/ Träning och valpar /

30 november - En helt fantastisk helg!


Enduros Bestha Elsa med matte Lina

Jag vet knappt var jag ska börja när jag ska återge denna fantastiska helg. Jag kanske ska börja med att klaga över mitt tangentbord. Jag måste köpa ett nytt eftersom detta knappt tar mellanslag och vissa bokstäver "försvinner"...Så om texten ser skum ut så har jag missat det vid korrekturläsning.

I fredags kom vi i väg halv fyra. Vi tog med oss Allt-I och Odette. Klockan halv åtta var vi i Trollhättan och efter lite felkörning var vi hos moster Zackes husse och matte kvart i åtta. Det blev en trevlig kväll med god mat och mycket hundsnack.

I går morse skulle vi träffa Lina och Bestha Elsa klockan tio vid Preem på Vargön. Vi åkte sedan vidare till Hunneberg för att träna spår. Vi hade även bestämt att vi skulle kolla hur Elsa reagerade på min röst. Lina skulle släppa ut Elsa och jag skulle ropa. Lina berättade att Elsa är i spökåldern, så vi fick inte bli fundersamma om hon skällde på oss. Det roliga var att jag på fredagen fick ett sms från Blixtras (Ixas) matte som också skrev att valpen är i halva könsmognadsfasen....

Jag har faktiskt redigerat filmen från vår återförening, för Elsa kom i full fart när jag ropade "Valparna kom!", men vände någon meter i från mig och sprang tillbaka till trygga matte. Hon tyckte nog att kennelmamman var på helt fel ställe...;-).

Här är i alla fall filmen på vår återförening efter det att hon sprungit en sväng tillbaka till matte Lina.

Jag lade spår åt Zacke och Bosse lade spår åt Allt-I. Lina lade ett spår åt Elsa. Allt-I fick komma ut och träffa Elsa. Tyvärr glömde jag att filma. Det var verkligen en lektion i hundspråk. Efter en 45 minuter följde jag efter Lina och Elsa på spåret. Jag blev verkligen imponerad. Noggrann, men ändå driv. Men det skulle visa sig senare på dagen att jag hade mer att bli imponerad av.

Lina och Elsa på spåret

Både Zacke och Allt-I gjorde klockrena upptag och tog alla pinnar på sina spår. Efter spårningen åkte vi i väg till en kursgård och körde lydnad. Allt-I började och hennes fria följ var inte att känna igen. Pipig, ojämn position, började skälla på bakåtstegsförflyttning...ja det var inte många "siffror rätt". Inkallningen med ställande är bra (med en leksak bakom...). Sedan tragglade vi framåtsändande, några krypsteg och ljudgivning. Lina kom med förslaget att lägga leksak bakom Allt-I vid ljudgivning och det tyckte jag nog blev bättre än framför.


Bestha Elsa fokuserad på matte

Jag kan inte sticka under en stol med att dagens största behållning var att se Elsa. Hon är så lik sin mamma att det är otäckt. Här följer några filmsnuttar:

Följa-övningar med Elsa - det moderna sättet att träna in fritt följ

Elsa belastningstränas på sitt-stanna kvar

Elsa frivilligt läggande och belastningsträning på stanna kvar 

Tänk vad mycket nya träningsmetoder som kommit. Jag tror det är många gamla bruksrävar som skakar på huvudet, sätter på ett stryphalsband i "vanlig ordning" för att rycka upp sin hund och tycker att de har minsann kört upp x antal hundar till elit. Man må tycka vad man vill, men om inte vi  "gamla rävar" är med när "tåget går" är jag övertygad om att vi kommer att bli klart distanserade och ha väldigt svårt att konkurrera i framtiden. De som inte utvecklar sin hundträning kommer att sitta och klaga på hundmaterialet i stället för att fundera över vad som hänt med sporten och hur mycket den har utvecklats - och enligt min mening i rätt riktning.


Dags för lunch

Vi avslutade gårdagens träning med uppletande. Även lilla Elsa letade och det var helt otroligt hur pigg hon var hela dagen.

Kvällen bestod för vår del av bastu, god middag och åter igen hundsnack. Jag läste även Kerstin Weigls krönika i Aftonbladet med ett leende på läpparna. Krönikan handlade om den avstängda länspolismästaren Maria Oswaldsson. Jag vet inte varför det hela kändes så bekant....;-). Och det är klart. Det är inte så många generationer sedan som häxor brändes på bål....

I dag var det en ny träningsdag. Vi stannade vid Vänersborgs BK för jag ville träna stegen. Men jag vågade inte köra genom att det inte fanns något halkskydd. Vi åkte till den rapportbana där vi tävlade lägre förra hösten, då Allt-I vände vid skytten. Det blev fyra skick med en förlängning. Det enda jag har att klaga på är att Allt-I drog lite före på framföringarna. Egentligen får man skylla sig själv. Vid varenda träning med andra människor så skickar man vid en punkt där det står någon och räknar ner. Klart att hunden har bråttom fram till denna punkt. Vi kommer att variera och skicka både före och efter denna punkt. Det är där jag stannar som är intressant. Inget annat.


Rapportfika - Rapportsträckan gick över gärdena i bakgrunden

Efter rapporten körde jag lite lydnad: inkallning med ställande, framåtsändande och apporteringar. Vi avslutade med uppletande på gärde.


Norpatorps Zacke - i full fart på uppletandet



Zackes husse blir glad när hon tar det sista föremålet.

Halv två åkte vi hemåt och vi kunde avlägga halva sträckan innan det blev mörkt.
Vi har haft en underbar träningshelg. I morgon kommer Borka och Brave. Det ska bli så kul.
#1 / / Lina:

Oj vad roligt det är att få se henne på film! Sittfilmen fungerade inte för mig, men övriga fungerade fint! Får jag låna bilderna av oss?



Jag vet inte vart jag ska börja, men Tack för att jag fick vara med er hela dagen! Jag hoppas vi kan göra om det snart igen! Om inte annat så ses vi i Januari och då ska vi se om vi inte kan gå åt rätt håll också :-)



Tror du hon var trött när vi kom hem? Tsss, däremot var hennes matte trött men Elsa tyckte vi kunde leka en sväng i trädgården innan vi gick in - galna ljuvliga lilla valp! Som jag sa när vi sågs, jag avgudar henne så Tack för våran älskade lilla Elsa.



Kramar Lina

#2 / / Lina:

Du har nog varit inne och fixat den under tiden jag skrev för nu funkar det :-)

#3 / / Ingrid:

Jo,som jag skrev så är mitt tangentbord helt knasigt och en bokstav hade försvunnit i länken. Jag upptäckte det när jag kollade länkarna.



Jag tycker att ert baklängesfrittfölj är så snyggt så ni kan nog fortsätta så...;-)

#4 / / Helena & Jaja:

låter som en underbar helg

#5 / / Eva:

Vilken härlig film på återseendets glädje! Vad Elsa är lik Bias. Ska se dom andra filmerna också, när dom bara laddat färdigt.

#6 / / Eva:

Jag håller med dig, Ingrid, man måste kunna ta till sig nya träningsmetoder, som man tycker verkar bra, och inte bara fastna i det gamla. Men i botten måste det finnas ett tydligt ledarskap, annars fungerar inga träningsmetoder.

#7 / / marianne:

Härliga filmer och oj.. vad mysigt ni verkar ha haft det!!