/ Valpar /

20 mars - Ett kärt återseende


En underbar bild från gårdagens valpträff... nåja unghundsträff då.
Rex (Canis Royal) leker med sin reservhusse. Ann-Margret har
tagit de flesta av fotona här.


Gårdagen kan man säga gick i glädjens tecken. Att träffa Cupervalpar är bland det häftigaste i livet som uppfödare. Sociala, balanserade hundar med hög arbetskapacitet och som bara gör allting rätt. Hela kullen gjutna i samma härliga form.

Jonas kom hit redan i fredags och jag fick träffa underbara lilla Chriga. För hon är både liten och underbar. Hennes husse fick dock bassning av mig för att hon var för tjock. Jag vet inte hur andra gör, men mina hundar kan inte ligga konstant på samma fodermängd. Nu ger jag mina 50% färskfoder, men omräknat till torrfoder, så varierar Alltis intag mellan 6 och 10 dl, beroende på intensitet i träning och var hon ligger i sin löpcykel. Under vinterhalvåret när vi kör hårdare fysträning och vid fällning inför löp, behöver hon mer foder. Under tävlingssäsongen, då hon inte bränner lika mycket (låter konstigt va?) och när hon har pälsat på sig, så minskar jag fodermängden. Och jag känner kontinuerligt på hullet. Revbenen ska kännas tydligt, men höftkammarna ska inte sticka upp.

I går hade jag fullt upp hela dagen. Jag började med en timmespromenad med våra hundar, eftersom de skulle stå i hundgården hela dagen sedan. Det är fascinerande med Bolt. Allti höglöper och det är för jobbigt att ha dem tillsammans inomhus. Men jag kan gå ut med dem tillsammans utan problem. Bara att sätta en boll i käften på honom så har han annat att tänka på. Lustig hund.

Sedan förberedde jag lunchmaten till valpträffen och det blev lite svettigt att hinna till klockan 11. Fyra vovvar kom till träffen denna gång:


Enduros Chriga, som kom med husse ända från Karlskrona.



Enduros Canis Royal (Rex) kom med sin husse och reservhusse
ända från Göteborg.



Enduros Cax. Han tillhörde ju de ljusaste i kullen, men hade mörknat
på sig rejält sedan i höstas.



Enduros Clicker. En fin kille av storlek mindre:-).

Innan lunch körde vi budföring och vindövning på föremål.



Här är det Chriga som är i farten. Även jag fick lite motion..;-).



Rex har alla tänder på plats.


Fin i hullet, konstaterar jag, som har lite dille på att kolla fetthalten
hos hundarna....


Calle tränar lek och avlämnanden med Rex.



Jag vet inte vad jag höll på med här, men Rex är en underbar hund
som man har svårt att hålla tassarna borta från.




Vacker är han också. Och den som var först ut att röntga.
HD A och ED ua. Jag ser fram emot att se honom på MH i juli.


Efter lunchen gick vi ut i det underbara solskenet i gen. Vi började med uppletande och därefter lydnad. Förra helgen på SBS (Svensk Bruksschäfer) hade vi Leif Carlsson som föreläsare. Han uppmanade bl a oss uppfödare att vara uppmärksamma på hundarnas uthållighet i arbete. Detta resulterade i att jag själv åkte hem och testade Alltis uthållighet på det sätt han nämnde. Lite taskig kände jag mig när hon på sitt uppletande fick leta tomt i 5 minuter. Men jag avslutade med att efter dryga 4 minuter kasta ut ett föremål nära när hon var utom synhåll. I vilket fall som helst så kunde jag konstatera att hon letade lika intensivt hela tiden. När jag stod och tittade på "mina" C-valpar fick jag en känsla av att de skulle kunna hålla på hur länge som helst utan att minska i intensitet. Riktiga arbetsmaskiner. Mest imponerad blev jag av Rex. Vilket tryck och vilken intensitet. Tyvärr missade jag att filma hans uppletande. Det som är imponerande är att han är en naturbegåvning. Hans husse har inga tävlingsambitioner, men aktiverar honom en hel del med godissök och har gått kurser med honom. Men hans träning kan knappast jämföras med de övriga. Detta kunde man absolut inte se något av. Det var faktiskt samma sak förra sommaren. Hans första spår i livet var det bästa jag sett på en så ung valp. Ner i spårkärnan, spårade utan att lyfta huvudet i 75 meter fram till första apporten. Fortsatte sedan och tog klockrent den vinkel vi hade lagt in och fortsatte fram till slutet utan ett enda tapp, utan att lyfta huvudet en enda gång.


Rex vid förmiddagens vindövning, leker med det föremål han hittat.


Linda med Clicker vid uppletandet.


Filmer:

Clicker uppletande och lydnad


Cax uppletande


Jag retades lite med Jonas när Chriga skulle leta. Jag lade ett föremål ganska nära. När jag redigerade filmen så behöll jag ljudet på. Annars har jag börjat ta bort ljudet eftersom det inte är så kul att få med alla kommentarer(framförallt mina). Jag vet inte om det hörs så bra vad Jonas säger, men när Chriga har letat ett tag så utspelar sig följande dialog:

"Var ligger den?", frågar Jonas som börjar bli orolig när Chriga inte hittar direkt.
"Det ska du skita i", svarar jag och fortsätter filma.
De övriga fnissar lite över denna kommentar varpå Jonas säger:
"Du har väl ljudet på, så att alla kan höra vad det är för kennelmamma man har..."
Här kommer filmen på Chrigas uppletande.


