/ Träning och valpar /

H-kullen 1 vecka

Dio med sina tio små valpar. Här ett gäng som sover och ett gäng som äter. Men oftast är det trångt.
 
En vecka har gått och Dio sköter de små helt fantastiskt. Hennes temperatur har gått ner till 38,5 men jag tempar ytterligare ett tag för säkerhets skull. Hon gillar inte att vara sysslolös, så när de små är mätta och nöjda pockar hon på uppmärksmhet. Hennes matte Annelie tipsade om att hon gillar att leta så jag har gömt lite saker i källarens skrymslen och vrår när Dio hjälper mig med tvätten.

I dag tänkte jag klippa klorna på de små, men nöjde mig med vägning och fotografering. Ove skulle hjälpa mig med fotograferingen, men det gick inte så bra. Jag ska inte skylla på honom, utan på tio små vildbasar som inte ligger stilla. Jag testade en variant där Ove skulle hålla valparna i ett lakan för att slippa händer på bilderna, men det blev ganska oskarpt. Jag ska sköta detta bättre nästa vecka :-).

Ettan är en mycket mörkt grå tik. Efter ett dygn vägde hon 455 gram - i dag mest av alla 633 gram.
 
Ängeln är något ljusare tik, men främst ljusa strimmor som vingar över manken. Hon vägde 461 gram efter första dygnet och i dag 596 gram.
 
Sotis är en svartgul tik utan något vitt. Hon vägde 410 gram dygn 1 och i dag 508 gram.
 
 
Snabba är nog den mörkaste grå tiken. Hon vägde 455 gram efter dygn 1 och i dag 557 gram.
 
Nosa är alltså den svartgula tiken som kom med nosen först och utan fosterhinnor. Hon vägde 420 gram efter 1 dygn och nu 590 gram, så hon har vuxit bra.
 
Lillan är den ljusaste tiken. Jag vet inte varför hon fick arbetsnamnet Lillan. Liten är hon inte. Hon vägde 404 gram dygn 1 och i dag 538 gram.
 
Farstun är kanske den mörkaste killen. Han vägde 342 gram dygn 1 och i dag 506 gram.
 
Stjärnan är en svartgul hane med en vit stjärna på bröstet. Han vägde 430 gram dygn 1 och i dag 630 gram. Ätit väldigt bra med andra ord om inte vågen fick dåndimpen.
 
Grålle är ljusare grå än Farstun, men blir säkert mörkt grå som vuxen. Han vägde 480 gram dygn 1 och i dag 597 gram.
 
Svansen kom alltså sist ut och med svansen och bakbenen först. Han vägde 384 gram dygn 1 och i dag 461 gram. Han är alltså minst av alla. Han är mörkare grå än Grålle, men ljusare än Farstun. 
 

Dagarna gå sin gilla gång med hundrastningar. Det börjar med mat och rastning för Dio klockan 7. Sedan rastning av Guzzi och Allti innan det är frukost. Vi hinner inte så mycket förrän det dags för nytt mål och ny rastning för Dio vid halv 12-tiden. Eftermiddagen brukar jag försöka ägna åt träning av Guzzi. Inte mycket, men i går lite lydnad och i dag 8x150 meter budföringar mellan mig och Ove. Även Allti fick springa lite i snön. Vid 17-tiden är det dags igen för rastningar och mat. Sedan är jag hos valparna stor del av kvällarna och vid 22-tiden är det dags för sista målet och rastning av Dio.
 
I dag har jag hunnit en sväng till stan och handlat nya klotänger samt hämtat lite material från mitt kontor så att jag kan färdigställa bokslutet. Kloklippning i morgon är det tänkt. Dios klor klippte jag i går, men det klapprar enerverande från våra hundar. Och som ni ser på fotona så är det dags att klippa lite valpklor också. Det är bara att ta på sig pannlampan så man ser vad man gör ;-).