/ Allmänt / Valpar /

H-kullen 2 veckor

 
Det har varit en vecka med underbart väder sedan senaste uppdateringen. Jag har nu tagit mig i kragen och skriver ordentlig träningsdagbok för Guzzi. Inte för att vi tränar mycket, men för att kunna följa upp det vi gör. Närmaste månaden kommer mest att handla om att bygga fysik lugnt och skonsamt. Med andra ord går vi långpromenader i obanad terräng. Med den snö som ligger är för övrigt all terräng oanad just nu. Jag har även hunnit med ett par lydnadspass och i tisdags var vi med på skyddsträningen för första gången på ett par månader. Bita kan hon fortfarande, däremot finns det en del att säga om anskällningen. Så jag måste börja träna mer på det själv hemma.
 

I dag är valparna 2 veckor. Den senaste veckan har de börjat ta sig upp på alla fyra och försöker med vingliga och hukande rörelser ta sig fram. Ögonen har börjat spricka upp och jag vet att om en dryg vecka övergår de från sitt marsvinsliknande tillstånd till att alltmer likna små hundar.

Jag har vägt och fotograferat de små. Här kommer veckopresentationen:

Ettan är en väldigt mörkt grå tik. Hon vägde 455 gram dag 2 - 633 gram vecka 1 och i dag 894 gram.
 
 Ängeln är också grå men något ljusare än Ettan och Snabba. Viktkurvan är 461 g-508 g och 761 g.
 
 Sotis är en svart tik med bruna tecken. Hon har försett sig med mat. Hon vägde 410 g dag 2 - 596 g vid en vecka och i dag 885 gram.
 
 
Snabba får två foton eftersom gäspningen var så söt. Viktkurva: 455 g - 557 g - 811 g.
 
 Nosa är en svart tik med bruna tecken. Viktkurva: 420 g- 590 g - 904 g.
 
Lillan kom som sista tik och valp nummer nio. Hon är helt grå utan något vitt alls. Den grå nyansen är ungefär som Ängeln, men med mer inslag av rött. Viktkurva: 404 g - 538 g - 820 g. 
 
Det var svårt att få någon bra bild på Farstun. Men så är han ju född i farstun också. En mörkt grå hane. Viktkurva: 384 g - 506 g - 722 gram i dag.
 
Stjärnan är en svart hane med bruna tecken och han har en vit stjärna på bröstet. Viktkurva: 430 g  630 g och i dag 898 gram.
 
Grålle är en helt grå hane. Nyansen ljusare än Farstun, men fortfarande mörk. Han får två foton genom att han satt upp på en. Han är tungviktaren i detta gäng, men då ska man komma i håg att detta gäng är lättviktare om man jämför med en normalstor kull. Viktkurva: 480 g - 597 g - 959 g.
 
 Svansen är en mörkt grå hane. Han och farstun är jämnstora. Viktkurva: 384 g - 461 g - 735 g.
 

De enda kull som jag dokumenterat ordentliga viktkurvor på var B-kullen. Dels vägdes de varenda dag första veckan och sedan en gång i veckan till 5 veckors ålder. Men då hade jag en hövåg som jag använde. Det blir svårt att fortsätta väga H-kullen med hushållsvågen. Jag roade mig med att jämföra viktutvecklingen mellan vår minsta kull (G-kullen med tre individer) och H-kullen som är den största kullen. Jag har inte tagit med alla i H-kullen, men diagrammet visar att kullstorleken definitivt spelar roll.



Gissa som bara vägde 333 gram vid födseln ökade till 1216 gram på 2 veckor. I H-kullen är det ännu ingen som väger över 1 kg. 
 
I övrigt har dagen gått till ett besök hos Josefina och Fendi i Uppsala. Nu dags för kvällsrastningarna.