/ Tävling /

26 mars - Grattis Ola och Bias!


Ola och Bias på tävling förra året.                                                     Foto: Eva Hall

Årets första tävlingsresultat är noterat. Ola och Bias tävlade elitklass spår i helgen och är den andra Endurohunden att uppnå certpoäng. Den första är hans mamma Allti. Men det kommer flera. En hel hög Endurohundar är på väg uppåt i klasserna. Det hade blåst kraftigt på Alvaret och jag antar att det var svårspårat. Ola och Bias fick i hop 534 poäng med två pinnar borta på spåret. Bra jobbat! Nästa gång blir det cert:-).


Bias har tagit täten i leken med familjens fina storpudel Tova.                Foto: Eva Hall


Ja, det var ju en trevlig inledning på dagens blogg. Min dag startade däremot mindre trevligt. Jag tycker att det går allt bättre med Drive och bytte antidragsele mot halsband i dag. Funderade på om jag skulle förankra i midjebälte, men vad tusan han har ju börjat lyssna på mig. Promenaden inleddes med slakt koppel och han "lyssnade" bakåt när jag bytte riktning. Så plötsligt mitt i denna idyll drog det i väg ett par rådjur framför oss. Jag var inte beredd utan höll längst bak i öglan med en hand. Normalt brukar man se på hunden att den börjar vädra och dra i kopplet. Men Drive går från ett fullständigt avslappnat lullande till att explodera. Det var som en katapult och jag drogs omkull ögonblickligen. Knep igen handen så länge jag kunde och försökte bromsa genom att kasta mig bakom ett träd, men skrapade handen och var tvungen att släppa. Jag hittade honom fem minuter senare med kopplet intrasslat runt ena bakbenet. Jag var inte glad och han fick gå bakom mig hela vägen hem, vilket accepterades med lite slokande öron. Oj, vad jag ångrar att jag inte hade midjebältet så att jag hade kunnat stoppa honom direkt. Men i våra viltrika skogar kommer det fler tillfällen. Helt säkert. Och då ska jag vara förberedd.

Jag fick en otäck känsla av "out of control" i dag. En känsla jag inte haft på många år. Det är svårt med vuxna hundar som börjat belöna sig med jakt. Så i dag återvänder jag till att skriva om detta med jakt. Faktum är att det handlar om liv och död, både för vilt och hund. Om ett par månader börjar rådjuren föda sin kid och det är fullständig katastrof med jagande hundar i markerna. Redan nu kan de ställa till med stor skada genom att rådjuren är dräktiga och kan kasta sin kid under stress.

Den senaste veckan har jag stött i hop med rådjur varje dag när jag morgonrastat Allti och Bolt. I fredags såg jag på hundarna att de nosade som sjutton på ett ställe. När vi hunnit femtio meter stack två rådjur i väg i full galopp åt vänster. Hundarna stannade upp och stod och tittade efter dem och vid mitt "Här!" kom båda i full fart till mig. Vi fortsatte promenaden och rådjuren hade tydligen valt att göra en halvcirkel för plötsligt korsade de stigen bara 20 meter framför hundarna. Samma sak igen. Hundarna stannade upp och tittade efter rådjuren. Jag kallade på dem och de släppte direkt. Men så har det inte alltid varit.

Alla våra hundar har jagat någon gång. Min första schäfer jagade harar i princip varenda dag i två års tid. Jag bodde då i Västerås och vi hade trafikerade vägar kring det grönområde där jag brukade morgonrasta. Jag berömde honom varje gång han kom tillbaka, för jag hade lärt mig att man skulle vara glad när hunden kom. Men så efter två års jagande, så läste jag en artikel i Hundsport och ändrade taktik. En hund som lämnar sin flock är inte välkommen tillbaka. Det har alltså ingenting med jakten att göra, utan bara det faktum att hunden lämnar flocken. Så jag började ta tag i honom när han kom tillbaka och skällde på honom. Han fortsatte att jaga och jag fortsatte att banna honom. Efter ett par månader upptäckte jag att jakterna blivit kortare och kortare. Och en dag kunde jag kalla tillbaka honom. Svårigheten var att bestämma sig för gränsen, dvs hur långt fick han springa utan att få skäll. Min gräns var att han överhuvudtaget inte fick starta en jakt. Det tog ungefär ett halvår att få honom att sluta jaga helt.

Nästa hund var en tempererad tik. Hon var runt året när hon drog på vilt första gången och det tog några gånger innan hon slutade jaga. Qrossa försvann en gång nere i Svaneholm och var borta i en timme. Vi var riktigt oroliga eftersom det fanns en otäck järnväg som hon skulle passera för att komma hem. Men även henne fick vi att sluta bry sig om vilt. Duro hann också jaga några gånger, men jag kommer i håg hur häpen jag blev när jag kunde konstatera att han slutat jaga. Jag var ute och cyklade med honom lös på grusvägarna runt oss. Plötsligt hoppade ett rådjur upp och korsade vägen alldeles framför oss. Jag vrålade till och möttes av blicken från en lugn hund vid min sida ungefär som "vad gastar du för?"

Allti jagade första gången vid ett års ålder. Då var hon borta i 35 minuter och jag var hemskt nervös eftersom det var nära tre trafikerade vägar, bland annat E20. När jag kände hennes tassar i ryggen, hon brukade göra så, så blev det inga bannor. Däremot drog hon efter hare ett par gånger här hemma och blev uppläxad efteråt. Bolt samma sak. Allti startar aldrig jakt i dag. Det får springa upp hur mycket vilt som helst. Jag litar till hundra procent på henne. Jag är inte lika säker på den saken vad gäller Bolt. Däremot är jag säker på att han vänder direkt på inkallning.

