/ Tävling /

30 maj - Enduros Allt-I tar ett "hett" cert


Jag och Allt-I. Foto: C. Danielsson 2007


Enduros Allt-I in action... (Bara dryga tre veckor till valpning på detta foto)

Nina och Aqila har varit och tävlat lydnadsklass II i dag. På förmiddagen tog dom ett förstapris och på eftermiddagen saknades en bråkdels poäng för att upprepa detta. Just nu kan jag inte lägga ut poängen eftersom batteriet på min mobil lade av och laddaren är undangömd någonstans...men det kommer.


Enduros Aqila

Men i dag får Nina och Aqila ursäkta. "Huvudpersonen" i dagens blogg kommer att vara Allt-I.

Jag, Ove, Allt-I och Odette åkte till Skutskär redan i går kväll och övernattade på Rullsands camping. I morse var det samling klockan 07.00, men vi var på plats redan en halvtimme innan och hann dricka kaffe och äta en smörgås i lugn och ro.

Det började med platsliggning och redan då vid halv åtta kände man att detta skulle bli en varm dag.

Efter platsliggningen (som gick bra) var det dags för lydnad. På spagettiben äntrade jag planen med Allt-I för att genomföra vår första elitlydnad tillsammans. Det började bra. Allt-I satt helt fokuserad på mig medan tävlingsledaren ropade upp betyget på platsliggning. Tack Ann-Margret och Nina för att ni ställt upp på mina idéer om att "äntra planen". Det ska jag fortsätta med. Vi hann väl tio meter innan det var en halt, där matte gjorde bort sig. Jag tvärnitade stel som en pinne och när jag kikade på Allt-I mötte jag hennes förvånade blick. Jag kände på mig att hon stod upp. Och mycket riktigt så hade hon inte satt sig i denna halt. Då sa Bahlenberg till sig själv att det var dags att slappna av och hjälpa sin vovve. Resten av fria följet kändes bra. Allra bäst var sidförflyttningar och backning. Hon rörde sig precis som jag ville. En av dagens höjdpunkter eftersom jag tränat extra på just detta. Jag har även tagit efter Fridas "recept" och gått långa sträckor fritt följ bakåt. Med vinklar, halter och allt. För att träna bakdelskontroll. Vi fick 8-8 på fria följet trots missen med en stående halt.

På långa inkallningen fick vi 8,5-8,5 pga av sent stannande.

Framåtsändandet var en blandad kompott. Åt ena hållet var det perfekt galopp fram till gruppen där hon växlade tempo. Sedan ökae hon successivt, saktade in igen och kom bra på inkallningen. Åt andra hållet gav jag ett mesigare framåtkommando och då bröt hon av till trav efter bara några få galoppsteg och hon gick aldrig ner i riktig skritt. Men det var spikrakt och bra tempo in. Hon fick 10-7,5. Jag skulle väl själv kanske satt 8-8,5 så snittbetyget var ganska korrekt.

Krypet kan jag inte uttala mig om. Jag var helt paralyserad. Som jag kämpat med detta moment. Vi fick 8-9,5. Nerdrag för att föraren gick lite nerhukad och att hon (Allt-I alltså..;-)) lättade i vinkel. Wow - inget om hög bak (fortfarande menar jag hunden). Kanske dags att slappna av.

På skallet fick hon 8-8 trots att det inte alls var som jag vill ha det. Nerdrag för att det inte var ihållande och att hon lättar något. Men jag är jättenöjd med det betyget.


Som vi jobbat med detta...

På metallapporten så hamnade apporten på ett sätt som jag inte ville ha den. Så Allt-I klippte den inte direkt utan gick runt den innan hon tog den. Vi fick 9-9 för gripandet och något sent avslut. Jag är nöjd. På tunga apporten fick hon 8-9 av samma anledningar som på metallen. Jag har inget att invända. Av de hundar jag haft så är nog Allt-I den med sämsta trycket på apporteringarna. Därmed inte sagt att hon är dålig...men jag har varit väldigt bortskämd med bra gripanden. Just på apporteringarna skulle jag vilja ha Aqila eller Ajas i stället.

När jag tränade inför Treklubbars förra söndagen så var uthoppen på hoppet väldigt tama. Jag har jobbat med detta denna vecka och fick tillbaka lite av hennes gamla tryck. 10-10 på hoppet är helt OK...:-).

