/ Allmänt /

1 februari 2006 - Dagens utmaning

Ja, då är man inne i samma fålla som alla andra och har blivit bloggare.

Jag har under en längre tid varit less på den gamla dagboken och min dotter frågade vid ett tillfälle:
"Är det inte svårt att skriva i matte- och husse-form?"
Jo, det har varit svårt många gånger - så i fortsättningen blir det i jag-form. I övrigt kommer det inte att skilja så värst mycket. Det ska vara i detta första inlägg då...

Anledningen till att detta första inlägg blir lite speciellt är att jag antagit en utmaning från Lollo på Krokasmeden. Utmaningen lyder på följande sätt:

Lista och ge en förklaring på fem olater eller egenheter du har. Utmana sen fem andra att göra samma sak!
Jag har verkligen funderat och med alla de olater jag har så är det inte lätt. Sedan är det ju så med olater att de kan vara både positiva och negativa  det beror helt på hur man ser på saken. Här är i alla fall de olater jag tror bäst beskriver mina egenheter:


Målinriktad - på gränsen till fanatisk - Hela mitt liv har varit fyllt av att prestera och uppnå mål. Utmanades 1998 att åka Vasaloppet och trots att jag hatar att åka skidor och aldrig varit något för längre distanser så stod målet klart - att åka Vasaloppet på under 9 timmar. Grundträningen började i september -97 och fram till Vasaloppet hann jag springa 70 mil, åka 30 mil skidor på snö, 10 mil på rullskidor, åtskilliga timmar simning, styrketräning, gymnastik och allt jag kunde hitta på för att klara målet. För att inte tala om kosten, kurser i vallning, träningsläger i Värmland...inget skulle stoppa mig... 

Ensamvarg och bristande social kompetens - Många tror kanske inte det, men jag trivs väldigt bra i mitt eget sällskap och kan i bland ha svårt att engagera mig i vanligt vardagligt småprat om det inte är något speciellt som fångar mitt intresse. Jag lär mig namnen på grannarna ungefär 10 år efter min man. Utan honom hade vi nog inga vänner alls...

Dagdrömmare - Ett fantastiskt sätt att ta sig genom livet. Mest dagdrömmer jag i bilen och på morgonpromenaderna med hundarna. Men kan vara ganska irriterande för omgivningen. Långt borta kan jag höra en röst: "Fråga en gång till så kanske hon hör....."

Oförmåga att koppla av - Ligger aldrig på soffan, slötittar aldrig på TV och om jag blir övertalad att sätta mig några minuter så funderar jag ändå på allt som jag skulle kunna göra i stället.

Hett temperament - Blir inte ofta arg och är inte långsint, men när proppen går - ja då finns det inga säkringar heller - då kan jag be vem som helst fara åt helvete. Men det kan leda till att jag i efterhand har fullt sjå med att "städa upp" och ställa saker och ting till rätta igen. Min man brukar säga "Du blir arg för så konstiga saker" - Värderingar kallas det...

Jag skickar utmaningen vidare till följande personer:

Carina på http://norpatorp.se/

Lotta på http://www.litatill.se/

Synnöve på http://www.karmanjakas.com/

Saga-Lena på http://spaces.msn.com/torboldtskennel/

Camilla på http://www.riesentjejen.tk/

Med risk för att någon av dem redan fått utmaningen en annan väg.






#1 / / lollo:

jättefin dagbok du tagit dej :-) skönt att läsa att du aldrig kopplar av, jag har haft mkt huvudbry hur 17 du hinner allt :-) Jag är jättenyfiken på "dina femlingar" och ska följa utmaningen (som jag fick ifrån Ingrid med Dodelidodi) med spänning...