/ Valpar /

7 december - Ett år går väldigt fort!

Jag börjar med att gratulera E-kullen på 1-årsdagen. Det är inte klokt vad snabbt detta år gått. 
E-kullen, ja. Det var i den kullen som jag hade tänkt ta en valp. Nu blev det inte så och jag ska erkänna att jag emellanåt ångrat mig grymt. Men nästa gång tänker jag sjunga som på reklamfilmen: "Det är min tur, det är min tur, det är min tur nu!".

Här kommer jubilarerna:

Enduros Error - och namnet är egentligen ganska opassande. För jag hittar inget fel alls. Tvärtom, så här långt skulle jag vilja säga att han är så nära min bild av en perfekt schäfer som det är möjligt att komma. Vi har inte sett något MH. För min del är det egalt. Jag behöver inte ens se det för att veta att han är suveränt bra. 
 
 
Enduros Egen Vilja - Det var en del diskussioner kring pälsen, men med facit i hand hade jag gärna behållit denna pärla. Hon hade blivit en perfekt rapporthund. Snabb och tyst. Man ska inte jämföra hundar, men det är snudd på att jag ändå skulle vilja påpeka att hon bevisar att man inte ska välja hund efter färg och pälslag. Hon är nervfast och gör det mesta rätt. Nu vet jag att hennes matte kommer att få mycket glädje av henne i sök- och spårskogen, men för en rapporthundsförare gör det lite ont i själen ;-). 
 
Enduros Elda På - Oj, oj, oj så liten hon var. 218 gram och de första två veckorna letade jag efter henne med blicken varje gång jag kom in i valprummet. De andra "elefanterna" tyckte jag bara var störande. Men jag är glad att jag inte lade mig i naturens gång. Då hade jag aldrig fått veta om hon hade den naturliga livskraften. Och visst har hon det. Rapporthund så klart.

Enduros Epic Noomi - Ett fantastiskt uttryck redan som valp och det har hon behållit. Kennelns första export. Partysvenskan som blev norska. Det gör inte så mycket att hon inte blir rapporthund. Jag har sett hennes spår och det kommer att bli bra. Det ska bli spännande att följa hennes framfart på tävlingsbanorna, där jag vet att husse har siktet ställt högt.


Enduros Essi Allt. Frågan är om hon inte är snabbast i kullen. Vi har inte tagit tid eller tävlat, men jag har fått för mig det. Lite mer ljudlig än övriga, men det hänger i hop. Temperament, snabb och man får se upp med ljudet. Det fixar hennes husse och matte. Det ska bli så roligt att se utvecklingen under nästa år.


Enduros Etta, som under tre veckor hette Enduros Egen, men det blev inte så. Däremot kommer hon säkert att bli rapporthund. Hon är på god väg. Hon ger ett mycket stabilt intryck och ljud är inget hon tar till i första taget. Jag misstänker att Etta, Elda och Essi kommer att tampas en hel del på rapportbanorna framöver. Mamsen får ge järnet om hon ska hålla undan. Men hon pensioneras kanske lagom innan hon riskerar att få stryk..;-).

Grattis alla E-hundar på 1-årsdagen!

Veckan har varit full av jobb som vanligt. I tisdags åkte jag och Ove till Flen och tittade på när Sörmlandspolisens hundförare tränade. Vi åkte dit för att titta på Bastian (Drive). De körde sök på förmiddagen och jag kunde se stora framsteg. Ordning och reda på stigen och ett enormt tryck i sökslagen. Han hade väl inte kommit i gång riktigt i sin anskällning. Men några rena skall blev det. Efter lunchen följde vi även med till ett ridhus och tittade på lite lydnad och bettövningar. 

Jag har fortsatt grundträningen med Allti, även om det inte varit världens bästa vecka för det. Simträning i måndags, promenad i obanad terräng i tisdags. I onsdags kom det snö, så då blev det snöpulsning. Likaså i går. I dag har vi kört intervaller. Eftersom det är lätt vecka, så backade vi tillbaka till 2 x 8 x 100-250 meter. Jag tog kortare sträcka, eftersom hon fick slita hårt i snön. 

Jobbmässigt så har jag fått fler uppdrag och i dag blev jag uppringd av Högskolan i Borås, som undrade om jag ville komma dit och föreläsa. Klart att jag vill. Det är något att se fram emot. Ledarskap, organisation och maktstrukturer kan man prata så mycket som helst om.

Trevlig helg på er!
#1 / / Eva & Elda:

Ja tänk va tiden går fort,,,,minns när man läste om dom små o Twiggy som va minst som nu heter Elda,,,,vi e så nöjda med Elda,,,Grattis tilla E hundarna

#2 / / Jenny & Error:

Vilken otroligt snygg kull du fött upp Ingrid.
Grattis till alla fina Elit-valpar :)

Kul att det går bra för Bastian (Drive)

Du var inte arbetslös länge men du är ju driftig som få. Skönt att det går bra :)

#3 / / Linda och Clicker:

Grattis till E-kullen. Måste bara sägat, Error och Noomi, vilka otroligt vackra hundar!!!!!

#4 / / Mia och Greta:

Grattis till alla E-barn :-)