/ Allmänt /

21 januari - Hipp hipp hurra!


Tale's of Fantasy Odette - 10 år i dag.

Helt otroligt vad fort tiden har gått. Samtidigt som det har hänt så otroligt mycket sedan vi fick hem Odette. Om jag ska vara ärlig så var det något av ett impulsköp. Med det menar jag att vi inte hade planerat införskaffandet av tibetansk terrier speciellt länge. Det var ett sista förtvivlat försök att avstyra tjatet om ponny. Våra försök att avstyra resulterade i en kanin och en hund. Hunden är alltså Odette. Vi bodde i Borås då och hennes matte var bara tio år. Så vems hund tror ni att det blev?....;-).

När Odette var ett knappt år var hon med på hundutställning och fick en 1:a i juniorklass (om jag kommer i håg rätt). Efter att ha strosat omkring runt tibberingen i ett antal timmar under dagen, så började jag fundera. Kan det tänkas att Odette eller någon av de andra hundarna jag sett är släkt med Krysants Kang-Ling? Krysants Kang-Ling var född 1968 och bror till min hund (Krysants Khara). Kang-Ling var en av de vinstrikaste tibbarna i Sverige och användes en hel del i avel. När vi "blev med" Odette gick jag med i Tibbesällskapet (eller vad hette) och såg en sammanställning där Kang-Ling låg i topp över hanhundar med flest barnbarn. Nåja, i vilket fall som helst blev jag nyfiken och sökte på internet på "Krysants Kang-Ling". År 2001 var internet i dess linda och jag fick inte en enda träff. Jag vet inte varför jag gjorde det, men jag sökte på "Krysants Khara", alltså min egen hund och blev alldeles till mig när jag fick en träff. Tänk er själv. Ni hade en hund född 1968 och 33 år senare dyker hunden upp på internet. Hennes namn låg på en hemsida hos en tibbeuppfödare i Tyskland. Denna tibbeuppfödare hade sammanställt stamtavlor och kommit ända bak till min gamla hund. När jag kommit så långt började jag leta i stamtavlor på nätet och kunde konstatera att Kharas dotter Karuna blev mormor till en av USA's mest vinstrika tibbar. Karuna hade vi sålt till en familj i Stockholm, som sedan emigrerade till Canada. Och det var där som Karuna användes i avel. Ni må tro att jag överväldigades av känslor när jag insåg att den tibbe jag själv ägt fanns nio generationer bakom vår Odette. Och att linjerna åkt över Atlanten och kommit tillbaka. En ren slump. Jag kunde också med hjälp av internet konstatera att min gamla Khara bara var fem generationer bakom segraren på världsutställningen i Paris år 2000. Då fick jag lite gåshud. Kändes som om jag varit med och förändrat världen. Och det hade jag ju också.

Ja, detta var nog bara intressant för den besökare som eventuellt har en tibbe, men eftersom jag fött upp två kullar och arbetade hos en av 60-och 70-talets största uppfödare på tibetansk terrier, tibetansk spaniel och framför allt lhasa apso, så ligger dessa raser mig fortfarande varmt om hjärtat.

Det jag kan säga om Odette, så här på hennes 10-årsdag, är att hon är en blandning mellan katt och hund. Hon har inte haft en enda sjukdag och bara besökt veterinär för vaccination. Det är en ettrig rackare och det finns inget starkt band mellan henne och Allt-i. De accepterar varandra, men vi måste se upp i spända situationer. Tibben lever länge, så vi räknar med att Odette finns med i minst fem år till. Hennes förmoder Khara blev i alla fall 16 år:-).

I övrigt?
Jag är trött som tusan. Inser med blicken i backspegeln att jag jobbat dubbla skift mer eller mindre sedan augusti månad. Är inne på sluttampen av boken och jag ska erkänna att det ska bli skönt när jag kan komma hem från jobbet och kan göra nåt annat än att (äta, rasta hundar och sedan) sätta mig vid datorn och jobba igen....

Så en rolig bild. Vi lagar mat själva på jobbet. Jag gör det sällan i och för sig, men i går överraskades jag med årets första grillning. Killarna hade tagit en tunna och tillverkat en grill. Klyftpotatis med grillat och ett par goda såser var inte helt fel i januari månad:-).

#1 / / Mia o Razzel:

Vilken historia! Trots att det var utställning! Skämt åsido, så förstår jag att du kände dig stolt och lite "hispig". För även om man går i utställningsringen med en schäfer vill man ju att den ska va snygg. Men kanske inte en 1:a f. Ja du förstår...

Grillning det låte vår och sommar.... längtar!

#2 / / Lina:

Grattis Odette - du tog mitt hjärta med storm när du hoppade upp på matbordet när jag hälsade på Elsa och åt din mat :) Lilla katten!



Härliga killar du verkar ha på jobbet, att grilla på vintern är underskattat!



Kram från Alingsås!

#3 / / Nikita - Hundra hundar och annat trams!:

Men gud så kul! Jag är ingen tibbeägare, och kommer nog ALDRIG bli men jag kan verkligen känna känslan när man hittar något sådant där! Wow, det måste vara oerhört fascinerande!



Och du, jag vill OCKSÅ ha grillat!!!

#4 / / Bengt-Ove & Duro:

Grattis storasyrran, önskar Duro.Husse glömmer inte när Du lekte med katten, han trodde Ni slogs på liv och död.Eteråt satt kissen och slickade sig och Du snodde bullar på bordet!! Usch så busig du var.Hoppas att Allti är snäll mot Dig, åtminsone i dag. PS Chriga har uppdaterat!!!!!!! Vänliga hälsningar från Blekinge och Duro gm B-O