/ Träning och valpar /

25 maj - Bytesdemonstration kontra social kamp

Jag ska börja med att berätta vad som hände på morgonpromenaden i måndags. Jag hade först varit ute på en kombinerad rastnings-och träningspromenad med Did It. Sedan var det Allti's och Bolts tur. Vi tog den vanliga stigen genom skogen och var ute på gärdena i ca 40 minuter innan det var dags att gå hemåt igen. Vi gick exakt samma stig och bara 150 meter från huset, så stannade hundarna ca 10 meter framför mig och nosade på något vid sidan av stigen. Jag trodde det var hästskit eller något för båda två stod och luktade intresserat bakom en buske. När jag kom fram såg jag vad det var. Ett litet, litet rådjurskid. Jag föste undan hundarna som snällt gick vidare. Skyndade mig därifrån, men bilden av det pyttelilla, max en vecka gamla rådjurskidet följde mig hela dagen. Det låg blixtstilla i en liten grop med en buske som dolde den på ena sidan. Jag hade tusen frågor i huvudet och ringde en jägare jag känner. Jag kunde inte begripa varför det lilla kidet låg lämnat där. Han förklarade att mamman lämnar dem i skydd medan hon går och betar. Men herre min je - den kommunikationen skulle jag vilja se.
" Ligg nu stilla och vänta här, mamma kommer tillbaka om en timme eller så."
Helt otroligt. Jag gick förbi på eftermiddagen och då var rådjurskidet borta, så mamman hade väl varit och hämtat det.
Men jag tycker ändå att det var märkligt. Att hon lämnade kidet så nära bostadhusen och det borde ju funnits vittring av oss eftersom vi passerat bara max 45 minuter tidigare.
Detta är kanske en tankeställare för alla som är ute i skogen med sina hundar. Det kan se väldigt fritt ut, men ligga både rådjurskid och harpaltar gömda. Nu är mina hundar vana med vilt, men det finns säkert en och annan som skulle nypit till.
Trots att mina hundar inte rör viltet, så går jag nu väldigt försiktigt i skogen för att inte störa i barnkammaren.

I kväll är det sista kvällen med Did It. Tiden har flugit i väg och hon har varit så snäll. Både på nätterna och på dagarna på jobbet. Jag hade lovat hennes matte att träna avlämnanden och det har blivit ett antal timmar...;-). Faktiskt på varje promenad och tiden har flugit i väg. I början fick jag kämpa ett bra tag, men allteftersom har det gått snabbare och snabbare.

Jag har haft "bumeranghundar", dvs hundar som redan från valpstadiet kommer tillbaka med allt man kastar åt dem. Men jag har också haft hundar som Did It. De tycker det är kul att kampa, men när de väl vinner föremålet eller man kastar det, så ägnar de sig hellre åt att springa runt för att bli jagade eller gå och lägga sig med bytet en bit bort. Man ser det i valpkullar. En som har fått tag i en leksak och springer runt med alla de andra efter sig. Och det är precis så Did It skulle önska att vi tvåbenta gjorde.  

I går filmade vi. I inledningen av träningen fick hon ha sin boll och springa sig lite trött. Det har varit ganska meningslöst att försöka med byteshandel direkt. Mitt mål med veckan var att inte bara få till stånd byteshandel "ur mun i hand". Jag ville också att hon skulle bjuda upp till fortsatt kamp och inte springa i väg så fort hon fått föremålet.

Jag började med två likadana bollar för att bara få till stånd en byteshandel. Men kriteriet för att få min boll, är att vi först kampar med den hon har. Som ni ser är hon duktig på att leka själv med bollen, vilket inte underlättar det hela. Vitsen är ju att hon ska upptäcka skillnaden: Hur roligt det är att leka med mig (och sen hennes matte) och hur tråkigt det är att stå där med en boll som ingen bryr sig om. Hon kommer så småningom med bollen men sticker i väg om jag försöker ta den. Jag upptäcker det och låter mig inte luras av att hon lägger bollen på "osäkert" avstånd. Jag bestämmer mig för att om jag ska ta den, så ska jag inte behöva sträcka mig emot henne. Jag vet ju att hon sticker då. Om det är på gränsen så flyttar jag mig hellre bort från henne.




På nästa film har hon börjat förstå att komma tillbaka med bollen. Hon får vinna sin boll i stället för byte. Helst vill jag ju "sudda" bort den boll jag har och belöningen ska vara kampen med den boll hon har. Till att börja med sticker hon i väg en bit efter vinst, men efter ett tag stannar hon och sträcker fram bollen i gen. Jag vill också att hon fortsätter kampa trots att jag tar fram "min" boll och kör lite störningsövningar på det.




Nästa steg är svårare. Då använder jag två föremål som uppenbarligen inte är jämbördiga för Did It. Bollen är roligare än den ihoprullade handsken. Hon hämtar gärna handsken, men släpper den för att inrikta sig på bollen som jag har. Detta beror främst på att hon är van att få komma i full galopp, släppa föremålet och kasta sig på bollen. Men kennelmamma har ändrat spelreglerna en aning...;-). Det blir ingen boll och inget annat kul heller för den delen om inte jag får föremålet. Dessutom ska jag inte bara ha det. Hon ska kampa med det också. Efter ett tag kommer det som jag väntat på hela veckan. När vi kampat rejält med föremålet och hon får vinna det, så kommer hon tillbaka och bjuder upp till förnyad kamp.




