/ Valpar /

Ytterligare en röntgad i E-kullen

Enduros Essi Allt röntgad HD A ED(0) ua samt rygg ua.
 
Inte för att jag har varit särskilt orolig. Faktiskt inte orolig alls. Jag har en tik som bevisligen lämnar väldigt bra leder. Visserligen i kombination med hanar från ledmässigt bra linjer, men hon har i alla fall visat att hon inte ställer till med något. Om det nu skulle dimpa ner något C, ja då kommer jag faktiskt inte att älta det i någon större utsträckning. För det är klart att det gör förr eller senare. Men just nu gläds jag åt att 16 av Allti's 20 avkommor är röntgade och att samtliga 16 har A-höfter. 

Leder kan man diskutera till förbannelse och eftersom det genetiskt styrs polygent, dvs av flera olika samverkande genpar, så vet man ju faktiskt inte säkert. Genetik är betydligt svårare än så. Dessutom anses 60 % vara miljöberoende om man ska tro på det SKK skriver på sin hemsida. Och det är klart att man som uppfödare är lite orolig: Får valpen/unghunden för mycket mat? För lite mat? Rätt mat? För mycket motion? För lite motion? Allsidig motion som utvecklar skelett och rörelseapparat? Röntgas den på en klinik som vet vad de håller på med? Sederas den rätt? Läggs den upp rätt? Är de noggranna? osv.

Det som jag vill ta upp är synen på C-höfter. Att göra det just när det dimpit ner ett C-resultat skulle kännas som en dåres försvarstal, dvs dumt. Så jag passar på nu. Jag blir faktiskt smått irriterad av flera synsätt inom hundvärlden. Det ena är att man kallar ledfel för en sjukdom. Det är väl för fasen ingen sjukdom! Vi människor har tagit fram en mall för hur fasta leder ska se ut och sedan diskuterat fram en tillåten avvikelse från det perfekta och där vi fortfarande benämner leden som godkänd. Inom schäferrasen har man bestämt att det är HD A och HD B samt definierat vad dessa grader innebär rent geometriskt. Inom en del andra raser godkänns även HD C. Själv kommer jag aldrig att ta ordet frisk respektive sjuk i min mun i diskussioner om leder. Bra leder, dåliga leder är helt ok för mig. Men sjuk och frisk är i min värld något helt annat än passformen på en led.

 
Det andra är att folk blir helt förkrossade över en C-höft. OK, den är längre bort från det ideala än en B-höft och passform och djupet är inte lika bra som på en A-höft. Vi vet också att i ett stort urval kommer normalfördelningskurvan på avkommornas höfter att visa på sämre statistik om vi parar  två B-höfter jämfört med två A-höfter. Vi vet också att kombinationen A-B är statistiskt sämre än A-A och bättre än B-B. Men de allra flesta C-höfter kommer aldrig att ge hunden något som helst problem. Den som har problem med det är ägaren, vars hund inte har ett papper på att den är OK. Ägaren och uppfödaren kommer inte att få en massa "Grattis" när ledresultatet offentligtgörs. Hunden kommer inte att användas i avel, men hur många hundar kommer det? Själv hade jag en friröntgad hund som blev halt vid 7 års ålder och det visade sig att hon hade kraftiga pålagringar på ena höften. Hon blev därför bara 8,5 år. Samtidigt finns det C-höfter som håller ett helt hundliv upp till 12-14 års ålder. Så rent funktionellt så är det ingenting att bli förkrossad för. Det finns betydligt värre saker som en hund kan råka ut för.

Någon kanske undrar varför man inte enbart avlar på A-höfter om det ger största sannolikheten för bra ledstatistik. Jag kan bara prata för egen del. Men om vi selekterar hårt på leder, så kommer vi att tvingas att prioritera ner något annat. Ungefär som de diskussioner som förs vad gäller att selektera hårt på exteriöra egenskaper. I min värld måste man ha en idealbild av vad man är ute efter och om man då står inför valet mellan två hanhundar som ligger nära de kriterier man ställer upp, så tar jag den med bästa lederna. Men skulle det vara så att den ena hanen ligger närmare mitt ideal vad gäller arbetsförmåga och de mentala egenskaper jag letar efter, så väljer i alla fall jag honom även om han har B på höfterna. Annars riskerar vi en mycket smal avelsbas och en utarmning av många eftertraktade egenskaper som vi då har avlat bort.
 
Jag har haft en tuff vecka rent fysiskt. Det var först i torsdags som jag började kunna gå ut med hundarna på korta promenader. Fram tills dess var det Ove som skötte om det mesta här hemma. Jag skötte mina uppdrag, men mina korta promenader från parkering till kund var tillräckligt för mitt stackars skadade ben.
 
I söndags åkte jag till Trollhättan och hälsade på Lina och Bestha Elsa. Vi hade en trevlig kväll och det var skönt att bara ha en dryg timmes bilfärd på måndagen när jag skulle till Högskolan i Borås. Jag skulle hålla två föreläsningar. Dels för forskare och dels för studenter. Jag blev stum av förvåning när jag hörde att de hade infört min bok som obligatorisk kurslitteratur och att den fanns på studentbokhandeln. En härlig känsla. Säkert ungefär som de författare som sitter på tunnelbanan och ser främmande människor sitta och läsa deras böcker.
 
