/ Allmänt /

13 oktober - SM att minnas

Jag börjar med att gratulera två duktiga valpköpare och deras hundar. I helgen har nämligen Oskar och Freck genomfört godkänt BH-prov. Kul! Sedan har Eva och Elda På vunnit lydnadsklass I på fina 188 poäng. Grattis båda två. Ni är så duktiga!

Oskar med Freck.

Eva och Elda.

Våra egna hundar har husse fått ta hand om i helgen. Själv har jag haft rapportkurs för nybörjare. Det började i går förmiddag med teori. Efter lunchen gick vi ut i skogen bakom huset och körde lite grundövningar. Det var en otroligt trevlig och nyfiken grupp. De ställde så många frågor så jag lovade att fixa fram en film från rapporttävling till i dag. Därmed var lördagkvällen räddad... ;-).

Så i dag startade vi med filmvisning. Det jag visade var delar från SM 1999. När jag redigerade filmen häpnade jag över allt tok som hände på denna tävling. Hundar som genade, hundar som kom in när någon skulle starta, hundar som inte kom så det stod 2-3 förare och väntade framme vid starten. Det värsta var nog det där med att hundarna kunde gena genom publiken. Det var nog det rörigaste SM jag varit på. I kväll redigerade jag en liten snutt som får visa hur pressande situationen var. Jag hade startnummer 17 och många hade fått ropa på sina hundar, sett dem vända eller stanna i publiken. På grund av allt strul fick hundarna ligga och vänta väldigt länge mellan skicken. Fantastiskt att ha denna film på Fox. Jag hade nästan glömt hur han såg ut. Bara 2,5 år gammal fixade han denna stökiga rapporttävling. Han sprang genom publiken båda skicken ner till A. Första gången fick jag ropa, men andra gången dundrade han bara rakt genom punliken. På vägen ut sprang han däremot inte genom publiken utan tog den väg som de hade marscherat ut på morgonen. 

Här kommer filmen som jag haft på VHS och konverterade i vintras.
 
 
Tillbaka till kursen i dag så hann vi köra ett pass med grundövningar på förmiddagen och i eftermiddag har vi gjort en del förlängningsträning. Vi avslutade med analys och förslag på hur ekipagen ska gå vidare i sin träning. 

I kväll har jag bara slappat framför TV:n. I morgon består arbetsdagen av att rensa skrivbordet.
#1 / / Kerstin G:

Va roligt att ha en sån film....men så olikt dig du var !!!

Svar: Ja Kerstin. Grått hår, inga glasögon och 15 år yngre... :-)
Ingrid Bahlenberg

#2 / / Maria S:

Så spännande att titta på klippet! Och vad fin han var. Måste också tillägga att det är roligt att en av Endurovalparna heter Falco. Min egen Falco har fått problem med ryggen, så jag vet inte hur länge till vi får ha honom kvar hos oss. Då känns det bra att kunna följa en Falco här.