Clickers lydnad höll samma fina klass som den jag sett på Cash förra helgen. Fantastiskt fin bakdelskontroll i vänstersvängarna och otroligt koncentrerad för att vara bara 13 månader. På fria följet var det bara högersvängarna som var lite yviga. Men det fixar Linda:-).

Jonas och Chriga hade också kommit en bit på väg, men han fick i läxa att bygga upp en högre förväntan och inte ha så bråttom att gå långa transporter innan hon är 100% koncentrerad i fotposition. Vid längre transporter tappade hon intresse och började nosa. Det skulle hon knappast göra om hon förväntade sig en explosion av lek när som helst. Samtidigt en avvägningsfråga hur taggad hon kan vara innan pip kommer. Är det inte fantastiskt med hundträning..;-).

Therese och Cax hade inte kommit så långt med fotgåendet, men de har en sån härlig relation, så det kommer att gå snabbt. Cax är otroligt lyhörd och älskar verkligen sin matte. Matte dessutom lugn och duktig med sin hund. Så alla förutsättningar finns.

Rex husse har inga tävlingsambitioner utan ville i första hand träna på att han inte skulle dra i kopplet. Rex visade sig vara helt ointresserad av vad husse höll på med. Köttbullar spelade ingen roll, utan det var nosen i backen och han var helt utåtriktad. Och de berättade att han var jobbig att gå ut och promenera med. I den traditionella hunddressyren skulle man rekommendera kraftiga ryck en gång för alla. Förutom att det är otrevligt och knappast något som Rex husse kan eller orkar hålla på med, så tror jag att man måste komma åt frågan "varför" en hund hellre vill gå med nosen i backen och dra åt alla möjliga håll i stället för att vara uppmärksam på sin husse. De flesta som rycker och sliter får göra detta till och från under hela promenaden år ut och år in och det enda som uppnås är en hund som blir väldigt stark i nacken...

Vi resonerade om det och Linda tog fram en kamptrasa. Calle lekte med kamptrasan och då uppdagades nästa sak att träna på. Nämligen att kunna ta upp trasan utan att få hundkäften över handen. Det klassiska och det vi gör reflexmässigt är att skynda oss att rycka undan trasan. Vilket blir en inbjudan till jakt för hunden. Så vi jobbade med förbud och när vi tog upp leksaken förde vi den mot hunden i stället för att rycka den bort från hunden. På filmen har vi hållt på ett tag och Rex köpte detta väldigt snabbt. När Calle jobbat upp ett samarbete med Rex fick han avsluta med att sätta på kopplet. Nu var det inte längre fråga om att dra i kopplet och så fort Calle pratade med Rex vände han upp. Titta själva. En helmysig hund.

Film på Chriga och Rex (Canis Royal)



Therese och Cax




Jonas och Chriga


Vi var klara strax före fem och jag gick en långpromenad med hundarna. Sedan var jag ganska mör i benen ska jag ärligt erkänna. Man blir inte yngre med åren precis...;-).

Solen skiner i dag också. Jag har varit ute en timme med hundarna och tänkte faktiskt passa på och träna lite lydnad nere på grusplanen. Kanske ett uppletande i skogen också.

#1 / / Bengt-Ove och Duro:

Fina är dom, och det syns att de tycker om att träna.Svansarna går även om dom sitter. Fina kort, och trevliga filmer.

Vh från ett soligt Blekinge

#2 / / Jonas:

Tack för en trevlig helg! Jag kommer gärna tillbaka trotts en sträng och frispråkig Kennelmamma ;)

#3 / / Linda och Clicker:

Tack för en supertrevlig dag. Så roligt att se alla trevliga hundar och människor.

#4 / / Eva:

Verkligen härliga Cuper-hundar!

Tråkigt att din motförare inte är i form. Hoppas han blir piggare snart!

#5 / / Anna:

Finfina Cubervovvar :-)

Ska bli kul att se dom på kennellägret, hoppas det blir bra uppslutning.

#6 / / Ann-Kristina:

Låter som en hel underbar dag med c-'valparna'.

Den där Rex är ju så grymt lik Weto, och snygg är han och din beskrivning av Rex passer ju in på Weto som en puzzelbit (kanske finns det lite 'mors morbror'- eller vad heter det?? i dessa valpar ;)!! Är han bara hälften av Weto är det bara att gratta Rex' husse för vilken hund han har fått :)

#7 / / Harriet:

Vilka fina bilder på fina hundar. Rex är så himla härlig tycker jag. Spåra är inte heller fel Ingrid, det är ju faktiskt jätte roligt, speciellt med spårmotiverade hundar:-) Ifall du fortfarande kan och vill så kommer jag gärna till dig på lördag för lite uppstramning av yvig hund.....ev uppstramning av matte också förståss.

#8 / / Mia och Razzel:

Vilka härliga filmer! Roligt att se på hundar som verkligen vill jobba. Hoppas Ove kryapr på sig så ni kan komma ut och träna rapport. Men som sagt spår är också roligt, fast kanske inte lika nervpinande ;-)

#9 / / Christer:

så roligt att se filmerna på alla guldklimpar...:)

otroligt att dom har sån näsa när deras pappa inte ens kan spåra..:-D

hoppas Ove kryar på sig och att ni får köra igång snart..

själv känns det lite avlägset med brukset när vi just kört drag i 40 mil på isar fråm Ammarnäs till Vännäsby...:)

Det positiva är att pappa Zaiko verkar hålla...

hoppas det fortsätter så bara..



ha det gott/Christer & pappa Zaiko