/ Tävling /

Den andra VM-dagen

I morse steg vi upp halv sex för att hinna ut till spårmarkerna och titta på det svenska ekipage som skulle spåra i dag. Väl ute på spårmarkerna kunde jag konstatera att underlaget var väldigt likt det jag spårat på under senaste veckan. Skillnaden var blåsten. Det blåste en hel del ute på den skånska slätten. Men jag fick en liten inblick i hur stenhårt IPO-spår bedöms. 
 
 
Här mäts linorna.
 
Vi hann dricka en kopp kaffe innan vi följde med ut på spåren. En polack som var försenad till samlingsplatsen kom med andan i halsen och syns först i följande filmklipp. Sedan några glimtar från när Patrik Karlsson spårar med Vandalen's Kulan. Hon missade tyvärr en pinne och hade lite problem i vinklarna, vilket resulterade i 73 poäng.
 
 
Med hjälp av appen Navigator tog vi oss smidigt tillbaka till Malmö på egen hand. Vi mellanlandade snabbt på hotellet och åkte sedan till Malmö Stadion. Där hann vi se övriga fyra svenskar som körde lydnad i dag. Här kommer lite foton. Det var inte så lätt att ta bilder från läktaren. Jag hade visserligen mitt teleobjektiv, men inget stativ. Det blev en del foton på A-hindret. Kanske det moment som fascinerar mig mest. Jag tänker då inte främst på hundens insats, utan utmaningen att kasta rätt. Ett annat moment som jag gillar skarpt är framåtsändandet. Generellt verkar det som att antingen har hundarna bra fart, men problem att lägga sig snabbt eller också går det i mer avvägd galopp. Jag klurar lite på hur jag skulle tackla inlärningen av detta moment. De svenska  hundarna fick 81-87 poäng på lydnaden i dag. I morgon ska Patrik köra skyddet och de övriga ska spåra. Vi satsar på en dag på stadion.
 
Denna hund ingick inte i det svenska laget, men jag tyckte bilden blev rätt häftig.
 
 
Här Fredrik Bjurklint med Cartagena Felix Rex.
 
 
Också en bild på en hund där jag bara testade kameran lite. 
 
 
Natalie Finke med Imzedrift's Qie på fria följet. 
 
 
Pamela Carlström med Imzedrift's Viggo.
 
 
Den svenska mästaren Maria Vieweg med Daneskjold Uno.
 
 
Maria och Uno. Qie ligger plats i bakgrunden.
 
 
 Unos gripande. Tyvärr var kastet kort och han missade återhoppet.
 
 
Uno igen.
 
Vi stannade och tittade på skydd och lydnad hela eftermiddagen. Jag skjutsade Ove och Allti till hotellet och åkte tillbaka och tränade lite i hop med Oskar och hans träningskompis. Tyvärr började det skymma så det blev inga foton på Freck i dag. Men förhoppningsvis i morgon.