/ Träning och valpar /

Årets första rapportträning

Jag och lilla Guzzi

Jag missade att uppdatera förra helgen, men dagarna ser ungefär likadana ut. Vi väcks av Guzzi någon gång mellan fyra och sex. Då behöver hon ut. När hon gjort i från sig så sover vi fram till sju - halv åtta. Sedan är det hundrastning och frukost till folk och fä. 

Guzzi har ett ryck på förmiddagen men sover ofta ett par timmar så att jag hinner med lite jobb. Jag ser till att gå ut ett par gånger per dag med henne utan att de stora hundarna är med. Egen tid med valpen känns viktigt. Jag har gjort så med alla valpar sedan jag började ha fler än en hund.

 
 
Några eftermiddagar/kvällar har vi introducerat lite valpövningar. Guzzi har gjort sina första rapportövningar. Det handlar visserligen bara om att springa 10-15 meter mellan oss. Men hon verkar tycka det är kul. Jag har även kört en del övningar i tyst koncentration, där jag slänger ut en godisbit och hon inte får springa och ta den förrän hon sitter lugnt och med fokus framåt. De senaste gångerna har jag även börjat lägga lite lätt tryck framåt med handen på manken. När hon håller emot får hon "Varsågod".

Vintern har kommit och jag svär emellanåt över beslutet att ta en vintervalp. Ofta är det bråttom ut och jag hinner inte få på mig några ytterkläder. Det är inget vidare att stå därute i snålblåsten och försöka vara en positiv matte alla gånger. Dessutom är hon för djävlig på att käka småsten och hon verkar kommit på att detta är en sak som gör mig extra upprörd. Småsten och elsladdar. Då gör hon lekinviter och gläfser när jag står där med mitt "Nej!".

 
Klickerträning innebär mycket godis och hennes mage tålde tydligen inte dessa mängder med korv. I dag har jag kokat frikadeller på ren nötfärs blandat med ägg. Jag har fått fler bra tips. Kyckling och ett speciellt recept på tunnpannkakor.
 
I går var jag på domarkonferens i Nynäshamn. I dag har vi varit i Enköping och tränat rapport. Jättefin bana och fem hundar med. Vi hade en grundsträcka på ca 500 meter och två förlängningar på ca 300 meter vardera. På andra sträckan ville en förare göra en synretning. Jag tyckte att Allti hade legat så länge i kylan så hon fick starta trots att föraren, som skulle ner till A och visa sig, var någonstans mitt på sträckan. Det gick hur bra som helst. Hon hade inte ens tittat på honom.
Efter rapporten fick Guzzi och brorsan Granit träffas. Här lite filmklipp från deras möte.
 
#1 / / britt-marie Eriksson:

Hej Jag tror jag börjat bli något av en stalker. Men jag tycker det är helt underbart att se dessa valpar.

#2 / / Mia och Greta:

Lekinviter och gläfser :-D vänta snart "hugger" hon dig i baken :-D Låter lite som Greta när hon var liten Tålamodet frestas ;-)