå:

GRATTIS!
Det värmer mitt hjärta att Dio ska få bli mamma! Jag saknar henne mycket!!! Tusan att vi inte visste bättre när det blev som det blev. För med det vi vet idag, så skulle vi kunna ha haft henne kvar! Grattis igen till Anneli och Klasse som får ha henne :)

Svar: Jenny, livet vore lätt om vi satt med facit i handen... ;-)
Kennel Enduro

#10 / / Helena Hagström:

Visst har Ove så rätt ! Låt inte Din erfarenhet styras av vad andra skriver ! Kram Helena

#11 / / Nina,Goa & Mara:

Grattis D-kullen!!
(lite sent men,men bättre sent än aldrig)

Förstår att du hade funderingar på att genomföra denna kombination,iom diskussinerna.
Men det är ju precis detta som är så härligt med dig/er,ni står på er och visst blev det BRA :-)

#12 / / danne:

Får man fråga, hur skiljer sig B och D kullen åt mentalt, med tanke på att de har samma mor? Personligen tycker jag bosco gav ett mer "rejält" intryck jämfört med yargo, men jag har ju bara sett båda hundarna på film. Antar att hur en kull blir också beror på släktingar till avelshunden i fråga, och att därför en stark individ nödvändigtvis inte behöver vara en bättre nedärvare?

Sen finns det lite olika smak av vad man tilltalas av antar jag, vissa hundar som jag inte imponeras av har likväl fått en del trevliga avkommor, så man kanske inte ska nedvärdera en avelshund innan man sett ett antal avkommor.

Svar: Intressant fråga danne. Det är ju precis som du säger att mycket beror på tycke och smak. Dessutom skiljer sig individerna åt inom samma kull. Jag hade nog förväntat mig större skillnad just vad gäller det där rejäla som jag tror vi menar samma sak med. Om man kopplar samman mod, skärpa och försvarslust till begreppet "rejäl", så finns det hundar i såväl B- som D-kullen som platsar där. Jag tycker mig ha sett två skillnader mellan kullarna eller rättare sagt så är jag övertygad om dessa skillnader. D-kullen är betydligt mer sociala än B-kullen och har bättre nerver. B-kullen är mer kraftfulla i sin kamp och har bättre tillkämpanden. Det finns enstaka skillnader där detta inte stämmer på individnivå, men generellt är det dessa egenskaper som skiljer kullarna åt. Varje individ har sin egen genuppsättning, vilket innebär att de egenskaper som förs vidare måste finnas hos en eller båda föräldrarna oavsett andra släktingars genuppsättning. Men visst finns det många exempel på medelmåttiga hundar som gett väldigt bra avkommor. Sedan ska man inte ringakta miljöns betydelse. En medelmåttig individ kanske skulle varit något helt annat med en annan ägare och vice versa.
Kennel Enduro

#13 / / Harriet & Did It:

Jag har inte varit inne o kollat på länge. Slarvigt av mig. D kullens 2 årsdag glömde jag bort och fick dåligt samvete och kompenserade min fina hund senare på kvällen. Det är fantastiskt roligt att dela livet med denna helt underbara hund som ser till att jag får andvända mycket fantasi och lugn när vi tränar. Anledningen till att hon ännu inte synts till på resultatlistan är att jag anmält och strukit mig ett flertal gånger och även nu på sluttampen då jag känner att vi är på gång blivit bortlottad från flera tävlingar, surt. Några härliga egenskaper som min hund har: Hon är lugn och behaglig hemma/alltid pigg och på när vi tränar, finns inget stopp i henne. Fantastisk i bilen, inte ett ljud från henne. Fantastisk vid klubben där man kan lägga dem i burar, helt tyst inget skällande. Bryr sig inte om andra hundar, föredrar sin matte med bollen. Jag är så väldigt glad över denna hund så oavsett hur vi kommer prestera på tävling är hon min ögonsten och ständige följeslagare. Tack för att just hon blev min.

Svar: Du tävlar när du är beredd och det värmer att du är så nöjd med din hund :-)
Kennel Enduro

#14 / / Annika Andersson:

Nää, usch för sådana "experter" som vill sprida sin egen oro och dåliga energi till andra!! Det värsta är att man ändå tar åt sig :-( Blää!! Ofta har jag förvånats över att folk som jag trott kunde sin sak i själva verket kan mindre än jag och jag anser mig själv vara nybörjare.

Jag såg klippen på Yargo för några år sedan och tänkte "fy fasen vilken hund"! Innerligt glad och arbetsvillig, stabil och trygg. När jag läste de negativa omdömena blev jag högst förvånad. -"Nähä minsann en hund som hoppade och studsade så ouppfostrat (läs nervöst) på sin ägare" och -"att han gömde sig bakom sin förare och sedan undvikande gick iväg och nosade i skogen" eeehhh, jaha. Det första tolkade jag som energi, livsvilja och arbetsglädje och det senare som att han tyckte att det var allmänt tråkigt.

Snarare borde man väl fråga sig vem som klarar av att ta hand om sådana små energiknippen till hundar?Fulla av arbetslust och livsvilja :-)

Svar: Roligt att fler än jag reagerade, men jag utläste samma egenskaper som du och är glad att jag inte backade pga andras tyckanden.
Kennel Enduro

#15 / / danne:

Tack för svaret ingrid. Ja, med "rejäl" menade jag saker som stor kamplust och en modig hund, bosco verkade besitta en hel del resurser om man kollar på hans L-test. Kikade på både drives och braves MH, fina hundar båda två enligt mig. Som du sa kanske exempelvis brave är lite mer intensivare i kampen, båda hundarna visade en del allvar vid hotmomenten, men drive mindre "rädd" vid spökena. Dock antar jag att hundarnas ålder och hur mogna de är vid MH kan påverka saker som försvarslust och mod, och därför inget man ska stirra sig blind på, eller vad tror du?

Kanske bättre med en hund som visar en del humör där självsäkerheten kommer när den är äldre och mer utvecklad i dressyren, jämfört med en hund som inte har sådana bitar lika naturligt. Men som sagt, beror ju på vilket jobb hunden ska utföra.

Svar: Ja du har helt rätt vad gäller mognad. A-kullen hade en helt annan mognad vid MT när de var 3 år jämfört med MH vid 15 månaders ålder. Om jag tittar på min egen hund, som är mamma till B- och D-kullen, så tar hon till en hel del hot på både MH och MT. Man ser även på hennes MH-diagram att hon ligger högt där. Jag tror hundar är mer komplexa än att de kan beskrivas i ett fåtal egenskapsvärden. Exempelvis tror jag att min hund tog till hotbeteenden för att väga upp brister i dådkraften (modet). Dådkraft/nyfikenhet är för övrigt de bitar jag helst vill förbättra på Endurohundarna. Men allt hänger samman och är ganska komplext. C-hundarna, som jag anser har bra dådkraft fick exempelvis ganska lågt på nyfikenheten på spökena genom brister i försvarslust. De såg aldrig hotet, blev aldrig rädda och då fanns det i många fall ingen större anledning att gå fram förrän matte eller husse gjorde det. Man ser det väldigt tydligt på Clickers MH, där han ligger kvar som på en platsliggning, men kommer utan tvekan när matte ropar.Om du är intresserad så kan du få ta del av Drives L-test. Jag har den på DVD. Där kommer resurserna hos honom fram vad gäller skärpa och försvarslust. Han bedömdes ha stor skärpa och måttlig försvarslust med pil upp. Det är tur att det är en social och trevlig kille som inte plockar fram detta hur som helst :-).
Kennel Enduro