/ Träning /

28 maj - Rapportträning

Min pannlampa som jag haft i drygt tio år gick sönder i slutet av vintern. Ove åkte för att köpa en ny åt mig, men kom tillbaka med en pannlampa med LED-lampa. Jag är ju väluppfostrad och klagade inte, men det kändes som att gå omkring utan glasögon i skogen. Gick absolut inte att jämföra med min gamla Silva 478. Enligt affären så tillverkas de inte längre. Man kan ju fråga sig varför jag tjatar om pannlampa nu när det är sommar. Men det kan fortfarande hinna bli mörkt innan det är dags för kvällsrastningen och eftersom den nya pannlampan är så dålig så vill jag knappt gå i skogen då. Men i kväll hittade jag den! På jakto.se fanns både Silva 478 och efterföljaren Silva XCL 9.0. Jag har just beställt den senare och ser fram emot att åter kunna gå "som på ett elljusspår" i skogen.

I helgen skulle jag äntligen få ändan ur vagnen och städa ordentligt i alla skrymslen och vrår. Jag har skjutit på detta i 2-3 veckor nu och hela tiden hittat på roligare saker att göra. Det blev samma sak i dag. Vi fick besök av Dollar och började med rapportträning i Barva. Allti skötte sig inte så perfekt som betygen visade i Flen och vi känner båda att vi behöver träna framföringar. Både Ove och jag kände i Flen att Allti på ett par av skicken skulle ha sprungit även utan kommando. Ove lyckades få fram det på träningen i dag också trots att Allti gick som nummer 1. Jag tycker väl att hon går lite långt fram på framföringarna, inte alls som tidigare, så jag känner också för att träna mer.


Aja baja, nu ska lillan prinsessan sitta kvar tills "Marsch" kommer.
Foto: Thomas Franzon.

Första sträckan var ca 300 meter. Sedan en förlängning på ca 300 meter och sista förlängningen ca 400 meter. Banan går på stig, men vi gick av stigen vid sista förlängningen. Hundarna blev lite lurade där och fortsatte stigen i en båge innan de kom in på D från sidan.


Allti kommer in från sidan och stjäl Dollars mat...


Men Dollar fick ny mat av sin matte även om det inte ser ut så här.

Efter rapporten åkte vi till Jädersgården och fikade. Det lär bli fler rapportträningar i hop med Dollar framöver innan vi tävlar igen i Skutskär 12 juni. Den 19 juni får vi möjlighet till mer träning genom att vi då ska vara med som rapportekipage vid distriktets domarprov.

I övrigt blir nästa helg tuff: elit spår i Hällefors den 4 juni och Treklubbars i Enköping 5-6 juni. Det är visserligen bara uppletande och lydnad på Treklubbars, men det kommer säkert att kännas ändå. Om jag hinner städa klart i morgon så kanske jag åker till klubben och tränar. Kruxet är bara att jag skulle behöva inhandla lite nya kläder, så vi får se hur jag gör. Kanske struntar i städningen....;-).

#1 / / Eva:

#2 / / Eva:

Det är tur att man har städningen att strunta i, så man hinner göra lite andra saker;-)

#3 / / Mia och Greta:

Den länken lägger jag till mina favoriter. :-) Berätta sedan om pannlampan infriade dina förväntningar.

Ja den 19:e ja, kan man få använda dig som "mentor" om man vill fråga om hur något "bör" dömas i elitklass?

#4 / / Jenny o Dio:

Härligt med en rejäl pannlampa. Som gammal orienterare så förstår jag precis vad du menar, det hade aldrig gått att ta sig fram i terrängen på en nattorienterning och läsa karta med dessa små LED-lampor som finns nu :)



Å städningen är säkert snäll och väntar på dig tills andan faller på mer akut :)