 
I går körde vi första fyspasset på en dryg vecka med hundarna. Intervallträning på gärdena. Jag promenerade dit med hundarna för att de skulle vara uppvärmda, men usch vad jag ångrade mig. Det gjorde fruktansvärt ont i slutet. Det var tungt för hundarna också. Särskilt för Allti som sprang mest. Vi håller ju på att bygga upp hennes tredje serie, så det blev 3 x 7 x 250 meter vilket är 5,2 km i intervalltempo. Dessutom i snömodd... ;-).
#1 / / Mia och Greta:

Jag sa ju att du skulle vara kvar på "A" Men du är envis som synden :-)
Var nu försiktig med ditt ben, du kan väl träna det lite lugnare.

#2 / / Elin & Rusa:

Var försiktig me ditt ben, för annars tar de bara längre tid för dej att bli bra! Var rädd om dej!;-)

Ja de där me leder e klurigt...Mirko röntgades med en C höft men det brydde jag mej inte om å tänkte att de kommer inte han att påverkas av men så fel jag hade:-( vid 5års ålder så visade sig att Mirko hade fått kraftiga pålagringar på den höften som han var röntgad med en C höft:-( 5 års ålder e ju ingen ålder:-( medan min första labbe hade det sämsta man kan ha på höfter med de gamla kriterierna och han levde tills han blev 12 år utan några som helst bekymmer...

Ha de så bra!:-) så hoppas vi att de inte dröjer alltför länge tills vi kan sätta igång me rapporten igen!:-)

#3 / / Kerstin g:

Bästa sessan ! GRATTIS till "bra" ledstatistik!
Annars håller jag med dig i mycket av ovanstående.
Så kul att boken har blivit kurslitteratur !//KG

#4 / / viktor:

Men i regel så ger D och E höfter mer besvär än A och B höfter, det är väl inte bara vår mall hur bra höfter ska se ut som säger att D och E är sjuka höfter, eller är det inte så enkelt menar du?

Men frågan är om det skulle bara bättre att avla på en C-hund som inte visat några problem hela livet jämfört med en A-hund som likväl får problem tidigare i livet? Är det bättre att avla på funktion än röntgenbilder så att säga. Annars är ju just HD vanligt i rasen, ca 30%, men som du säger kanske dumt att rata en bra avelshund i övrigt som ger ganska många C-hundar, men där D och E inte är så många?

Gamla hundskolan lyckades ju bra med ledbekämpning vad jag läst, skulle det inte vara möjligt att både få ner HD/ED samt andra sjukdomar till en låg nivå men ändå behålla bra mentalitet, även om det tar några generationer? Just olika sjukdomar verkar som det pratas om mycket i just schäfern, så en friskare ras skulle alla vinna på antarjag.

Svar: Exakt, det är därför jag inte nämner D- och E-höfter överhuvudtaget. Om du däremot tittar på skillnaden mellan en B- och C-höft, så finns det naturligtvis en gräns och det är den gränsen jag egentligen pratar om. Jag tycker det är bra att vi inte använder C-höfter i avel. Men avvikelsen från ett A är knappast att anse som ett besvärande fel. Hunden kan få problem, men det kan en godkänd hund också. Jag vet inte vad gamla hundskolan hade för ledstatistik, men den nya statliga försvarsmaktsaveln har legat bra mycket sämre än schäferaveln i övrigt. Det är möjligt att de har förbättrat sin statistik. Man ska också komma i håg att statistik kan förbättras många olika sätt. Om man vill ha bra statistik, så kan man ju låta bli att skicka in resultat som man med stor säkerhet ser att de inte är godkända. Jag skulle själv inte använda en hane som kommer från en kull på t ex 8 individer, men där bara ett fåtal är röntgade.
Ingrid Bahlenberg

#5 / / viktor:

Att friröntgade hundar likväl får pålagringar i ganska unga år, är detta ovanligt? Läste nånstans att gamla HS låg på under 10% HD-fel en period, men minns jag inte fel ökade frekvensen senare, vad som orsakade detta vet jag ej.

Angående friskhet generellt, finns det någon ideal byggnad och storlek som gör att en schäfer håller längre? Är en mindre kvadratisk hund i regel friskare än en något tyngre och lite mer långsträckt hund, eller går det inte säga att den ena kroppstypen håller bättre än den andra?

Svar: 90% låter väldigt högt. Är det verkligen sant? Det ligger på ca 75% friröntgat på schäfer och Försvarsmakten hade väl bara 60% för ett par år sedan.
Nej, vad jag vet finns det inget belägg för att en kvadratisk hund skulle ha bättre leder. Däremot tror jag att en lång rygg kräver mer muskler för att undvika ryggproblem.
Ingrid Bahlenberg

#6 / / Jessica Holmström:

Grattis till fantastisk HD-statistik

#7 / / viktor:

Inte den artiklen jag läste, men de tar upp HS ledstatistik i inledningen. Skillnaden kanske var att de hade en nästintill egen population där man gjort urval enligt visa regler i ett antal generationer,
http://www.rapports.net/files/Skelett_och_ledhalsa.pdf

Man hör ju ibland att exempelvis mallen håller längre i tjänst, så tänkte att ju mer man närmar sig dagens exteriöravlade schäfrar i kroppsbyggnad, ju större chans att hunden får olika krämpor tidigare. Men många schäfrar kanske befinner sig någonstans mellan "malletypen" och den mer extrema utställningsvarianten, om detta är bra eller dåligt rent hälsomässigt kanske är svårt att dra en slutsats om.

#8 / / Jenny i Sollefteå:

Så det tog bra illa efter skidfärden... Du är duktig på fysik och träning så det blir nog bra snart!
Kul att det går bra med alla höftröntgenresultat!
Jättekul att din bok används som kusrlitteratur!

Svar: Tack Jenny!
Ingrid Bahlenberg