/ Valpar /

28 december - Grattis fina Denver!


Enduros Denver HD A, ED ua

Jag fick ståpäls när Denvers husse ringde och berättade om röntgenresultatet. Visserligen hade jag fått en bild på plåtarna med ett sms i går. Men hur bra ser man en röntgenplåt på en mobiltelefon? Det var den tolfte av Alltis valpar i röntgningsbar ålder. 12 av 14 har alltså HD A. Det är med stor spänning jag följer resultatet på de två som återstår. Drive och Dante. Jag tror att det blir klart under januari. Jag får suga på den här karamellen så länge.

Valparnas utveckling har exploderat sedan de fick syn och hörsel. Hur bra dessa sinnen fungerar vet jag inte, men de är väldigt roliga att sitta och studera. De får bättre balans för varje timme som går. Det händer att någon blir övermodig och sätter full fart i valplådan för att plötsligt slå nosen rätt in i väggen. Så där fantastiskt bra avståndsbedömning kan man inte beskylla dem för att ha. De börjar bli nyfikna på mig, men det där riktiga kontakttagandet har inte kommit ännu. De kan komma och nosa lite försynt och klättra upp på mig. De piper inte längre när jag lyfter upp dem.

I dag fick de smaka lite köttfärs. I tidigare kullar har jag gett smakprov från två veckor, men från D-kullen har jag dragit ut på det.

Jag hade tänkt flytta upp dem i dag, men väntar till i morgon. Vi har flyttat undan en TV och en soffa för att fixa deras natthärbärge här uppe. Men i morgon sker flytten. Uj, så mycket nytt för dem.

Jag vägde Twiggy och Strimma i dag. Twiggy vägde 1051 gram och hade alltså ökat i vikt med 486 %. Strimma som vägde mest vid födseln hade ökat 372 % till 1888 gram.

Nu har jag ju lagt ut foton ganska nyligen, men här kommer ändå 3-veckorsuppdateringen. De var lite trötta när det var dags för fotografering, så det var inte enkelt precis.


Twiggy.




Strimma.





Styrka.



Gasta.



Femman.




Yes - som kommer att heta Enduros Error.

Ja, namnförslagen har börjat komma in och om ingen ångrar sig, så är följande namn klara:
Enduros Elda På
Enduros Ess I Allt
Enduros Epic Noomi
Enduros Egna
Enduros Error

Det saknas alltså bara ett namn. Min vän Mia föreslog Ettra och det är baske mig inget dåligt namn. Hon tyckte att det skulle passa bra på Twiggy, men av det jag sett av valparna så skulle det passa bäst på Gasta. Det är bara Error som vi vet vem det är. Så fortsättningsvis kommer jag att kalla honom Error här på bloggen i stället för arbetsnamnet Yes. Jag fastnade visserligen själv för en av valparna väldigt tidigt. Nu har andra utmärkt sig på olika sätt, men frågan är om jag vågar ändra mig.


Jag kommer i håg när jag skulle välja valp i A-kullen. Jag hade väldigt tidigt bestämt mig för "Tjockisen". Men "Den lilla Mörka" var ju också en valp som tilltalade mig. Främst för att hon var mörkast av alla. När det var en timme kvar till Högosta skulle komma så hade jag fortfarande inte bestämt mig. Det slutade med att jag sa åt dem: "Välj först ni, för jag kan inte bestämma mig". Jag hade ångest i två dygn efter det att de hade valt ut "Tjockisen". I dag heter hon Accsa och är polishund. Och jag kan fortfarande undra om "Den lilla mörka" hade varit polishund i dag om de hade valt henne. Och man kan ju undra om "Tjockisen" hade varit Nordisk Mästare i rapport om hon hade stannat hos mig. Förmodligen hade utfallet blivit detsamma.


Året var 2006. "Den lilla mörka" (Allti) och "Tjockisen" (Accsa) poserar tillsammans
5 veckor gamla. Obs, det är inte någon som kissat på tidningen bakom dem, utan
framförallt Accsa hade dille på att leka med vattenskålen...;-).


Avslutningsvis kommer en film på när valparna åt köttfärs i dag. Vi försökte lysa upp lite med min pannlampa, men det var svårt att hålla ljuskäglan stilla. Hoppas det går att se lite av de små liven i alla fall.



#1 / / Mia och Greta:

Helt underbara! Å så gott med köttfärs!

#2 / / Mikkel:

Grattis med A på Denver også!



#3 / / Kerstin G:

Åh va roligt med uppdateringen. Alla lika söta !

#4 / / Kerstin G:

Glömde att säga GRATTIS till ett fantastiskt resultat angående HD röntgen!

#5 / / Eva:

Underbara!! Och trots att jag vet hur mycket jobb det är, så längtar jag till vår nästa kull när jag ser dom.

#6 / / Harriet:

Hemkomen från en långresa kastar jag mig över det stora kuvertet....Enduros kalender. Tack så jätte mycket Ingrid. Den är super super fin. Det är så himla bra med en kennelmamma som skriver upp allt viktigt åt oss, bara att ringa in datumen och infinna sig på plats. Stort grattis till Denvers röntgen resultat! Jag får också gåshud och tycker det är helt underbart. Kul bild på honom där ögonen lyser i den fina vita bakgrunden. Valparna är ju helt bedårande, har ju inte sett bilderna på två veckor. Det första jag noterade var faktiskt pälsen på Gasta och tänkte att det kanske blir en liten lurvig fröken. Jag tycker också det känns olyckligt med uppdelningen pga hårlag och har tänkt på hur magert urvalet blir om man ska para en långhårig. Nu ska jag snart åka o hämta Did It som varit på hundpang, längtar sjukt mycket efter henne!

God fortsättning alla och ett Gott Nytt År!

#7 / / Ann-Margret & Vinja:

Jösses vad dom växt dom små sötnosarna. Nu ser dom ju verkligen ut som ett gäng valpar och inte som råttor eller flodhästar ;)

Bilderna blev ju super bra som vanligt :)

Var kul att få komma och gosa med dom.



Ska bli spännade se vad dom tycker om att flytta upp i stora världen på övervåningen.

#8 / / Eva & Väinö:

Grattis till röntg A....Härliga foto o film så sööööta, vi längtar

#9 / / Lina:

Så fina dom är! Jag antar att det är lilla Egna som stannar?



Härligt med fler positiva HD/ED - resultat!

#10 / / Sofia:

Va fina... och fina namn :)



Men.. jag saknar faktiskt Elit(e)/E-lit.. =)



Tycker det passar både tik å hane, beroende på hur man säger det.. :)

#11 / / Anna:

Grattis till ännu ett fint röntgen resultat!!



Fina bilder på E barnen!!



Känner igen Accsas blick, den fanns där redan då <3

Kommer ihåg när jag köpte en hink att ha vatten i ute i hundgåden på Lantmännen. Köpte en sådan som man borrar fast ett fäste av metall i väggen och fäster hinken i... Dom undrade om min häst var våldsam... Du kan gissa hur dom såg ut när jag sa att det var till min schäfervalp ;-)

Hon gillar fortfarande att bada men tack och lov så gör hon det inte i vattenskålen längre :-)

#12 / / Agneta:

Som vanligt mycket roligt att följa ett nytt gäng Endurovalpar på bloggen! Tack snälla för den mycket fina kalendern!!

Gott Nytt År till alla önskar Ajas med familj.

#13 / / Britt-Marie Eriksson:

Dom är helt underbara Jättekul att få följa dom