/ Valpar /

30 september - Skitkul med valpar..


Min toffel....så glamoröst är uppfödarjobbet...;-)

I morse var det frost och kyligt så valparna fick bara gå ut och göra sina behov direkt på morgonen. Sedan fick dom vara inne tills det blev lite varmare. Så vid tiotiden släppte jag ut dom. Jag tyckte att det behövdes dammsugas och tänkte då att valparna ju inte hört eller sett dammsugaren eftersom dom varit ute på dagarna. Jag bestämde mig för att ta in dom en och en för att vara med när jag städade.

För hur ska jag kunna förklara att valpar som är uppfödda i hemmiljö inte hört eller sett en dammsugare?....

Det var faktiskt ganska intressant att se hur valparna betedde sig. Det var bara två av valparna som stannade kvar i rummet när jag satte i gång dammsugaren. Det var bara tre av valparna som nosade på dammsugaren när den var i gång. Samtliga valpar kom och nosade på dammsugaren när jag hade stängt av den och lockade på dom.


Bias kollar dammsugaren. när jag hade stängt av den.


Brave var inte modigast, utan det var Bolt och Borka. Här sitter
Brave och funderar hur han ska göra med den morrande mojängen.


Bestha tyckte det var en kul mojäng...tills den började morra åt
henne...;-)

Jag försökte videofilma några valpar vid dammsugaren,  men det var inte så lätt.

När det var Besthas tur, så låg hon och sov. Jag tyckte att det var bäst att låta henne kissa innan hon kom in och gick ett varv på gräsmattan med henne. När vi kom in så såg jag att det var lite hundbajsfläckar på parketten. Jag kollade hennes tassar, men nej, hon hade inte trampat i hundbajs. Normalt byter jag till träskor när jag ska gå ut, men i dag gick jag ut i tofflorna. Det visade sig vara jag som hade trampat i hundskit. Ändå tycker jag inte jag gör annat än går omkring på tomten och plockar upp efter de små huliganerna. Det är ingen slump att jag använt klorin när jag skurat golven när jag har valpar. Det kanske inte är så miljövänligt, men med tanke på att valparna trampar i både det ena och det andra så använder jag ändå klorin. Nu var det ju i och för sig inte någon valp som trampat runt skit i huset, utan jag. Men det blev alltså storstädning med skurhink och allt.

Filmen på Bestha och dammsugaren. Ungefär så här betedde sig Blixtra och Jaja också. Men de kom inte när jag lockade förrän dammsugaren var avstängd.

Bias kom och såg överlycklig ut när jag lockade, men nosade inte på dammsugaren förrän jag stängt av den. Bonus kom också när jag lockade med dammsugaren på, men nosade först när jag stängt av den.

Film på Brave och dammsugaren. Brave gör en flykt, som det heter på MH-språk, men jobbar sig tillbaka och undersöker. Jag testade aldrig att dammsuga med honom i närheten.

Borka och Bolt beter sig ungefär likadant och jag kunde fortsätta att dammsuga med dem alldeles bredvid. Det var bara lite svårt att både dammsuga och videofilma....;-). Borka är rätt kul när skäller en liten serenad av frustration. Det är ju läbbigt, men man är ju nyfiken...;-).

Film på Borka och dammsugaren.

Film på Bolt och dammsugaren.

Det lär väl behövas dammsugas fler gånger, så helt ovana dammsugaren ska dom väl inte vara när dom flyttar. Vi får väl se om denna första utvärdering av deras nyfikenhet visar sig vara densamma vid MH om ett drygt år.

På eftermiddagen började det regna, så valparna fick komma in. Jag var bara tvungen att filma huliganerna som for runt i köket....

Film på åtta pigga huliganer som försöker trötta ut sig inne i ett kök. Då förstår alla varför det är skönt när dom kan vara ute. Även om det grävs en del gropar i gräsmattan....


Bias leker med ett äpple

I går cyklade jag med Allt-I runt golfbanan. Josefina fick några övningar som hon ska göra med Bolt. Om hon är flitig så ska jag filma och lägga ut i helgen.

#1 / / Lina:

Sötaste Grånäsan då! (Japp Bestha/Elsa kommer nog kallas en del grånäsa här hemma, du kanske förstod av min blogg att alla jag umgås med mer eller mindre kallar mina hundar för "näsor" i olika former. Tja, inte bara mina hundar utan sina egna också numera s)



Härligt med film! Nu är det inte många dagar kvar!



Kram på er!

#2 / / Carina:

Hej!

Förstår att det är full fart i köket.. ;-) filmen på allihopa var härlig!

Tänk vad tyst, lugnt och tomt det ska bli snart..

Tur att en liten goding blir kvar hos er så det inte blir för lugnt ;-)

Kram Carina

#3 / / Helena:

Det ska bli extra spännande att få se filmen på din dotter o Bolt när dom tränar !

Hennes blogg va jätte fin !

Phuu va jag saknar jaja