/ Allmänt /

30 december - Backspegel och blicka framåt

Backspegel


Inkallning SM 2011

Snart ett nytt år och inför det nya året finns tid för reflektion. Jag vet att jag spände bågen för hårt inför 2010, där jag bland annat siktade på att höja mitt fembästaresultat till en bit över 600 poäng. Men 2010 blev det bara tre tävlingar och inget SM på grund av löp. Och sedan var det valpar. Det var den säsongen det.

Inför 2011 låg jag därför lågt vad gällde målsättning och jag bestämde mig för att åtminstone genomföra fem rapporttävlingar. Vi kom i gång sent efter en lika lång, snörik och seg vinter som året innan. Allti kom snabbt tillbaka i bra form efter D-kullen, men vi kom inte ut på tävlingsbanan förrän i maj.


Början av januari 2011. Allti i bra form en vecka efter valpleverans.

När Allti började löpa tidigare än beräknat insåg jag att SM skulle vara i fara även 2011. Faktiskt så tappade jag sugen i träningen emellanåt. Vi tävlade sparsamt, men hade riktigt bra tillfällen att träna tävlingsmässigt. Innan SM hann vi med fyra rapporttävlingar, varav vi sprack på en. Det var i Skutskär. Allti fick möte bara hundra meter efter starten och det fixade hon inte. Däremot blev hon näst intill rabiat under resten av tävlingen då hon fick ligga och se de övriga hundarna starta, men inte fick springa själv. Vid förflyttningarna från B och C drog hon i kopplet mot A-stationen, men se springa fick hon inte. Jag tror samtidigt att detta tände henne, för så snabb som hon varit under resterande tävlingar har hon aldrig varit tidigare. Och mitt mål uppfylldes med råge. Tre vanliga rapporttävlingar med vinst och cert. SM-silver och NM-guld. Cert även på dessa tävlingar. Det hade jag aldrig kunnat drömma om. Eller rättare sagt, så visste jag att hon var kapabel till det, men stora tävlingar har aldrig varit min grej rent mentalt.

Det jag framförallt tar med mig från SM är att en tävling är inte över förrän den är slut. Efter ett miserabelt uppletande tappade vi den ledning vi haft efter rapporten och helst ville jag bara åka hem. Det kändes bara pinsamt att gå in på lydnaden som sista ekipage. Och kanske var det då jag bestämde mig. Skit detsamma att vi inte skulle kunna ta någon pallplats. Jag skulle i alla fall gå in och visa upp min hund från sin bästa sida. Vilket även Allti verkade tycka var en bra idé. Bortsett från krypet kunde vi inte ha presterat bättre. Och detta tar jag med mig:


Fin galopp ut på framåtsändandet och alla vet att snart kommer den kritiska punkten...


..strax innan gruppen går hon ner i skritt och hon bara går och går..en underbar känsla.
Betyg 9-10.

Jag kommer också att ta med mig det som misslyckades. Krypet och uppletandet. Jag har bestämt mig för att annat får gå åt helvete. Men dessa två moment ska sitta inför nästa säsong. Då kan vi bli riktigt farliga..;-).

Jag tar naturligtvis även med mig dessa ögonblick:


Direkt efter lydnaden. Jag hade ingen aning om hur jag låg till, men var väldigt lättad.


Och detta var grädde på moset.

Hon var i form min tjej. Riktigt fin form, men jag trodde inte att det skulle bli något Nordiska. Men vi hann med även det innan hon började löpa. Och så hann jag även med att få min E-kull detta fantastiskt fina hundår.



Jag trodde att fler Endurohundar skulle ut och plocka cert under 2011. Så blev det visserligen inte. Men ett helt gäng ligger i startgroparna och bland C-hundarna är tre stycken klara för lägre. En väktarhund fick vi också genom Enduros Black Jaja och Accsa, som redan är uppflyttad till elit spår, är även uppflyttad till elit skydd.

Jag blickar framåt

2012 hoppas jag främst att vi ska få vara friska. Det har varit nog med sjukdom nu. Tävlingsmässigt vågar jag inte längre sätta upp några mål. Utan jag vill ha ett säkert kryp och uppletande även på tävling. Och en bra känsla. Då löser sig resten. Jag hoppas att jag även ska ha kommit i gång bra med min Egna. Lite pirrigt att börja om från början och försöka komma i håg allt nytt jag hunnit lära mig sedan Allti var liten. Roligt ska det bli om än jobbigt.

D-kullen ska göra sitt MH och det ska bli spännande. Nu har jag i och för sig träffat de flesta tillräckligt mycket för att veta vad det är för hundar. Trevliga, mycket kamplust och fart.

Jag kommer att få lära känna E-kullen. Det fortsätter ju att hända saker med dem i en rasande fart. I kväll gjorde Styrka lekinviter när jag satt på golvet. De är så häftiga när de tar fart och skuttar runt. Koordination och balans är väl inte den bästa, men de gör så gott de kan;-). Jag misstänker att det är riktiga huliganer om ett par veckor.

Om allt går som planerat så får vi en F-kull under 2012. Jag har fått klartecken att låna in Aqila för ytterligare en kull. Förmodligen löper hon i mars.

Arbetsmässigt hoppas jag att det har löst sig. Jag har även ett par roliga projekt som jag vill förverkliga under 2012. Första steget på dessa ska jag starta redan nästa vecka. Jag säger inte mer förrän jag har hela planen klar för mig.

Skönt med ett nytt år. Ett oskrivet blad som ska fyllas.
Nästa vecka ska jag sätta i hop mål, strategier och handlingsplaner. Sedan kör vi!

Och till alla valpköpare: Ta riktigt många, fina foton under 2012 och skicka till mig, så att almanackan 2013 blir riktigt, riktigt bra.

#1 / / Eva & Väinö:

Gott Nytt År

#2 / / Kerstin G:



SM-silver och NM-guld + en hel del CERT

Härligt år Ni har haft !



Gott Nytt År

önskar Värmland

#3 / / Torbjörn och Gunnel:

Dom som har fått så högt betyg som 9/10 på ett framåtsändandet under ett Bruks - SM är nog lätträknade ?



Ett Gott Nytt Hundår önskar vi Kennel Enduro

#4 / / Mia och Greta:

Så härligt det låter. Och det ska bli så roligt att få följa er under 2012.

Och jag har redan bokat plats på årets SM och kameran kommer att vara laddad! :-)

#5 / / Jenny och Cke (X'Lex):

Gott Nytt År!!!



Å idag är det 1 månad kvar exakt!

Längtar så jag håller på att spricka :)

#6 / / Ingrid:

Nej!!! Säg inte så Jenny. De har ju nyss öppnat ögonen ju.