/ Träning /

21 juni - Lydnadsträning, detaljer, detaljer..


Fritt följ med Allti under gårdagens träning.

I går kändes det som en förändring i valplådan. De snuttade och bet i varandras nosar och det såg nästan lite lekfullt ut när Lakrits krafsade med tassen på brorsan Framåt. I morse när jag böjde mig ner och höll fram handen framför Framåt så började han vifta på svansen. Han blev genast min favorit, men jag misstänker att även de övriga, som för tillfället låg och sov, kan vifta på svansen de också:-).

Man ser tydligt att de använder luktsinnet. När Aqila tar en vända i valplådan sitter vissa och vädrar för att sedan svassa runt och leta efter henne.

Den närmaste veckan kommer utvecklingen i valplådan att vara explosionsartad. När jag hade D-kullen var jag i Sevilla en vecka just när valparna var mellan 2,5 och 3,5 vecka. Jag vet att jag lämnade små "marsvin" som just fått upp ögonen och kom tillbaka till nyfikna valpar som sökte kontakt och hade kommit ut ur sin "bubbla".

I går var jag i Eskilstuna och tränade lydnad. Planen var att köra i genom hela programmet och att stanna upp för störningsträning på kryp och apporteringarna.
 
Vi inledde med att träna entréer, där Allti skulle hålla kontakten oavsett vad Ann-
Margret höll på med, typ prassla med godispåse, kasta sig ner på marken osv. I det
här läget är det skönt att inte "tappa" hunden.


Jag har tränat våldsamt på rakställda sidförflyttningar. Här till vänster. Svårigheten
är att få till det mitt under ett program. Nu ser jag att jag på fotot har blicken för lågt.
 
Allti har för hög förväntan vid stegförflyttningar. Förmodligen för att jag tränar det
mycket separat med frekvent belöning. Här säger jag åt henne att hålla snattran och
hon svarar med en lugnande signal (slick om nosen).
 
Vid den första inkallningen tog Allti steg vid ställandet. Jag sa åt henne "Gör om och
och gör rätt". Hon viftade generat på svansen när vi gick tillbaka till utgångspunkten.
Sedan gjorde vi om och hon gjorde rätt...;-).
 
Läggande under inkallningen.
 
 
Framåtsändandet är nog, relativt sett, Alltis bästa moment. Men hennes galopp är
beroende av hur jag säger kommandot Framåt. Om det inte är skjuts i kommandot
kan galoppen blir dålig och då följer det med i hela momentet. Min plan är inte att lära
mig att säga Framåt på ett exakt sätt, utan att hon ska göra likadant oavsett hur jag
säger det.
 
Inbromsning från galoppen. Den skulle kunna vara distinktare, dvs mer omedelbar. Men
jag är nöjd med en kort övergång till trav innan skritten kommer.
 
Ja, så kommer den då den fina skritten.
 
 
Rom byggdes inte på en dag. Jag har kommit på att vår krypteknik förutsätter kontakt.
Så vi körde en hel del störningsträning här också. Nu går jag och sneglar på henne, 
men som sagt..Rom byggdes inte på en dag.
 
Allti har svårt att skälla, men jag borde åtminstone kunna få henne att inte flytta sig 
bakåt. Det har hon gjort här. Det är därför hon sitter snett. I går kom jag på en viktig
detalj. Det syns inte, men jag står något vänsterställd själv. Lite, lite vänd mot Allti. Jag
testade att överdriva och stå med huvudet vänt åt höger, dvs från henne när jag 
kommenderade. Det kan vara en tillfällighet, men då satt hon kvar. Och det är ganska
självklart att min vridning mot henne, trycker henne bakåt.
 
Jag tränar inte ofta apporteringar. I går inledde vi med att Allti skulle hålla kontakt när
Ann-Margret hämtade apporterna. Det var svårare för henne i går än i måndags. Det
spelar egentligen ingen roll för momentet. Men jag vill inte ha en massa störningar mellan
heller.
 
Tung apportering.
 
Hopp brukar jag inte träna så ofta pga belastningen. Men efter gårdagens träning så 
inser jag att man inte får ta något moment för givet..;-).
 
Jag blev mäkta förvånad när detta inträffade på återhoppet.
 
En liten koll på att hon tar sista steget.
 
Ja, vi har lite att träna på och tiden fram till SM går snabbare än man tror. Genom att vi har valparna, kommer jag inte att ha så stora möjligheter att åka i väg under juli för att träna på nya planer och med de störningar jag vill ha. Men en del ska vi nog kunna göra.
 
Inlagan på min bok har kommit för korrektur. Det ska vara klart här efter midsommar och förhoppningsvis har bokbinderiet öppet även under juli. I så fall är det inte länge kvar. 
 
GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLIHOP!