/ Allmänt /

31 december - Nu ser vi framåt!

Enduros Dio med matte laddar för 2013
 
Uppföljning 2012
För ett år sedan sammanställde jag mina tankar inför 2012. Förhoppningarna kan sammanfattas med:
  • att vi skulle få vara friska - Check
  • att tävlingsmässigt hitta känslan - Check
  • att ha ett säkert kryp och uppletande på tävling - Check
Ja, vi har varit friska. Jag kan inte ens påminna mig om att vi har varit förkylda. Med ett fembästasnitt på 616,2 poäng, så har naturligtvis känslan varit bra. Förutom Årets Rapporthund, var vi väldigt nära Årets Brukshund också. Bara en liten border collie har haft ett bättre snitt under 2012.
 
På de 6 rapporttävlingar vi gjort så har det blivit 6 cert. Snittet på uppletandet har varit betyg 9 och snittet på krypet betyg 8. Båda dessa moment hade det gått troll i under 2011. Jag har för övrigt kommit på vad trollet bestått av. Nu när vi under en period i princip bara gått långa promenader, så har Allti tagit sig tid att äta en massa hästskit. Det gör mig ingenting, men hon lämnar sin boll där och det kan ta en stund innan jag upptäcker att hon inte har sin boll med sig. Då brukar jag be henne springa och hämta den. Men så hände det för någon kväll sedan att hon bara stod där som ett fån och jag blev irriterad och sa på skarpen: "Men hämta din boll då (för helvete)!". Jag vet inte hur många bollar hon har förlagt ute i skogen. Men Allti gillar inte alls en irriterad matte. Då väljer hon att checka ut, springer hemåt, ställer sig på trappen och ser allmänt förnärmad ut. Det blir inte bättre av att jag blir ännu mer irriterad och vrålar "Hit!". Hon rör sig inte ur fläcken om jag är arg. Sedan  insåg jag att min hund är smart och förställde rösten till något kvittrande läte "Men kom då lilla gumman, spring och hämta bollen nu", samtidigt som det kokade i mig. Hon köpte inte det heller. För hon kände på långt håll att jag var irriterad. En ulv i fårakläder om jag uttrycker mig så. Och jag tror det var exakt det som hände på flera tävlingar 2011. Jag blev irriterad och hur vanlig jag än lät på rösten, så kände hon mycket väl mitt missnöje och irritation. De fem minuterna i uppletanderutan blev en enda lång nedåtgående spiral. Om hon inte hittade något föremål första minuten, så var det kört. Så den där känslan har jag jobbat mycket på.
 
Det blev ingen Enduros Egna under 2012 och jag funderar mycket på just det. När är det dags att skaffa en egen valp? Med E- och F-kullen så nära varandra har det blivit ett antal valpträffar under 2012. Det är inte utan att man blir sugen. Samtidigt vet jag vilken kraftansamling som krävs att träna upp en hund och det första året är "värst". Jag tänker också på de ljuvliga promenader jag har med mina viltrena hundar. Jag behöver inte bekymra mig alls. Tänk om jag får en ny som förstör alltihop. Samtidigt har alla mina hundar blivit viltrena, så varför skulle det hända? Nu bor vi ju dessutom så nära viltet att en ny valp här får lära sig vad som gäller redan från början.

Drive var också en episod att minnas från 2012. Det var tre slitsamma månader, men jag lärde mig mycket. 
 
Mina förväntningar på 2013 kan sammanfattas:
  • att vi kan höja tävlingskvaliteten ytterligare ett snäpp. Det finns lite att arbeta med under våren.
  • att jag får i gång Bahlenberg InMove  på allvar
  • att boken "Träna och Tävla rapport" blir så bra som jag har tänkt mig och att den kan tryckas under våren
  • att E- och F-kullen gör lika bra MH-n som tidigare kullar och att de har bra leder
  • att det går bra för Endurohundarna ute på tävlingsplanen och att deras hussar och mattar har roligt med sina hundar
  • att jag får min blivande tävlingskompanjon - Enduros Gasa
  • att 2013 blir ett roligt år med fler toppar än dalar
 
Gott Nytt År till er allesammans!
#1 / / Lina :

Gott Nytt År kära kennelfamilj!

#2 / / Anonym:

Testar bara

#3 / / Jenny i Sollefteå:

God fortsättning på 2013! Må alla förhoppningar falla in! Lycka till :)

Vilken härlig bild på Dio, bra att hon läser regelboken noga :)