/ Allmänt /

29 augusti - Vi reser oss igen..;-)

 
Det har varit lite segt ett par dagar efter SM och som alltid så slutar det ändå med att jag försöker se något positivt i det som händer. Det jag kommit fram till är att jag trots allt fick ett kvitto på att vår uppladdning inför SM var perfekt. Det var alltid enklare på den tiden då jag höll på med friidrott. Då kände jag ju själv när jag var i form och när jag var nertränad. Nu får jag försöka lista ut hur hårda fyspass jag vågar köra med Allti, hur tätt och när nertrappningen ska ske. De som hände på sista sträckan, hade trots allt kunnat inträffat på första och då hade jag aldrig fått något kvitto. De enda sträckor som man kan mäta den rena snabbheten på är första och tredje. Och där fick jag besked om att Allt-I tillhör de absolut snabbaste rapporthundarna i landet. Om SM hade gått i april-maj, så tror jag faktiskt inte att hon hade varit så snabb. Vi körde väldigt hård uppbyggnadsträning under våren och den blev inlagd under en ganska kort period för att komma i gång efter valparna. Jag vet att jag sa till mina närmaste vänner att jag tyckte hon kändes seg och tung i steget. Under hela sommaren har vi trappat ner på den typen av träning, minskat antalet upprepningar på intervallerna och nästan bara kört korta, snabba race den senaste månaden. Även på den fjärde sträckan gav hon styrkebesked. Många av hundarna hade sämre tider till första skytten på sista sträckan. Allti låg på ca en minut till skytten på andra skicket och det gjorde hon på fjärde också.

I går packade vi ryggsäckarna. Jag ska villigt erkänna att det tog emot. Under ett par dagar ville jag bara spy åt hundträning. Tänkte att dessa tre jyckar får allt bli våra sista. Domarkortet skickar jag tillbaka och så kan jag ägna resterande del av mitt liv till att göra något betydligt mer givande än detta. På fullt allvar faktiskt. Vi körde bara fyra korta skick i går. 3 skick på 300 meter och en förlängning på ytterligare ca 300 meter. Sträckan gick på en stig. Jag vinklade av nittio grader och kunde se ner till stigen. Jag hörde galopp, galopp, galopp och såg henne skymta till nere vid vinkeln. Ytterligare ett galoppsprång och sedan tvärnit och upp till mig. Då kunde jag till och med le lite.

I kväll åkte vi till Strängnäs och vallade hel uppletanderuta. Ove lade ut föremålen. Jag vill inte veta var de ligger. Mest för att jag ska få samma känsla som på tävling. Klubbens ruta är ganska svår. Jag har dömt där många gånger. Uppletandet gick suveränt bra. En riktig blogghund. Hon plockade in föremålen på 2,30. Efteråt, medan Allti sprang omkring med sin boll, plockade vi trattkantareller i rutan. Det fanns så otroligt mycket kantareller där!

Efter uppletandet körde jag samtliga lydnadsmoment utom apporteringarna. Det kändes väldigt bra alltihop. Det enda jag kan anmärka på är att jag skulle vilja ha 2-3 galoppsprång till innan hon växlar tempo på framåtsändandet. Och jag vet att det kan bli så när jag har belönat övergångarna för ofta. Då vill hon gärna göra dem lite väl tidigt, redan på 8-10 meter.

Jag har suttit och kollat i tävlingskalendern. Vi ska tävla i Strängnäs på lördag. Sedan är det två veckor till nästa tävling i Surahammar. Veckan därpå Katrineholm. Jag är dock orolig för att hon snart ska börja löpa. Jag hoppas att vi klarar september månad ut, men säker kan jag inte vara. I april hade jag anmält till tre rapporttävlingar och då löpte hon så att vi missade alla tre. Optimal otur. Jag hoppas att det inte blir likadant i september. Efter valpkullarna har jag inte haft riktig koll, utan det har kunnat vara vad som helst mellan 5 och 7 månader. Det finns visserligen ett par rapporttävlingar i oktober och november, men jag inbillar mig att september är trevligare ur väderlekssynpunkt. Dessutom är Allti i kanonfin form nu.
#1 / / Kerstin Gustafsson:

Rätta takter....på´t igen !

#2 / / Lena:

Ja det är konstigt så snabbt tävlingsinstinkten kommer tillbaka. Det ligger väl i blodet:-)

#3 / / Torbjörn:

Ja visst reste ni er igen ;-)
Ni verkar ligga på en mycket hög lägstanivå just nu.

/Torbjörn


Svar: Haha! Ja, det börjar fungera bra nu.
Kennel Enduro

#4 / / Mia och Greta :

Skulle vilja se dig sluta med hundträning ;-) Hm... och domare, du är på´t igen :-)