/ Träning /

Lydnadsträning med Guzzi

 
Dagen startade med rådjursträning. Jag steg upp lite senare i dag och gick en lite annorlunda promenadslinga. Guzzi sprang längst fram och vi närmade oss en kurva. Hon tog pötsligt några galoppsprång framåt med högt huvud, men avbröt och galopperade full fart till mig. Jag hade ingen aning om vad hon höll på med, men utgick från att det var vilt så jag fiskade upp min baconosttub och belönade den spontaa kontakten. Sedan skyndade jag fram till kröken för att se vad det var. Jag såg den vita ändan av ett rådjur som sprang i väg. Guzzi startade på nytt, men tvärvände tillbaka på min inkallning. Längre bort såg jag ett tiotal rådjur på gärdet och jag fortsatte mot dem, utan att koppla Guzzi. Rådjuren fick syn på oss och satte i väg i fulll fart. Vi tränade ett antal inkallningar på väg mot dem. Nu vill jag ju att Guzzi ska vara som Allt-I, dvs inte starta överhuvudtaget. Men detta är en mycket bra början och jag känner mig rätt säker på min inkallning.
 
Jag har haft en bra dag. Eftersom vi just nu bara har en bil, så fick vi pussla lite. Jag hade ett lunchmöte på Stadshotellet samtidigt som Ove skulle till Systemet och köpa vin och öl till Jädersgårdens 60-årsjubileum på lördag. Det innebar att jag fick en halvtimme på stan och naturligtvis handlade jag en del. Bland annat denna träningsdagbok till Guzzi.

 
Efter lunchmötet hade jag ett eftermiddagsmöte där det nu ser ut som om jag blir helt uppbokad fr o m 1 december. Det är tvära kast att vara egen företagare. I går såg det lite mörkt ut.
 
När jag kom hem stod lydnadsträning på programmet. Utan att tänka mig för betade jag av rätt mycket och när jag kom in visade det sig att jag hållit på  nästan en och en halv timme.

Eftersom Guzzi går upp högt i aktivitet av targetplattan så började jag med den. Nu har jag utvecklat övningen till början på ett framåtsändande. Jag lägger ut plattan. Ställer upp ca 10 meter i från och skickar henne mot den med "Fram!". Klickar när hon sätter båda tassarna i plattan och belönar hos mig.

Efter detta körde vi framförgående, vilket i princip är andra halvan av framåtsändandet. Jag har börjat köra framförgående åt båda håll, men utan fotgående. Ställer upp henne mot ena targetpinnen och ställer mig bakom. Startar henne med "Före" och belönar fokuserat gående i rak riktning utan att dra. Jag kan belöna var som helst i riktning mot targetpinnen. Jag gjorde detta några gånger åt båda håll. Därefter körde vi hopp och då enbart uthopp mot targetpinne.

 
Sedan körde vi fritt följ och där tränade vi att jag skulle kuna hålla bollen i såväl vänster som höger hand. I början blev hon lite som en ostbåge när jag hade bollen hängande i höger hand, men hon köpte ganska snabbt att det lönade sig med rak position och att belöningen ändå kom på samma ställe som när jag håller den i vänster hand, dvs bakåt, utåt. Jag kastar den alltså bakom mig och över henne.
 
Vi fortsatte med att träna läggande under gång och frontposition. Nu måste jag bestämma mig om hon ska gå in runt mig eller direkt in på vänster sida. Jag hade tänkt att hon ska gå runt, men det lutar åt att det blir direkt in. Jag tror det blir snyggare. Dessutom är jag så inkörd på det själv.
 
Vi tränade stadga i sitt - stanna kvar och en platsliggning i 2-3 minuter. Apporten är med vid vare träning nu. Hon får sitta och vänta medan jag håller fram apporten och ta den på "Apport". Sedan sitta tills jag belönar. Det går framåt, men jag ska vänta ett tag innan jag börjar belasta.
 
 
Träningen avslutades med att träna skall. Vi började med anskällningar på skyddsträningen i tisdags, men skall är inte det första hon tar till utan hon vill gärna sitta i tyst koncentration. För att snabba upp processen får jag träna lite själv. Ja, inte bara för skyddet utan även för att hon ska kunna skälla på kommando på brukslydnaden. Hon försöker med att hoppa, sitta tyst, backa ut, men jag fick henne att skälla. Nu belönade jag vid första skallet och jag hoppas att hon snart fattar att det bara är det som lönar sig.
Det kändes som en bra träning, men vi har många kvar :-).
Planen är MH och appellklass i vår, Kanske BH-prov eller om vi väntar med det till hösten 2015. Nästa höst hade jag även tänkt att vi ska vara klara för lägre klass. När jag sa till Ove att det kanske blir start i IPO först våren 2016 eller hösten så skakade han på huvudet och tyckte jag hade en lång plan:
- Har du planerat 2020 också? frågade han.
Men det har jag faktiskt inte. Vågade inte säga att det kanske är dags för nästa valp då .. ;-)
 
 
 
#1 / / Maud:

Inspirerande läsning! :)