/ Träning /

29 oktober - Mycket Bolt nu


Bolt undrar vad han nu ska få göra

I dag hade jag och Josefina bestämt att det skulle bli träning i Kjula. Vi hade planerat det redan i går, men det blev inte så.

Jag jobbade med boken på förmiddagen och föreslog att Josefina skulle utveckla sin klickerträning och t.ex köra in klossträning på Bolt. Det dröjde inte länge så ringde hon på min mobil och talade skrattande om att det inte blev någon klossträning. Däremot hade hon hittat en rund skiva nere vid stallet och hon ville att jag skulle komma och se vad Bolt hade lärt sig.

Eftersom hon bara varit ute i tio minuter så var jag lite fundersam över vad de skulle hunnit med. Som en god mor tog jag i alla fall med mig videokameran och gick ut. Jag blev faktiskt ganska imponerad ska jag säga.

Film på Bolts första övningar med tasstarget

Efter lunch åkte vi till Kjula och jag började med att lägga ett spår åt Allt-I. Sedan fick Bolt göra några uppletandeövningar. Som jag konstaterat tidigare så är han lite "seg i kolan" och jag har bara sett en enda hund tidigare med samma fundersamma attityd. Och det var Fox, så det finns väl hopp.

Film Bolt letar

Några uppletande till


Hoppas att dom kan behålla den här kontakten

Efter dessa uppletandeövningar fick Bolt vila och jag körde tre korridorer med ett föremål i varje med Allt-I. Hon är fortfarande ringrostig i sina avlämnanden och emellanåt tror jag hon checkat ut och gått tillbaka till sin mammaledighet...;-).

Sedan körde vi två mattespår med Bolt. Han fick se Josefina gå i väg, men jag gick med honom bakom en gran när hon gått fem meter så att han inte skulle ha så mycket synintryck. Spåren var väl 50-75 meter. När Josefina hade gömt sig så fick Bolt ta upp spåret. Han hade sele och koppel. När han fick tapp så stannade jag bara och han hade i ärlighetens namn inte många tapp. På det andra spåret så hann jag inte se vart Josefina gått, så det var bara att lita på lilla Bolt. Det visade sig att spåret gick i en liten vinkel på slutet. Han fixade det utan problem.

Som avslutning ville jag se hur han skulle göra om Josefina kom tillbaka och själv gick med honom på spåret. Jag sa åt henne att bara lägga en jacka med lite godis på slutet och sedan gå i en vid båge tillbaka. Bolt blev jätteglad när hans älskade matte kom tillbaka och jag var lite tveksam om han skulle vara motiverad att ta upp spåret. Jag hade sagt åt Josefina att vara helt neutral när hon kom tillbaka. Jag hade även instruerat henne att stå stilla om han slutade spåra.

Här är filmen som visar hur det såg ut. Både Bolt och hans matte skötte sig bra,

Han var inte lika intensiv och ganska fundersam stundtals, så det blir några spår till med matte på slutet innan vi gör om denna övning.

Jag gjorde ett påsläpp från sidan med Allt-I och hon gick hyfsat lugnt och fint på spåret. Hon höll i spåret bra, låg i spårkärnan och tog alla pinnar. När vi kom hem tränade jag kryp och skall.
#1 / / Lina:

Herrejösses så söt han är! Verkligen svart som natten.



Jag avundas dom avlämningarna också, där ligger vi i lä s



#2 / / Lotta:

Härlig film med tasstargeten, och eftersom han är så lugn och eftertänksam tror jag det blir kanon i slutändan. Han förstår verkligen vad han gör, ser det iaf ut som. :)

#3 / / Eva:

Ursäkta en okunnig, men vad är det det ska bli i slutändan? I agilityn tränar man ofta hundarna att trampa på ett lock, men där är det ju för att lära in att dom måste trampa på kontaktfältet på vissa hinder, och då lägger man ofta ett lock längst ner på kontaktfältet för att dom ska trampa där. Men vad har man det till annars,förutom att det ser gulligt ut?

#4 / / Ingrid:

Ja du Lotta nog är han eftertänksam allt. Jag har aldrig haft en sån hund så det blir spännande att följa. I dag tränade vi på "Varsågod" och lade en korvbit framför honom. Efter några korrigeringar satt han still och fixerade korvbiten. När Varsågod-kommandot kom i hetsande ton så märktes inte en enda reaktion eller också hade vi inte tid att vänta....;-). Vi fick nästan putta fram honom till korvbiten.



Eva angående din fråga om tasstarget, så är ju denna övning bara början. Tanken är att öka kriterierna successivt och att han ska ställa sig med båda framtassarna på plattan. Josefina såg det nog mest som en kul klickergrej, men jag ser en praktiskt användning av det i framåtsändandet. Där delar vi upp momentet och då kan han lära sig galopp fram till plattan, ställa sig med framtassarna på den ett kort ögonblick för att sedan övergå till saktagående, som i det läget har tränats in separat.

#5 / / Ingrid:

Ja du Lotta nog är han eftertänksam allt. Jag har aldrig haft en sån hund så det blir spännande att följa. I dag tränade vi på "Varsågod" och lade en korvbit framför honom. Efter några korrigeringar satt han still och fixerade korvbiten. När Varsågod-kommandot kom i hetsande ton så märktes inte en enda reaktion eller också hade vi inte tid att vänta....;-). Vi fick nästan putta fram honom till korvbiten.



Eva angående din fråga om tasstarget, så är ju denna övning bara början. Tanken är att öka kriterierna successivt och att han ska ställa sig med båda framtassarna på plattan. Jag ser en praktiskt användning av det i framåtsändandet. Där delar vi upp momentet och då kan han lära sig galopp fram till plattan, ställa sig med framtassarna på den ett kort ögonblick för att sedan övergå till saktagående, som i det läget har tränats in separat.

#6 / / Eva:

Okej, det kan jag tänka mig att man kan ha användning av.

#7 / / marianne:

Han är verkligen härlig lilla Bolt. Så roligt att se honom och Josefina.

#8 / / Kattis:

Önskar er en riktigt trevlig helg med förhoppningsvis bra väder! Är så less på regn och rusk nu!

#9 / / Helena & Jaja:

Trevlig helg kennel Enduros !

I efterm åker vi till Vimmerby



Helena o Jaja

#10 / / Lina:

Hoppas ni har en fin helg! Saknar dina uppdateringar :-)