/ Allmänt /

29 oktober - OMG vilken vecka!

Veckan har för min del varit näst intill omänsklig. Upp halv sex och rastat hundar. I och för sig unnar jag mig lugn morgon och är på jobbet först vid halv nio - nio. Sedan har det varit jobb till halv sex. Hem, rasta hundar och ätit för att sedan fortsätta jobba till en bra bit efter midnatt. Några inlägg på Facebook har jag hunnit med, men bloggen har fått vila. Förutom tiden, så har jag inte haft så mycket att berätta. Det har jag väl inte i dag heller, men jag skriver ändå;-).


Halvsyskonen (Allti-barnen) Bolt och Dio

Hundarna har accepterat en lugn vecka där det vissa dagar bara blivit rastningspromenader. Odette höglöper och stackars Bolt har det lite jobbigt. Men han är lätt att hantera och vi säger åt honom att gå och lägga sig. Då är det lugnt ett litet tag.

Allti hade problem med sitt vänstra bakben i söndags. Hon haltade inte, men ville inte trampa ner på det. När jag höll upp höger bakben, så att hon var tvungen att trampa ner, så vibrerade vänster ben. Det har i alla fall blivit koppelrastning ett par dagar. Sedan var hon som vanligt igen. Söndagspromenaden med race över gärdena och Bolt som tacklar henne kan ju ha gett henne någon sträckning.

I dag har jag haft sovmorgon. Vi steg väl upp framåt halv nio. Fasen så skönt med hundar som sover länge. Jag snabbrastade hundarna medan Ove gjorde frukost. Sedan fick alla utom Odette vara i rastgårdarna medan jag tvättade och städade. Vid tvåtiden packade jag in Allti och hennes barn i bilen och åkte till Kjula för att spåra. Medan spåren låg fick de leta föremål i en korridor. Alla tre var så duktiga. Jag var imponerad av Dio som utan problem sprang ut hämtade, lämnade av, ut igen osv. Det är riktigt tryck i den hunden. Både Ove och jag har märkt hur hon förändrats i flocken under de här drygt två veckorna. I början lite försiktig, men har hon tagit till lite attityd och försöker även sätta Bolt på plats:-).


Dio alltid först:-)

Hundarna fick var sitt spår. Allti fick ett med tre spetsvinklar efter varandra och jobbade fint. Dio missade en pinne, men hade ett knepigt spår där jag passerat över en mur två gånger. Hon tog vinklarna klockrent och murpassagerna var exakt där jag gått. Bolt var också duktig. Han slog lite i en vinkel och vid apporten efter det, så fick han ligga ett par minuter. Det fungerade bra med micropausen och han blev noggrannare igen.


I morgon är det tre veckor sedan Allti parades. Om det finns några valpar så har äggen vandrat genom äggledaren, fäst i livmodermn och börjat bilda moderkakan. När jag röntgar Dio på tisdag så ska jag boka tid för ultraljud i början av vecka 45. Jag ska dessutom låta dem ta blodprov för SLU:s forskningsprojekt om atopisk dermatit. De behöver blod från friska hundar över 5 år. Det är främst hud, öron och mage det handlar om. De vill ha blod från både friska och sjuka hundar för att jämföra generna på mikronivå. Allti har aldrig varit röd i tassarna. Jag har aldrig ens petat i hennes öron. Hon får inte ens svart gegga. Hon har heller aldrig haft problem med magen. Ingen av våra schäfrar har varit speciellt sjuka. Bowie var lite känslig i magen och vi kunde inte byta foder hur som helst. Han tålde heller inte tuggben och grisöron. Vid något tillfälle var han röd mellan trampynorna. Jag såg det aldrig som något problem, utan klippte bort håret där och pudrade med uttorkande sårpuder. Dolly hade inga problem alls och inte Fox heller. Dolly fick dock en pålagring på ena höften, trots att hon var friröntgad. På Fox fick vi ta bort halsmandlarna, det var allt. På både Qrossa och Bowie fick vi ta bort analsäckarna. Qrossa hade lite öronproblem som vi fick behandla någon gång per år och när det var fuktigt ute kunde hon bli röd mellan trampdynorna. Inget större problem, utan det var bara att se till att hålla torrt. Bolt har varit röd mellan trampdynorna vid något tillfälle. Han hade också lite röda öron i våras, men det gick bort av sig själv när jag hade torkat rent.

Man kan fundera vilka av hundarna som är att betrakta som friska. Jag upplevde/upplever alla som friska, men kraven för att delta i en sån här undersökning är sannolikt att de ska vara friskare än friskt. När det gäller atopisk dermatit, gissar jag att bara Dolly, Fox och Allti skulle kvalificerat sig för provtagning på den friska sidan.
Lite sjukt har detta allt blivit.

#1 / / Mia och Greta:

Låter som du har fullt upp fast du inte "gjort" så mycket:-) Men hur lugnt kan det bli med fyra hundar? Ja det är lite märkligt det där med röda tassar och brun gegga i öronen. Undrar om det hänger ihop? Röda tassar och öronen alltså. Min första hund hon hade både och ganska ofta medans dom andra inte haft något av det. Greta däremot är lite röd och geggig i öronen men inget jag oror mig över ännu.

#2 / / Jenny Sollefteå:

Vad bra att du skriver fast du tycker att det inte finns så mycket att skriva om. Jag blir SÅ glad att få höra om Dio och se henne på bild :)



Nä, hon är ingen mespropp lilla Dio, hon kan hon med ;) Här hemma var det hon som bestämde över Exito trots att han är äldre och jag tror att hon till och med hade övertaget över Elba på slutet innan hon flyttade...



Kul att höra att hon gör uppletandet bra. Daniel tränade mycket på det innan Exito kom, både att söka stora som små saker i olika höjd (typ en plastkapsyl ovanpå en stolsrygg eller ovanpå den uppställda skottkärran) och avlämnandena :)



Pussa lite extra på Dionosen från oss!