På stegen fick vi 9-9,5. Själv skulle jag nog dragit lite mer på hennes "dubbeltassfattning" på nedgången. Visserligen går hon på varje pinne, men jag som förare måste vänta in henne, så jag skulle nog inte gett mer än 7-8. Kanske tur att jag inte dömer mig själv...;-).

Totalt fick vi i hop 264 poäng på lydnaden. Jag som sa till Ove innan att jag skulle vara nöjd med allt över 240 poäng. Oavsett poängen, så var jag väldigt nöjd med hur min hund genomförde lydnaden. Kontakten, koncentrationen osv. Jättekul var det.

Sedan var det uppletande ute på ett gärde. Jag blev lite fundersam när jag mötte högre hunden i rapport på väg till uppletandet. Vad tusan tänkte jag. Om högre hunden har letat innan, så finns det ju legor efter föremål. Och jag lovar att minst en minut gick åt till att Allt-I försökte lokalisera föremål som inte fanns. Det spelade inte så stor roll. Vi fick fyra föremål och 9-9.


Allt-I på uppletandet på Treklubbars förra året i juni. 30 grader varmt.

Vi hade bästa lydnaden och bästa uppletandet. Det var inte särskilt svårt att räkna ut att rapporten skulle kunna föra oss till ett kanonresultat om allt skulle gå bra. Men med tidigare tävlingar i minne, så var jag inriktad på att "bara hon går sträckorna".

Klockan tio åkte vi ut till rapporten. Vi fick startnummer två. För att göra en lång historia kort så gick det jättejättebra och vi fick fullt på rapporten: 2.10 på första sträckan. Snabbaste hunden hade 1.59. Vi hade 3.05 på andra sträckan. Snabbaste hunden hade runt 2.50. Men mallen som varit snabbast på de två första sträckorna gick inte tredje sträckan. Plötsligt så var Allt-I den med snabbaste tiderna. Hon hade 2.54 ner till A och 4.35 på sista sträckan. Jätteduktigt jobbat i värmen. Från B skickades hundarna i ett grustag uppför en brant backe och hade nästan ingen skugga alls. Allt-I fick fullt på rapporten och det resulterade slutligen i hennes första cert på 608 poäng.



Klart att det känns jättebra. Många tycker nu att vi ska ut och jaga ett resultat till. Vi är anmälda till en elitrapport i Skellefteå om två veckor, men vi har husvisning och det är ruskigt långt att åka. Men vi funderar. Nästa helg har vi Treklubbars - en lagtävling mellan Eskilstuna - Strängnäs och Enköping. Jag är som sagt väldigt kluven nu. Men jag har inga bra erfarenheter av att sticka ut och jaga SM-kval i sista stund. Med Fox var vi bortskämda. Vi behövde bara två tävlingar och sedan kunde vi slappna av. Så ena stunden tänker jag att jag skiter i SM 2009. Vi hade det som mål, men spruckna tävlingar, en sprucken trampdyna och löp har satt käppar i hjulet. Och då tänker jag att hon är bara tre år och inte riktigt mogen för en stor tävling. Vi kan sikta på 2010 i stället. Men så kommer tävlingsdjävulen in och tänker att kanske man skulle försöka ändå....vi sover på saken.
#1 / / Lina:

Gud vad härligt att ni äntligen fick till det helt och kan visa hur duktiga ni är!



Jag förstår att tävlingsdjävulen vaknar till liv en aning och jag hoppas ju förstås liite på att ni satsar på SM. Men jag förstår om ni väntar ett år till. SM kommer ni till, sen vilket år är ju egentligen mindre viktigt.



Krama om världens duktigaste mamma från mig!

#2 / / Lina:

Givetvis så skickar jag en stor grattiskram till Nina och Aqila också!!! A-kullen är på G minsann!

#3 / / Carina:

Jätte GRATTIS!! Så kul och så duktiga ni är...

Här är det bara väntan...



Kramar Carina

#4 / / Ingrid:

Tack tack. Jag hade nog föreställt mig att Allt-I en dag skulle kunna göra poäng över 600, men att det skulle bli nu...nej, det fanns nog bara i drömmarnas land.

#5 / / Margoth, Kalle, Miss o Alstra:

GRATTIS!!!! Det har ni verkligen förtjänat :)

#6 / / marianne:

Kan bara göra vågen för er!!!



GRATTIS till Ingrid, Ove och Allt-I



GRATTIS till Nina och Aqila



Vilka syskon!! :D

#7 / / Anna & Daniel:

Vilken prestation i den värmen!!

Jag hoppas ju också på att få se er på SM i sommar!! Men jag kan förstå om ni väntar...

