/ Valpar /

30 september - Allti är dräktig!


En av valpfostren syns som en svart ring.

Jag har studerat Allti och har väl tyckt att hon varit oförskämt slank och rörlig. Sprungit i kapp med Bolt, gett järnet över gärdena. Men samtidigt har jag tyckt att buklinjen inte varit riktigt lika uppdragen som i vanliga fall. Sedan detta med att hon är med hela tiden. I vanliga fall ser vi knappt till henne inomhus. Ett annat tecken som jag noterade vid förra dräktigheten dök upp häromdagen. Hon hukar sig inte alls lika djupt när hon ska kissa. Halvstår liksom. Vet inte om någon annan noterat detta på sina dräktiga tikar. Men på Allti är det uppenbarligen ett tecken.

I dag var det alltså dags för ultraljud. Veterinären kom in i undersökningsrummet med ett leende på läpparna.
- Så spännande!, sa hon.
Jag nickade bara.
- Vad tror du då?, frågade hon mig.
Jag tänkte efter.
- Jo, jag tror att hon är dräktig, svarade jag samtidigt som veterinären började palpera Alltis buk.
Ett leende spred sig på hennes läppar.
- Ja, det är hon definitivt. Jag känner tre fosterblåsor.

Sedan tittade vi på ultraljudet. Utrustningen var ganska okänslig och hon rakade aldrig Allti, så man såg inte lika bra som när Aqila utraljudades. Men vi såg två + två som definitivt inte var samma.
Veterinären sa att hon trodde det var mellan 4 och 6 valpar.
- Men det kan vara fler. Samtidigt kan det även bli färre eftersom livsodugliga foster kan resorberas.
Detta kände jag ju redan till. Men jag vet i alla fall att hon är dräktig oavsett hur många det blir.


Valpfoster 30 dagar. National Geographic.

Under vecka 4 bildas öron och ögon. Man kan nu tydligen skilja på fram- och bakben. Fosterblåsorna kan kännas som små bubblor på 2,5 cm.

Jag vet att det finns ett gäng därute som hoppas att det blir en liten Allti-valp till dem. Det hoppas jag också. Men intresset för tikar överväger i vanlig ordning och jag kan vare sig påverka antalet valpar eller fördelningen mellan könen. Men 1+5 eller 2+5 vore inte helt fel....;-)

#1 / / Ann-Margret:

GRATTIS vad spännande med en massa små söta Allt-I valpar :) Hoppas du får den fördelningen du vill ha.

#2 / / Mia och Razzel:

Grattis igen!

Jag håller också tummarna så att alla "blir nöjda"

:-)

#3 / / Anonym:

Grattis! Var roligt!

#4 / / Nina:

Grattis till blivande mormor igen.

#5 / / Linda och Clicker:

Spännande!!!!

#6 / / Margoth, Kalle, Miss o Alstra:

GRATTIS - hoppas på många små grå tjejer :)

#7 / / Eva:

Undrar varför inte mitt namn kom med här ovan. Jag fyllde i det i alla fall.

Eva

#8 / / Helena Hagström:

Grattis Allt I & Kennel Enduro



När är det beräknat att hon ska föda ???

De ska bli härligt att få följa hennes dräktighet tid här på bloggen o givetvis den nya kullen endurobarn

#9 / / Ida & Ivra:

grattis, vad roligt att hon är dräktig! :)jag hjälper till och håller tummarna för att det ska bli många tikar för er inblandade! :-)

trevlig helg!

#10 / / Ingrid:

Hon ska föda runt den 1 november.