Jag kan konstatera att det är betydligt enklare med valpar än med vuxna hundar. Valpar springer inte särskilt långt och de tar åt sig på ett helt annat sätt än en vuxen hund. Fox var bara fyra månader när han sprang efter en hare. Han försvann ur synhåll, men var tillbaka lika snabbt. Han jagade aldrig mer i hela sitt liv. Däremot vet jag att när Odette drog i väg, så sprang han i kapp henne, tryckte ner henne i marken och tog henne med sig tillbaka till flocken. Så om man ska vara på den säkra sidan så ska viltrenheten tränas in redan på den lilla valpen. Det är mycket vanskligt att som vi, låta det gå så långt som till jakt och dessutom ta flera gånger innan problemet är löst. En enda jakt kan vara den sista. Jag ska klura en del på detta inför nästa valp jag skaffar, men jag kommer att uppsöka viltrika områden redan med den lilla, lilla valpen.

I våra hundflockar har "utbrytare" alltid blivit uppläxade av de andra hundarna. Det räcker med att någon lämnar stigen för att göra sina behov eller halkar efter för att de ska stanna och kissa, så blir de nertryckta av de andra. Det handlar alltså i första hand inte om att få hunden att förstå att den inte får jaga. Det handlar om att den under inga omständigheter får lämna flocken. Jo, den får, men är inte välkommen tillbaka. När Bolt jagade i väg efter en räv för ett drygt år sedan, så fick han inte följa med oss hem på närmare avstånd än ca 30 meter. Plötsligt var han helt försvunnen och jag gick tillbaka till den plats där jag schasat i väg honom sist. Lite full i skratt blev jag när jag såg att han satt kvar där och såg alldeles villrådig ut.

I övrigt har dagen bestått av redigeringsarbete och hundsim. Jag fick åka själv i dag eftersom Ove hade ärenden att uträtta i stan. Det var inga problem att få Drive att hoppa i bassängen. Jag tror att han börjar gilla det där med simningen. Allti fick köra sina intervaller, men jag minskade ner lite så det blev 4 x 2 minuter.

#1 / / Kattis:

Mycket intressant inlägg Ingrid! Ska faktiskt vidarebefordra det till ett par personer... :)

#2 / / Mia och Greta:

Oj, oj hade ju kunnar gå riktigt illa för dig. Har du några fingar som ännu är "hela"? Midjebälte är nog bra men akta ryggen bara. Men det är klart han släpar väl inte iväg med dig kanske, trots att du inte är så stor ;-)

Stackars Bolt! Vilken syn - blev full i skratt bär jag läste.

#3 / / Eva & Elda:

Grattis till certp....o intrs läsning

#4 / / Göte Lindholm Bödavinden:

Ingrid! Det du skriver om jakt skulle alla hundägare läsa. Det skulle publiceras i Brukshunden och alla hundpsykologer borde lära sig hur verkligheten ser ut. Mina egna erfarenheter från min första hund 1965 och alla andra hundar tills i dag stämmer precis med det du skrivit. Det är en underbar känsla när man kan lita på sin hund och har fått den där otroligt fina kontakten. Då är det inga konstigheter att man kan prata med varandra.

#5 / / Lotta:

Som bekant har jag ju en jaktschäfer som jag aldrig fått stopp på, vilket resulterat i ständigt koppel... :( Hade väldigt höga ambitioner om att fixa detta redan när hon var valp men vi såg inte ett enda rådjur på sju månader, vilket nog aldrig hänt på de år vi bott här, och sen var det för sent på denna självständiga och hårda dam.

#6 / / Anita:

Att bli förb..... på en hund som avvikit var en av de saker jag fick lära mig på gamla statens hundskola av Börjesson och Wilson. Har jag lärt hunden att "himlen" är nära när den kommer på inkallning och vår relation är bra så fungerar metoden (lite beroende på mentalitet också kan jag tro). Men....för den stackars hund som är otrygg med sin ägare och lite förvirrad i sin själ, tror jag att det kan vara av ondo. Inte för jakten, men

för relation, för tilliten.

För mig och mina hundar har det fungerat, men mina hundarna har också varit av "rätt" kaliber.

"Hua" detta är ett intressant ämne.

#7 / / Mikkel:

Grattis med certpoeng til Bias!!! :-D

#8 / / Ingrid:

Lotta, det är precis det jag menar. Ju äldre hunden är desto svårare. Och dessutom sker all träning med väldigt stora risker när hunden börjar bli över 5-6 månader. Det är därför jag kommer att vara mycket noga med nästa valp. Nu har jag "fördelen" att ha vilt in på knutarna, men även om man inte har det, så kanske det lönar sig att uppsöka viltrika områden med den lilla valpen, som knappast ger sig i väg särskilt långt och inte kan åstadkomma någon skada. Jag har tidigare haft samma "problem" som du, dvs viltet lyser med sin frånvaro när jag vill konfrontera valpen. Så var det med Allti. Det var därför hon inte jagade förrän vid 1 års ålder och det hade kunnat vara det sista hon gjorde.

#9 / / Anna:

Grattis Ola och Bias!! Bra jobbat :)



Vi har väldigt få rådjur kvar här pga alla vargar, här är det därför inte heller läge att ha hunden lös om man inte vet garanterat att den håller sig i ens absoluta närhet. Jag vet att Gosa gärna jagar men har tänkt att åka till en bekant som har hjorthägn och se om man kan ha ett litet "utvecklingssamtal" kring det här med att springa efter vilt... för som sagt det kan verkligen vara med livet som insats om dom drar iväg :(