Men så skönt att ni verkligen fick till det, nu har turen vänt!!!



Grattis till Nina & Aqila också, nu är LP2an nära!



Kramar från oss :-D

#8 / / Nina:

Grattis till certet. Nu vet du ju att Allt-I kan.

#9 / / Eva:

Jättemycket grattis!! Snyggt! Fina poäng, och som sagt, tur att du inte dömde själv;-) Grattis även till Nina!

#10 / / Bengt-Ove & Duro:

Grattis! Äntligen har det vänt,kanonresultat!!!

Vh från Blekinge

#11 / / Lotta:

Wow... grattis! Och inte bara cert utan dessutom kanonpoäng, var ska det sluta?

#12 / / Åsa A:

Stort grattis till certet!!

#13 / / Anonym:

#14 / / jonas:

Grattis! Fantastiskt bra jobbat av matte och allt i!

#15 / / jonas:

Naturligtvis skall Ove ha del av kakan med! Grattis alla inblandade;)

#16 / / Mormor Osis m flock!:

Stort grattis till det välförtjänta certet! Vi hoppas ni siktar på SM o kommer ni till Skeå, så ska vi naturligtvis agera hejarklack.. Kramar från oss

#17 / / Lena o Rune:

Ett STOOORT GRATTIS!!!!!!

Vad härligt att ni "fick till det" på tävling,

(för det har ju funnits där hela tiden!!!!)

Kramar Lena o Rune

#18 / / Helena Hagström:

Ett stort grattis

klart ni ska sikta mot SM



Grattis Nina

#19 / / Göte Lindholm:

Grattis Allt-I, Ingrid och Ove !



Det var ingen överraskning att det skulle gå så bra.

Ni har ju lagt ner ett oerhört ambitiöst arbete på träningen. Ni är duktiga och Allt-I är en underbar hund. Lycka till i fortsättningen !

Hälsningar från oss i Böda.

#20 / / Marie:

STORT GRATTIS till er alla

Och vilka poäng!

Klart att du ska tävla och försöka komma med på SM!

Kör hårt, SM med en treåring skulle väl sitta fint!

MVH Marie

#21 / / Michaela & Wiggo:

Grattis, Grattis!!

Välförtjänta poäng efter alla träningstimmar med krypet osv..

Klart ni ska satsa på SM.



Gnestagänget

#22 / / Carina:

GRATTIS till cert och kanonpoäng, Ingrid, Ove och Allt-I.

Grattiset kommer från ytterligare en Blekingebo.

#23 / / Kattis:

Superstort grattis till dig och Allt-I! :) Ni är så himla duktiga!!

#24 / / Lilian Näslund:

Ett jättegrattis till certet idag! Vilket toppenresultat - vi håller tummarna för er på nästa tävling. Ett till bra resultat, så är det klart för SM.



Lilian och Göran Näslund, Timrå

#25 / / Kerstin Gustafsson:

JÄTTEGRATTIS till CERTET. Fy bubblan va kul !!!



Här traglar vi på i värmen ..............



kramisar från oss i Värmland/

Kerstin och Roland med mallen Kato och Furia

#26 / / Annika & Ronnie:

Många grattiskramar från oss till er! Vilka poäng Ingrid:-) Klart du ska ut och tävla och försöka göra ett resultat till! Vi håller tummarna!

#27 / / Carina:

Grattis till A- tjejerna med bihang!



Och du Ingrid .. du kommer väl ihåg att det bästa man kan ha är en bra TIK!



Kramar Carina

#28 / / Ingrid:

Jajamen Carina. Jag tar tillbaka det där jag har sagt om tik och hanhund. Hur är det man säger på pokerspråk..."Jag sitter nöjd...;-)"

#29 / / Eva Christer o Vozz:

JÄTTEGRATTIS till certet. Kanonpoäng!

#30 / / Robert:

GRATTIS till cert och fina poäng!

#31 / / Ann-Kristina & Håkan:

Tjoho var det går så himla roligt, men inte är man förvånad :D

Jätte grattis till cert och superbra poäng - ni är så duktiga!!

Kram Weto-ligan

#32 / / Anneli Bergström:

Hurra & Stort grattis till Allt-I med "bihang". Klart ni ska ta SM, är det ens något att fundera på. Det är någon mening med allt, och meningen är att ni ska dit i år, trots motgångar. Nu kommer framgångarna.



Grattis Aqila och Nina. Bra jobbat!



Vi ser fram emot lägret!