/ Allmänt /

16 maj - En elithund till och andelen korade har ökat med 350 %

Enduros Diamant uppflyttad till Elitklass spår.
 
Mina egna dagar rusar fram. Det kapitel i rapportboken som mer eller mindre tagit knäcken på mig är Fysträningen. Jag är dock glad att jag har en forskare på SLU som kan verifiera mina påståenden vetenskapligt och en redaktör som inte ger upp i första taget. Snart är den klar och det kan vara mödan värt att lägga på ett extra kol. 

Förra helgen var det "Lilla Julafton". Korning för C-kullen. Samma helg som kennel Enduro utökade andelen korade hundar med 350 % så fick vi ytterligare en elithund i form av Diamant som blev uppflyttad från högre klass på 537 poäng. Snyggt jobbat!

Elisabeth med Cinza samt Christer och Anneli med Cenit kom hit redan på fredag kväll. Vi satt uppe till framåt ett och åtminstone jag var ganska trött på lördagen då det bar i väg till Eskilstuna Schäferhundklubb. Det var kallt på förmiddagen och jag hade inte tagit någon jacka med mig. De kalla vindarna gick rakt i genom min tunna fliströja. Men vad gjorde det. Samtliga deltagande hundar skötte sig otroligt bra. Cash kunde inte vara med på grund av komplikationer efter en operation. Det innebar att Drive kallades in och jag tror ingen blir ledsen om jag höjer honom till skyarna. Förutom ett imponerande MT på 565 poäng så tyckte jag framförallt att han hade vuxit på sig, var mindre fladdrig och harmonisk på något vis. Filmerna är inte klara än, så jag får bjuda på lite foton så länge. 
 
Canis Royal (Rex) sliter och drar.
 

Han är otroligt vacker den här killen.


Korad Enduros Canis Royal.


Den mörka killen med lång päls igen.


Cax på 40 meter.


Cax på figurraden.


Cax med haren.


Cax.


Cenit sliter och drar.


Cenit hälsar på dumpen.


Cenit var inte alltför överväldigad av kälken.Inte ofta man ser henne med ragg.


Clicker på 5 meter.


Cinza på kälken.


Cinza hade ett härligt fotarbete på sossgubben.


Clicker på 5 meter.


Clicker sliter och drar.


Clicker springer fram till dumpen.


Clicker på kälken.


Cross på dumpen.


Cross och jag.


Cross.


Cross på skramlet.


Cross på momentet uthållighet.


Drive (Bastian) på 40 meter.


Drive sista metern.
 
Drive reagerar direkt. Dumpen har knappt lämnat marken.

I nästa ögonblick är han framme.

Drive (Bastian).
 
Drive på kälken.Inte en tvekan.
 
Canis Royal (Rex) på hanteringen.

I ögonblicket för gripande.
 
Hela lördagen gick i ett nafs. En underbar dag med många fina intryck. Söndagen var också helt underbar. Jag och våra övernattningsgäster åkte till Eskilstuna BK och tränade lydnad och uppletande. Cenit såg jag ju för bara någon dryg månad sedan, men Cinza har jag inte sett på två år. Trevliga tikar båda två. Och det är nu klart att jag även kommer att använda även Cinza i avel.

Jag har tränat sparsamt denna vecka. Lite lydnad söndag och tisdag. Vattentrask i måndags och rapportträning i går. Det var Elda På med familj som kom och tränade med oss. Hon skötte sig riktigt bra liksom morsan. 

Helgen är fullbokad. Freck kommer hit i morgon och hans husse med kompisar ska sova över till på lördag. På lördag är sista dagen med Cross. Det är med blandade känslor jag släpper i väg honom. En så underbar hund <3.
 
På söndag är det tävlingsdebut för i år. Jag har inga stora förväntningar utan ser det som en koll var vi står. Jag tror jag vet ungefär vad som inte är så bra, men som sagt - det visar sig.
#1 / / Jenny i Sollefteå:

Så roligt att se Drive på bilderna, han tycks inte tveka för nå't. Vilken hund! Vi har pratat mycket om honom redan när vi såg valparna för första gången. Vilken självständighet han visade redan då och att han nog "skulle bli nå't" vilket han verkligen är :)

Svar: Ja och nu ska han bli pappa också.. ;-)
Ingrid Bahlenberg