/ Allmänt /

24 september - En riktig hundhelg

Hundarna har tagit det lite lugnare torsdag, fredag och i helgen har jag varit domare både lördag och söndag. Även om domaruppdragen inneburit att i stort sett hela helgen lagts på annat än de egna hundarna, så är det alltid givande att komma ut och se tävlandet från det andra hållet så att säga.

Som domare kommer man på att det finns segrare även bland dem som inte är med i tätstriden. Det kan i startfältet finnas hundar och förare som av olika anledningar inte nått upp till den potential de har. Det intressanta är att se hur olika förare hanterar denna situation och jag tog i dag med mig denna tankeställare hem. Så jag lovade att försöka bli lika duktig på att hantera såna situationer som en del av dem jag såg i dag.

På dagens tävling hade hundarna det otroligt svårt på uppletandet och halva styrkan fick bara ett eller två föremål. Det är i såna situationer, när hundarna letar och letar och inte hittar någonting som man ser saker som är otroligt bra att ta med sig hem. Jag såg i dag ett antal "segrare" som dock inte kom i närheten av prispallen. Men deras hundar var lika positiva när de klev av "banan" som när de klev in. Det jag menar är att man som domare ofta ser det motsatta och att man som förare själv inte ser hur det egna missnöjet sänker hunden.

I går var det för övrigt dags för EFIT, vilket innebar att man under denna rubrik på hemsidan kan följa dagen timme för timme. Tack och lov att det inte krävs att man ska göra detta varje dag....

I går fick Duro följa med till Katrineholm och i dag fick Allt-I följa med till Strängnäs. Hon är jättemysig att ha med sig. Ja, det är Duro också, men en hanhund är en hanhund...:-)