Jag hade alltså nåt mitt mål med veckans träning. Men jag har upptäckt att det varit väldigt svårt för mig att komma nära henne när hon har ett föremål. Därför har jag alltid rört mig bort från henne. Men jag bestämde mig för att hon måste tåla att jag går fram till henne och klappar om henne även när hon har föremålet. Inte springa i väg så snart jag kommer i närheten. Hon får något återfall emellanåt, men de kommer alltmer sällan. I den här övningen där jag rör mig omkring henne så går jag i väg så snart hon lägger sig och myser med bollen på egen hand. Jag vill inte att det ska vara ett dugg roligt för henne att leka själv. Jag har avbrutit många övningar under veckan med att jag stoppar min boll i fickan och avbrutit all lek med henne. Helt enkelt gått därifrån. Och visst har hon kommit då. Och visst har jag fortsatt att leka...;-). Det finns ingen anledning att hetsa upp sig. Jag vet ju vem som har "nyckeln".

På nästa film försöker jag dessutom att jobba utan byte. Det ska bara behövas en boll och den ska vi leka med.

Ett magiskt ögonblick i nästa film är när hon fått behålla bollen och tänker ge sig i väg. Jag bara står med händerna i fickorna och tittar på henne. "Och plötsligt händer det."




I dag har vi fortsatt leken/övningarna och när vi fick i gång "bumerangstuket" körde jag några uppletanden med avlämnanden. Det gick riktigt bra, även om jag gick i från henne vid ett tillfälle då hon fick återfall. I morgon blir det glädjefnatt för Did It. Matte kommer!!


#1 / / Eva:

Vilket fantastiskt tålamod du har! Roligt att se filmerna, och hur hon börjar fatta vitsen.

#2 / / Ingrid:

Jag har egentligen dåligt tålamod, men i såna här sammanhang kan jag hålla på i timmar...;-)

#3 / / Jenny o Dio:

Du har verkligen lagt ner ett stort arbete med DidIt. Roligt att se vilka framsteg ni gjort på en vecka. Du har en ängels tålamod! Inspireradne träning att testa även på vår lilla bollryckare :)



SV: Jag använder inte fot-kommandot i rallyn, det är bara "sida" jag använder. Jag håller helt med om att det är synd att förstöra lydnadskommandona! Rally började jag träna med Elba, därför att hon inte gillade "momentnötandet" i traditionella lydnaden (rallyn är ju mycket friare på det), och nu är jag med bara för den sociala biten. Vi är ett kul gäng som träffas och tränar och det vore synd att missa. Egentligen är rally ingen sport för Dio, men det skadar henne knappast heller :)



Jag börjar ta för mig lite mer när det gäller lydnadsträningen med Dio också, men det är tiden som tryter för min del. Daniel har huvudansvaret för Dio oh hennes träning. Då slipper jag ha dåligt samvete över att jag inte hinner med. Det var ju därför jag omplacerade Elba.



Jag tränar lite då och då och vi coachar och diskuterar med varandra under tiden den ena eller andra tränar (om jag hinner vara med en stund när Daniel tränar).

#4 / / Ingrid:

Bra att vara två som aktiverar Jenny. Själv är jag rätt ensam om alla tre;-). Jag har så lågt ljud på min dator, så jag hörde det som Fot. Men egentligen tror jag inte det spelar någon större roll. Det mesta man säger är situationsbundet ändå.



Det där med avlämnanden är inte alltid det enklaste. Man måste ha tålamod och inse att man sitter på nyckeln. Aktivitet=belöning. Ingen aktivitet=trist.



#5 / / Mia och Greta:

Å vilka härliga filmer. Vet nu vad jag har framför mig.. ;-)

#6 / / Harriet:

Jag fick ha Did It hos Ingrid i en dryg vecka då jag var bortrest. Denna hund är inget man lämnar hos maken som är helt novis i hundvärlden och har synnerligen lite koll på läget. Ingrid var dessutom så otroligt generös mot mig att hon tränade in avlämnandet på Did It. Jag hade fått princioen visad och beskriven men inte nått hela vägen. Jag väntade inte ut henne tillräckligt länge utan halade fram den andra bollen för tidigt vilket gjorde att hon inte kopplade ihop vad hon själv skulle göra för att få mera lek. På Did It är det ingen idé att byta en boll mot godis, hon tycker inte det är värt ett sådant byte. Det är ok som byte innan bollen ska ner i fickan dock. Ja vad kan man mer säga än att det är en verkligt stor tillgång att ha en sådan uppfödare som Ingrid som alltid hjälper när man hör av sig i olika frågor om sin hund. Inte bara hjälper utan gör det så man inte känner sig besvärlig. Tack Ingrid för denna härliga hund som hade lite svårt att komma till ro då hon säkert trodde att hon flyttat till dig;) Hon somnade ändå till slut brevid min säng.

#7 / / Ingrid:

Tack Harriet. Det var roligt att få låna din skatt en dryg vecka. Fick en väldigt bra bild av henne, såväl brister som förtjänster. Nu är jag förstås ute på hal is, eftersom du nog inte vill veta av några brister. Men man blir kallare och kallare med åren. Jag ser faktiskt brister även på Allt-i, även om de inte är vare sig många eller speciellt allvarliga;-).

#8 / / Harriet:

Så rätt så! Några brister vill jag inte veta av;) Den enda som tillåts påpeka några sådana är ju du, med all rätt:-)

#9 / / Kattis:

Så himla kul det var att se hur du tränar! Och vilka framsteg hon/ni gjort! :)