/ Träning / Tävling /

Cert till Enduro

Linda med Clicker slog till med sitt andra cert i sök i helgen.
 

Elisabeth med Enduros Cinza, numera med titeln Korad TJH(FM). Foto: A-M Adreasson.
 
 Lina och Bestha Elsa fixade en andraplacering i elitklass spår på 582,5 poäng med en pinne borta.
 
Mia och Fnittra har tävlat lägre klass spår med godkänt resultat.
 
Det känns lite trist att inte åka runt och tävla. Men det gjorde jag inte förra hösten heller. Egentligen bara 2012 som jag tävlade mycket. Men det finns andra hundar som håller ställningarna. Linda har tagit sitt andra cert i sök med Clicker. Många tyckte att Clicker gjorde ett fantastiskt fint sök, men domarna hade synpunkter på förarens arbete. Det resulterade i 8,5 i betyg. Trots det fick de i hop 573,5 poäng, vinst och cert. Grattis! Lina med Bestha Elsa fick i hop 582,5 poäng med en pinne borta på spåret. Dessutom strul på hoppet där de fick en 6:a. Elisabeth har ägnat säsongen åt att utbilda Cinza till bevakningshund och klarade certprovet i helgen. Stort grattis!  Mia visste att de inte hade krypet klart, men ville testa en lägre spårtävling för att se om arbetet med ljud hade gett resultat. Det hade det, men utan krypet fick de nöja sig med godkänt resultat. Bra jobbat!
 
Turning Torso, inte alls långt från vårt hotell.

Själv har jag börjat landa efter de fyra dagarna nere i Malmö. Det var nyttiga dagar för Guzzi. Hon hann med miljöträning i stadstrafik, träffa främmande hundar som röjde runt nere vid hamnen, bo på hotell och ligga snällt och fint i bilen. Hon fick även pröva på att ligga kvar på hotellrummet när vi gick och åt. Visserligen tillsammans med sin mamma, men jag konstaterade torrt att vi har en ansvarsförsäkring som täcker eventuella sönderskrapade dörrar eller sönderbitna fåtöljer. Den behövde vi dock inte utnyttja. Båda hundarna låg tyst och snällt på rummet. Det fanns det däremot andra hundar på hotellet som inte gjorde och jag hoppades för hund och förares skull att den inte skulle vara med på VM. Jag har lite svårt att förstå varför man lämnar en skällande hund på hotellrummet i flera timmar. Det var visserligen bra ljudisolering så det var inte störande, men synd om hunden. Förutom att titta på tävlingarna i fyra dagar, så hann jag köpa lite hundsaker också.
 
Det gäller att förbereda sig lite.
 
När vi kom hem visade det sig vara finare väder i Eskilstuna än i Skåne. I går efter jobbet gick jag en långpromenad med hundarna. Sedan tog jag Guzzi med mig och lade ett spår på ett plöjt och harvat gärde.
Det var hennes femte IPO-spår och det var lite svårt genom att återgången gick bara fem meter från spåret. Jag var tvungen att göra så för att ha vind i ryggen på spåret. Efter spåret tränade jag lydnad.
 

Lite segt har det varit att stiga upp strax efter fem på morgnarna, men jag piggnar alltid till under dagen.Så i kväll planerades rapportträning och efter det ytterligare lydnadspass. Lydnadspassen är rätt korta. Men det går bättre och bättre. Vi tränar:
- Tasstarget 
- Fritt följ, främst korta övningar med fokus på position
- Framförgående
- Läggande
- Sitt stanna kvar
- IPO-ingångar, främst fronpositionen
Apportering har jag av någon anledning inte börjat med. Jag har ju hela vintern på mig :-)
I kväll körde vi rapport. Vi har backat tillbaka eftersom vi fick en del stopp på fjärde skicket till Ove. Så under en period har vi skippat uppbindning och bara kört synligt där vi haft kampskinn och trissat henne med. Det går att lägga på mycket retningar eftersom hon är helt tyst. 
En kort film från kvällens rapportträning. Jag tränade lydnad även i kväll. Hon är en riktigt rolig hund att träna, precis som sin mamma står hon kvar och tittar skeptiskt på mig när jag samlar i hop sakerna och går mot vår ytterdörr.

#1 / / Mia och Greta :

Grattis till alla framgångar :-)
Snart är du nog själv ute på banan igen och testar ;-)